ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 2 خرداد 1403
چهارشنبه 2 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 آذر 1387     |     کد : 1529

مجموعه رسائل علامه طباطبايي

مجموعه رسائل علامه طباطبايي در بردارنده مباحث فلسفي و اعتقادي علمي است که در رساله هاي کوچکي منتشر شده بود، اين رساله ها را برخي از دانشمندان اسلامي شرح و ترجمه کرده اند، اثر حاضر شامل رساله هاي اثبات واجب الوجود، توحيد، خلق جديد پايان ناپذير، وحي، علي و فلسفي الهي و اعجاز و معجزه است.

رساله اثبات واجب الوجود در چهار فصل تدوين شده است؛ در اثبات واجب الوجود لذاته، واجب الوجود بالذات غير محدودالذات است، واجب الوجود بالذات واحد است به وحدت حقه و واجب الوجود لذاته جامع همه کمال وجودي است، عنوان اين چهار فصل است.

رساله توحيد روشي فلسفي ـ عرفاني دارد و در بردارنده پنج فصل و يک مقاله الحاقي با سه فصل است. اين رساله به مساله توحيد ذاتي پرداخته است.

رساله خلق جديد پايان ناپذير، مقاله اي است در قوه فعل که در ده فصل به مساله خلق جديد که از مهمترين مسايل فلسفه الهي است پرداخته است.

رساله وحي در دوازده بيان به مسايل مربوط به وحي يا شعور مرموز پرداخته و اشکالاتي که در اين زمينه مطرح شده با پاسخ آنها آورده است.

در بخشي از اين نوشتار با عنوان وسعت سازمان نبوت آمده است:«سازمان نبوت يک سازمان خدايي است که ضامن سعادت روحي و جسمي انسان است و منحصر به هدايت سازمان اجتماع مادي نيست، چنان که نبي يک مرد برگزيده خداست نه يک متفکر و نابغه اجتماعي و يک سلسله عبادات و پرستش‌ها که دراديان حقه موجود است و همچنين سيره انبياء در زندگي و عبادت و مجاهدت هاي دامنه دار آنها بهترين گواه اين مطلب است.»

رساله علي و فلسفي الهي به مسائلي چون چيستي فلسفه و فلسفه الهي، دين و فلسفه، زندگي نخستين پيشوا، مقايسه سخنان امير مومنان (ع) با ديگران، مراحل پنج گانه شناخت خدا، تحقيق معناي توحيد، رويت خدا، آفرينش جهان، سرنوشت و معناي تقدير پرداخته است.


رساله اعجاز و معجزه، پايان بخش اين کتاب است که در آن برخي شبهات موجود در باره معجزه مطرح و پاسخ علمي آنها ارايه شده است.

از ويژگي هاي اين کتاب پاورقي هاي دقيق و علمي آن به ويژه در بخش هاي سنگين فلسفي است که به غناي آن افزون است.

نمايه اعلام، کتاب ها و مکان ها نيزدر پايان کتاب گنجانده شده است.

جلد نخست مجموعه رسائل علامه طباطبايي به کوشش سيد هادي خسرو شاهي، در 270 صفحه با شمارگان 1500 نسخه براي نخستين بار از سوي موسسه بوستان کتاب در سال جاري منتشر شده است.

 


نوشته شده در   چهارشنبه 6 آذر 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode