ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 22 بهمن 1389     |     کد : 15289

مراجع ثلاث

مركز اسناد انقلاب اسلامی، كتاب a«مراجع ثلاث»(بررسی فعالیتهای اجتماعی- سیاسی آیات آیات صدر، حجت و خوانساری) را منتشر كرد.

كتاب «مراجع ثلاث» منتشر شد 
مركز اسناد انقلاب اسلامی، كتاب a«مراجع ثلاث»(بررسی فعالیتهای اجتماعی- سیاسی آیات آیات صدر، حجت و خوانساری) را منتشر كرد.
شبكه اجتهاد؛ نهاد مرجعیت تداوم خط رهبری فكری و سیاسی پیامبر اكرم و ائمه‌ی اطهار(ع) بر جامعه‌ی شیعی است كه ضمن پرداختن به تربیت فقها و اداره‌ی مدارس دینی، دخالت در امور سیاسی و اجتماعی را نیز وجهه‌ی همت خود قرار داده و در هر دوره به حكم اقتضائات خاص زمان وارد صحنه شده و به تمشیت امور پرداخته است. این روند در تاریخ معاصر بنابه تحولات سیاسی و فرهنگی مختلف از جمله انقلاب مشروطه و شكل‌گیری حكومت‌ پهلوی با ایدئولوژی غربی برای كشاندن جامعه به ارزش‌های رایج در غرب شدت بیشتری گرفت. شكل‌گیری حكومت پهلوی بر مبنای ناسیونالیسم ایرانی و سعی و تلاش رضاشاه و كارگزاران آن در محو و نابود ساختن فرهنگ بومی و سنتی ایران از مظاهر بزرگ این تحول است. در این دوره علی‌رغم تضییقات رژیم پهلوی حوزه‌ی علمیه‌ی قم بنیان‌گذاری شد و قوام یافت؛ هرچند روحانیت به حكم سیاست‌های دین‌زدایی رضاشاه در روزگار عسرت به سر بردند. با فوت شیخ مؤسس اداره‌ی حوزه به دست سه تن از مراجع صاحب نام افتاد كه توانستند حوزه نوپای قم را از طوفان استبداد و سیاست‌های دین‌زدایی رضاشاه و هرج‌و‌مرج‌ها و هتاكی بعد از سقوط وی حفظ كنند و آن را به زعیم بزرگ شیعه آیت‌الله بروجردی تحویل دهند. به‌رغم تحقیقات مختلف درباره‌ی زمانه و زندگانی مراجع، زندگانی و فعالیت‌های مراجع ثلاث: آیات صدر، حجت و خوانساری كمتر بررسی شده و سهم آنان در پرورش و بالیدن حوزه و طلاب آن عصر چنان كه باید مورد ارزیابی قرار نگرفته است. این اثر برای جبران خلأ مذكور به چاپ می‌رسد و امید است پایه‌ای برای تحقیقات مفصل‌تر و گسترده‌تر باشد.
كتاب «مراجع ثلاث»، برای اولین بار در بهمن ماه 1389 توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است. شمارگان چاپ اول این كتاب، 1500نسخه است كه در 212 صفحه و با قیمت 24000ریال به بازار نشر عرضه شده است.

منبع: اختصاصی شبكه اجتهاد 


نوشته شده در   جمعه 22 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode