ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 29 بهمن 1389     |     کد : 15662

دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی

چاپ اول کتاب "دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی" زیر نظر دکتر محمود واعظی رئیس گروه پژوهشی سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در 2500 نسخه از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر شده است.

 
چاپ اول کتاب "دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی" زیر نظر دکتر محمود واعظی رئیس گروه پژوهشی سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک در 2500 نسخه از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مرکز تحقیقات استراتژیک منتشر شده است.
خبرگزاری مهر - گروه سیاسی: شرایط جدید نظام بین‌الملل باعث شده مؤلفه‌های جدیدی در ساختارهای رسمی بین‌المللی نقش ایفا کنند. پایان جنگ سرد و اولویتهای امنیتی کشورها، توجه بیشتر به اقتصاد در سیاستهای جهانی، مطرح شدن بازیگران جدید و اهمیت یافتن افراد و نهادهای غیردولتی در جهان موجب شده است کشورها برای تأمین منافع ملی خود علاوه بر روشهای گذشته، ابزارها و راههای جدیدی به کار گیرند که دیپلماسی عمومی از جمله مهمترین آنهاست.
دیپلماسی عمومی مجموعه‌ای از اقدامات را در بر می‌گیرد که برای تعامل و ارتباط با دیگر ملل و اندیشه‌ها به کار می‌رود که هدف از آن استقرار و استمرار روابط طولانی‌مدت فرهنگ، ارزشها و سیاستهای نظام موردنظر با جوامع دیگر است.
در واقع دیپلماسی عمومی از اهداف سیاست خارجی و نیز منافع ملی حمایت می‌کند که به کمک مجموعه‌ای از استراتژیها و تاکتیکهای جدید دیپلماتیک در خدمت دستگاه سیاست خارجی یک کشور قرار می‌گیرد تا وجهه و تصویر آن کشور را در جهان بهبود و ارتقا بخشد که در این رابطه توجه به مفاهیمی چون قدرت نرم بعنوان منبعی برای دیپلماسی عمومی حائز اهمیت بسیار است.
کتاب "دیپلماسی عمومی و سیاست خارجی" در سه بخش اصلی تنظیم شده است. در بخش اول با عنوان "چهارچوب نظری"، مفاهیم مرتبط با دیپلماسی عمومی بررسی شده‌اند. در این بخش ابتدا تعاریف مطرح شده از دیپلماسی عمومی مورد اشاره قرار می‌گیرد و سپس به اهمیت دیپلماسی عمومی در عصر حاضر پرداخته می‌شود. در این رابطه همچنین مباحثی چون بازیگران عرصه دیپلماسی عمومی، توسعه تواناییهای داخلی و شبکه‌های ارتباطی و رسانه‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند. قدرت نرم و قدرت هوشمند از دیگر مباحث طرح شده در این بخش است.
بخش دوم با عنوان "دیپلماسی عمومی و تجارب کشورهای دیگر" به بررسی تجربه برخی کشورها نظیر فرانسه، آمریکا و چین اختصاص دارد .
بخش سوم نیز با عنوان "آسیب‌شناسی منابع و ابزارهای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران" شامل دو مقاله و یک میزگرد است، یعنی "آسیب‌شناسی منابع و ابزارهای قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران"، "جایگاه دیپلماسی عمومی در ایران: درسهایی از دیگران" و در نهایت میزگرد "فرصتهای ایران در کاربرد قدرت نرم". 


نوشته شده در   جمعه 29 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode