ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 5 اسفند 1389     |     کد : 15911

دیکتاتور خونریز لیبی تنها ماند

سرانجام ملت لیبی توانست سومین دیکتاتور جهان عرب را به مقابل دوربین‌های تلویزیونی بکشاند و وی را وادار به سخن گفتن در باره اعتراضات مردمی کند. اما این‌بار معمر قذافی برخلاف 2 دیکتاتور سابق مصر و تونس، نه‌تنها به حقوق ملت لیبی اقرار نکرد بلکه رویکرد تهدید و ارعاب و دروغ‌پردازی را در پیش گرفت.

سرانجام ملت لیبی توانست سومین دیکتاتور جهان عرب را به مقابل دوربین‌های تلویزیونی بکشاند و وی را وادار به سخن گفتن در باره اعتراضات مردمی کند. اما این‌بار معمر قذافی برخلاف 2 دیکتاتور سابق مصر و تونس، نه‌تنها به حقوق ملت لیبی اقرار نکرد بلکه رویکرد تهدید و ارعاب و دروغ‌پردازی را در پیش گرفت.

این در حالی است که وزیر خارجه ایتالیا دیروز از احتمال کشته‌شدن بیش از هزارنفر در جریان سرکوب خونین معترضان در لیبی خبر داد. عوامل رژیم قذافی در روزهای گذشته از سلاح‌های سنگین، جنگنده و ناو جنگی برای سرکوب گسترده مردم استفاده کردند. بعد از استعفای دیپلمات‌ها و سفرای لیبی، دیروز وزیر کشور رژیم قذافی هم در اعتراض به سرکوب خونین مردم استعفا داد. چند ساعت پس از سخنان قذافی، عبدالفتاح یونس العبیدی در سخنانی ضبط‌شده ضمن اعلام استعفا از تمام مناصب خود در رژیم قذافی، بر مشروعیت انقلاب مردم و پیوستن به آنان تاکید کرد. استعفای وی که همرزم قذافی و یکی از ارکان اساسی رژیم وی به شمار می‌رفت، می‌تواند تاثیر روانی بالایی بر روحیه نظامیان و دیگر هواداران قذافی برجای گذارد.

در ادامه این کناره گیری‌ها، یوسف سوانی معاون سیف‌الاسلام پسر قذافی در بنیاد قذافی روز گذشته با انتقاد از قتل عام شهروندان معترض، از سمتخود کناره‌گیری کرد و به معترضان پیوست.
اما در ادامه سقوط ارکان نظامی رژیم قذافی، گردان‌هایی از ارتش لیبی در منطقه الجبل‌الاخضر ضمن اعلام جدایی از ارتش، به انقلاب 17 فوریه مردم لیبی پیوستند.سخنگوی نیروهای مسلح در مقر فرماندهی الجبل‌الاخضر تاکید کرد: ما فرماندهان و سربازان نیروهای مسلح ضمن پیوستن به مردم، تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در این منطقه به کار خواهیم گرفت. در این میان، 2 ناو جنگی لیبیایی پس از سخنان قذافی شهر بنغازی را گلوله‌باران کردند اما در مقابل، 2 ناو جنگی دیگر ضمن مخالفت با دستورات قذافی، به سوی جزیره مالت حرکت کردند.

در همین حال، مجله آمریکایی تایم به نقل از یک منبع نزدیک به دولت لیبی اعلام کرد که قذافی در پیامی به سران قبایل، با اشاره به اینکه درصورت سقوط نظامش، آشفتگی و هرج و مرج لیبی را فراخواهد گرفت، به برخی مجموعه‌های وابسته به‌خود دستور تخریب تاسیسات نفتی را صادر کرده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد با توجه به مفاد این پیام، براساس برنامه طرح‌ریزی شده قذافی، ابتدا لوله‌های صادرات نفت لیبی در سواحل دریای مدیترانه منفجر خواهد شد و این پیام به معنای ناگزیر کردن قبایل به دست‌زدن به انتخاب میان قذافی یا هرج و مرج و آشفتگی است.

از سوی دیگر، یک مقام لیبیایی تاکید کرد که به‌دنبال پیوستن گسترده نیروهای نظامی به مردم، شمار نظامیان طرفدار قذافی به 5 هزار نفر کاهش یافته است.اما در عرصه بین‌المللی، شورای امنیت سه‌شنبه شب و تنها ساعاتی پس از سخنان قذافی، ضمن محکومیت خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان در لیبی، خواستار توقف فوری خشونت و آغاز اقدامات اولیه برای پاسخگویی به خواسته‌های مشروع مردم شد، اما هیچ اشاره‌ای به شخص قذافی یا فرزند ارشدش نکرد.

اتحادیه عرب هم ضمن محکوم کردن جنایات نظام قذافی، عضویت تمامی هیأت‌های رسمی لیبیایی در نهادهای وابسته به این اتحادیه را لغو کرد.اما در ایالات متحده، جی کارنی سخنگوی کاخ‌سفید خواستار تشکیل جبهه‌ای یکپارچه به‌منظور رویارویی با خشونت علیه معترضان لیبی شد. در مقابل، هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در اظهارنظری معنادار، بدون محکوم کردن این جنایات، وعده اتخاذ اقدامات مناسب با سیاست‌های واشنگتن را داد و افزود: ما باید هماهنگ با جامعه جهانی واکنش نشان دهیم. چین هم بدون انتقاد صریح از رژیم قذافی و ذکر نام وی، ضمن ابراز نگرانی از اوضاع جاری در لیبی، تنها خواستار برقراری آرامش در این کشور شد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان هم در واکنشی سرد به این رویدادها، تنها به تهدید نظام لیبی اکتفا کرد و گفت: درصورتی‌که نظام لیبی از سرکوب خشونت آمیز معترضان خودداری نکند، باید مجازات‌هایی را علیه آن تحمیل کرد. در این میان، پرو در واکنش به سرکوب معترضان لیبیایی، روابط خود با طرابلس را به حالت تعلیق درآورد.


نوشته شده در   پنجشنبه 5 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode