ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 3 اسفند 1389     |     کد : 15819

دانشگاه کمبریج از تاریخ اسلام می گوید

انتشار مجموعه کتاب های جدید تاریخ اسلام از سوی دانشگاه کمبریج در 6 جلد و حدود 800 صفحه با همکاری بسیاری از کارشناسان این عرصه به عنوان یک رویداد بزرگ آکادمیک به ‌ویژه برای افراد علاقمند به اسلام توصیف شده است.

 انتشار مجموعه کتاب های جدید تاریخ اسلام از سوی دانشگاه کمبریج در 6 جلد و حدود 800 صفحه با همکاری بسیاری از کارشناسان این عرصه به عنوان یک رویداد بزرگ آکادمیک به ‌ویژه برای افراد علاقمند به اسلام توصیف شده است.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، جلد اول تا سوم مجموعه شش جلدی جدید تاریخ اسلام کمبریج به بررسی رشد اسلام و چگونگی ریشه گرفتن آن در خاورمیانه در حالی که امپراتوری بیزانسی سقوط کرد پرداخته است.

جلد چهارم از این اثر غنا و پویایی فرهنگ و جامعه اسلامی از خاستگاه آن تا حدود سال 1800 بررسی کرده است. این سری مقالات به موضوعاتی چون عرفان، قوانین اسلامی، ادبیات عربی، فارسی و اردو، آموزش، موسیقی و آشپزی اشاره داشته است.

جلد پنجم از مجموعه کتاب های تاریخ اسلام کمبریج دربرگیرنده موضوعاتی چون مهاجرت، ارتباطات، مسلمانان اروپا، زنان، خانواده، قانون ، نشریت، انتشارات و هنر مدرن خاورمیانه است.

کتاب اولیه تاریخ اسلام کمبریج در سال 1970 منتشر شد و حجم آن یک سوم حجم کتاب کنونی بود و از دو جلد بزرگ تشکیل شده بود. یکی از مجلدات آن " سرزمین های اسلامی" ( عمدتا خاورمیانه) را از زمان صدر اسلام تا امروز بررسی کرده بود و دیگری به بررسی غرب، افریقا و دیگر بخش های آسیا پرداخته بود.

نویسندگان مقالات اولین کتاب تاریخ اسلام کمبریج کارشناسان برجسته‌ای بودند اما مقالات آنها بیشتر مخاطب عام را هدف گرفته بود و بدون پاورقی ارائه شده بود . شیوه نگارش تاریخ آن نیز به قدری ساده بود که همان دیدگاه استانداردی را نشان می‌داد که در کتاب های درسی مشاهده می‌شوند.

کتاب جدید تاریخ اسلام کمبریج که چهار دهه پس از آن منتشر شده تفاوت های قابل توجهی با نسخه اولیه دارد. این مجموعه نه تنها تاریخ جدید و سه برابر حجم کتاب اولیه بوده، از پاورقی های مقتضی و منابعی برای مطالعه بیشتر برخوردار است، بلکه مقالات آن نیز به بحث ها و گفتمان کنونی فضای آکادمیک مرتبط است.

این مجموعه کتاب ها در مقایسه با مجموعه قدیمی علاوه بر مخاطب دانشگاهی می‌تواند مورد استفاده مخاطب عموم نیز قرار گیرد، چرا که دو نسل گذشته شاهد گسترش چشمگیری از دانش در زمینه مطالعات اسلام بوده‌اند. حوزه‌هایی چون تاریخ آسیای مرکزی، یا موضوعاتی چون گسترش اسلام در غرب افریقا و یا اسلام در اندونزی محور برخی تک‌نگاری های این کتاب بوده است. کتاب های جدید تاریخ اسلام کمبریج نخستین تلاش برای مشخص کردن چشم‌انداز جدیدی از این دانش است.


نوشته شده در   سه شنبه 3 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode