ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 22 ارديبهشت 1403
شنبه 22 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 26 بهمن 1389     |     کد : 15526

عبدالله گل: اصلاحات همسو با خواست ملت‌ها مورد توجه قرار گیرد

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان و عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه بعد از برگزاری نشست تقریبا مفصل مذاکرات خصوصی روسای جمهور دو کشور و همچنین نشست هیات‌های مشترک در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

همشهری آنلاین: دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان و عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه بعد از برگزاری نشست تقریبا مفصل مذاکرات خصوصی روسای جمهور دو کشور و همچنین نشست هیات‌های مشترک در جمع خبرنگاران حضور پیدا کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترک در مورد گسترش روابط اقتصادی ایران و ترکیه و رفع موانعی که در این ارتباط وجود دارد، گفت: در ابتدا بار دیگر به آقای رییس‌جمهور و هیات همراه‌شان جهت سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

وی ادامه داد: روابط دو کشور ایران و ترکیه روابطی عمیق، برادرانه و پایدار است و خوشبختانه در سال‌های اخیر روابط ما در ارتباط با موضوعات و جهت‌های گوناگون رو به گسترش است. حجم روابط تجاری ما در سال گذشته از مرز 10 میلیارد دلار عبور کرد و ما مصمم هستیم با همکاری همه‌جانبه این را به مرز 30 میلیارد دلار در سال برسانیم و این علاوه بر سرمایه‌گذاری گوناگونی است که در بخش برق و انرژی صورت می‌گیرد.

احمدی نژاد تاکید کرد: ظرفیت و اراده دو کشور اجازه می‌دهد که ما به هدف 30 میلیارد دلار برسیم و ان‌شاءالله به زودی به آن دست پیدا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در مورد همکاری‌های منطقه‌ای کارهای خوبی در حال انجام است و دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های ما به نفع صلح، امنیت و توسعه همکاری‌ها در منطقه است.

وی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم همکاری‌های دو کشور و توسعه همکاری‌هایمان در منطقه می‌تواند ما را به سرعت به یک قطب قدرتمند اقتصادی و فرهنگی در منطقه تبدیل کند.

رییس‌جمهورکشورمان همچنین با اشاره به گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه فرهنگی، گفت: همکاری‌های دو کشور در زمینه فرهنگی رو به گسترش است. تعداد گردشگران رو به افزایش است. نشست‌های فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی بین دو کشور رو به گسترش است. همکاری‌های بین‌المللی ما نیز همکاری‌های بسیار خوبی است و ما از حقوق ترکیه در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کنیم. موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ترکیه را از آن خودمان می‌دانیم و هیچ مانعی برای توسعه همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و مطمئن هستیم که ترکیه از حقوق ملت ایران در تمام مجامع دفاع می‌کند.

وی افزود: ما به صورت ویژه از آقای رییس‌جمهور بخاطر مواضع دولت ترکیه در دفاع از حقوق مسلم هسته‌یی ایران تشکر می‌کنیم. همچنین از مدیریت خوبی که برای برگزاری نشست 1 + 5 در استانبول انجام دادند. ما فکر می‌کنیم این نشست یک موفقیت بود هم برای دو طرف مذاکره کننده و هم برای دولت ترکیه که به خوبی این مذاکرات را برنامه‌ریزی و مدیریت کرد.

احمدی‌نژاد گفت: برگزاری این مذاکرات در استانبول به خودی خود یک موفقیت است و معنای آن این است که کشورهای مستقل و صاحب تمدن مثل ترکیه دارای جایگاه بالایی در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای هستند؛ چرا که مهمترین مسئله سیاسی امروز در عرصه بین‌المللی در استانبول می‌آید، مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد و ما از این بابت خوشحال هستیم که این اتفاق بزرگ در استانبول رخ داد.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که برای توسعه همکاری‌ها بین دو کشور هیچ مانعی وجود ندارد، ادامه داد: امروز مذاکرات نسبتا مفصلی با آقای رییس‌جمهور داشتیم. تمام موضوعات اصلی مشترک مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات کلانی برای گسترش همکاری‌ها گرفته شد. در جلسه مشترکی که با وزرا و مسوولان دو کشور داشتیم جزییات کارها مورد بررسی قرار گرفت. موانعی که در راه توسعه همکاری‌های اقتصادی و سایر بخش‌ها هست، مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد که من و آقای رییس‌جمهور دستورات لازم را برای برداشتن این موانع صادر کنیم.

وی گفت: من فکر می‌کنم با اراده قاطعی که بین مقامات دو کشور برای توسعه همکاری‌ها وجود دارد هیچ مانعی برای رسیدن به سقف 30 میلیارد دلار وجود ندارد و این سفر نیز گام بلندی است برای توسعه روابط خواهد بود.

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: برنامه فشرده مذاکرات مسوولان دو طرف در جریان این سفر تنظیم شده و امروز همراه با آقای رییس‌جمهور ملاقاتی با تجار و صنعتگران دو کشور خواهیم داشت و در واقع برای توسعه همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها صحبت می‌کنیم.

رییس‌جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد که دو ملت ایران و ترکیه از نتایج این سفر به خوبی بهره‌مند شوند.

تحولات منطقه امری غیرمنتظره نبوده است

عبدالله گل در پاسخ به سوال یک خبرنگار ایرانی در مورد اهدافش از این سفر و همچنین تحولات رخ داده در خاورمیانه و به وجود آمدن خاورمیانه اسلامی در ابتدا، گفت: ما امروز در قالب یک هیات عالی‌رتبه در ایران هستیم. تعدادی از وزرا، نمایندگان مجلس، دانشگاهیان، تجار و کارفرمایانی از کشور ترکیه ما را در این سفر همراهی می‌کنند و ما در خدمت شما هستیم.

وی به سفر قبلی خود به تهران اشاره کرد و تصریح کرد: اولین سفر من در قالب نشستی چندجانبه بود و این اولین سفر رسمی من در ارتباط با همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور است و افتخار دارم که این سفر را انجام دادم.

عبدالله گل افزود: ایران و ترکیه دو کشور همسایه و دارای تاریخ کهنی هستند و دو کشور دارای مرز مشترک هستند و از نظر تاریخی و فرهنگی دو کشور روابط دیرینه و عمیقی دارند.

وی با بیان این‌که در این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل منطقه‌ای نیز به صورت مفصل بحث و گفت‌وگو کردیم ، به تحولات منطقه اشاره کرد و گفت: در منطقه به ویژه منطقه خاورمیانه و جهان اسلام ما شاهد یکسری تغییرات ریشه‌ای و اساسی هستیم و این مسائل را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم.

رییس‌جمهور ترکیه ادامه داد: دیدگاه من این است که تحولات جدید در منطقه امری غیرمنتظره نبوده و در دنیای جدید که بحث ارتباطات اینقدر گسترش پیدا کرده است، چیزی را نمی‌شود از مردم پنهان کرد و مردم به تمام زاویای موضوعات واقف هستند.

گل به حضور و سخنرانی‌اش در اجلاس کنفرانس اسلامی در سال 2003 در تهران اشاره کرد و گفت: من در آن سخنرانی تحولات را ارزیابی کردم و در آنجا بدون این‌که کشور خاصی را مدنظر و مورد اشاره قرار دهم، گفتم که همه ما (کشورهای منطقه) باید یک ارزیابی از واقعیت‌های درونی کشور خودمان داشته باشیم. خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهیم و باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی همسو با خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار دهیم و در آنجا در مورد این مسائل تاکید کردم. لذا می‌بینیم وقتی رهبران و روسای کشورها خواسته‌های ملت‌ها را مورد توجه قرار نمی‌دهند، خود مردم در جهت احقاق خواسته‌هایشان وارد عمل می‌شوند.

رییس‌جمهور ترکیه در پایان گفت: آرزوی ما این است که منافع و خواسته‌های مردم مورد اجابت مسوولان و دولت‌های منطقه قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، در مصاحبه مطبوعاتی روسای جمهور دو کشور تعدادی از مقامات دو کشور حضور داشتند از جمله مشایی رییس‌دفتر رییس‌جمهور، صالحی وزیر امور خارجه و تعدادی دیگر از وزرا.

گفتنی است؛ عبدالله گل به همراه رییس‌جمهورکشورمان عصر امروز(دوشنبه) با تجار ایرانی و ترک دیدار می‌کنند.

عبدالله گل فردا بعد از انجام تعدادی دیدار در تهران این شهر را به مقصد اصفهان ترک خواهد کرد و بعد از اصفهان به تبریز خواهد رفت و به سفر چهار روزه خود به تهران خاتمه می‌دهد.

عبدالله گل که یک شنبه شب با استقبال علی‌اکبر صالحی وارد تهران شد، صبح دوشنبه در محل وزارت خارجه، عبدالله گل رییس‌جمهور ترکیه، مورد استقبال رسمی دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان قرار گرف، هیاتی بالغ بر 250 نفر وی را همراهی می‌کنند.

تعدادی از تجار و بازرگانان ترکیه و مقامات عالی‌رتبه این کشور و همچنین تعدادی از خبرنگاران در سفر 4 روزه عبدالله گل به ایران وی را همراهی می‌کنند.

در طول ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، این بار دوم است که عبدالله گل به تهران سفر می‌کند و رییس‌جمهور نیز تاکنون چندین بار به ترکیه سفر کرده است.


نوشته شده در   سه شنبه 26 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode