ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1389     |     کد : 15162

بيمارستان‌ هاي ضدلرزه ژاپني

ژاپن يکي از مناطق زلزله‌خيز جهان است. از همين رو دراين کشور به طرح‌هاي ضد لرزه در معماري شهري و ساخت‌وساز زيربناها اهميت ويژه‌اي داده مي‌شود. پژوهشگران ژاپني اکنون در فکر افزايش ضريب امنيت بيمارستان‌ها‎ هستند.

 
جام جم آنلاين: ژاپن يکي از مناطق زلزله‌خيز جهان است. از همين رو دراين کشور به طرح‌هاي ضد لرزه در معماري شهري و ساخت‌وساز زيربناها اهميت ويژه‌اي داده مي‌شود. پژوهشگران ژاپني اکنون در فکر افزايش ضريب امنيت بيمارستان‌ها‎ هستند.
سال 1995 زلزله‌اي با قدرت 7.2 ريشتر شهر کوبه ژاپن را به لرزه در آورد. هرچند ساختمان‌هاي اين شهر کوچک با جمعيتي زير يک ميليون نفر براساس مقرارت تصويب شده براي رعايت طرح‌هاي ضدلرزه بنا شده بودند، اما اين زلزله 6400 نفر را به کام مرگ کشيد. يکي از مشکلات بزرگ پس از وقوع اين زمين‌لرزه بزرگ، تخريب ساختمان بيمارستا‌ن‌ها و نبود امکانات مناسب براي رسيدگي به مجروحان بود.

پژوهشگران ژاپني اکنون با ارائه طرح تازه‌اي به دنبال افزايش ضريب امنيت بيمارستان‌ها در صورت وقوع زلزله هستند. گروهي از اين پژوهشگران در شهر کوبه، يک ساختمان پنج طبقه بنا کردند که مقاومت آن در برابر لرز‌ه‌هاي آزمايشي تست مي‌شود. ساختمان اين بيمارستان آزمايشي، در اندازه‌هاي واقعي ساخته شده و در معمار داخلي آن بخش‌هاي مختلفي از جمله بخش پذيرش، مراقب‌هاي ويژه، سالن‌جراحي، سالن دياليز و اتاق‌هاي نوزادان و بيماران منظور شده است. تمامي بخش‌ها و سالن‌ها به وسايل پزشکي و بيمارستاني مجهز هستند.

بناي ساختمان يادشده بر اساس طرح‌هاي ضدلرزه ساخته شده که شامل صفحه‌هاي فولادي و پايه‌هاي بتوني هستند. براي طراحان اين پروژه مهم آن است که ببينند اين بيمارستان در برابر لرزه‌هايي با قدرت‌هاي مختلف چقدر مقاوم و درنهايت چه حد قابل استفاده است. برخي از تجهيزات پزشکي روي تشت‌هاي لرزه‌گير و برخي به ديوار نصب شدند. از آنجا که قرار است اين بيمارستان وضعيتي مشابه بيمارستان‌هاي واقعي و فعال داشته باشد برخي از دستگاه‌ها همچنان متحرک هستند.

در مرحله‌ نخست، پژوهشگران ژاپني ساختمان را تنها تکان مي‌دهند. در اين مرحله بر اساس مقرارت ساختمان‌سازي ژاپن، مقاوت بنا بايستي در حدي باشد که لرزش ‌ها خساراتي جدي به ساختمان وارد نکنند. اهميت اين مرحله براي پژوهشگران اين است که کارآيي دستگاه‌ها و بخش‌هاي مختلف مانند سالن جراحي حفظ شود. در مرحله بعد ساختمان پنج طبقه اين بيمارستان آزمايشي با قدرت‌هاي متفاوتي لرزانده مي‌شود. پس از هر لرزش مهندسان در حالي که کلاه ايمني بر سر دارند وارد ساختمان مي‌شود و وضعيت بنا را کنترل مي‌کنند.

حفظ کارآيي ساختمان براي پذيرش و مداواي مجروحان

ايجي ساتو مهندس سرپرست پروژه مي‌گويد: «در يکي از تست‌ها که ساختمان در بهترين شرايط امينتي قرار داشت، لرزه‌اي به قدرت 7.2 ريشتر را آزمايش کرديم که مشابه لرزش سال 1995 شهر کوبه بود. اين آزمايش کمي غافلگيرمان کرد چون ميزان تخريب بالاتر از حد انتظارمان بود. بايد بگويم حداکثر امنيتي که مي‌توانيم در برابر وقوع زلزله‌اي با اين قدرت تضمين کنيم هنوز کمتر از حد انتظار است.»

ايجي ساتو در نهايت اضافه مي‌کند که هرچند در بهترين حالت هم نمي‌توان شرايط را مشابه شرايط طبيعي پس از وقوع يک زمين‌لرز‌ه بازسازي کرد اما هدف ما افزايش کارآيي بيمارستان براي پذيرش و مداواي مجروحان در صورت تخريب بخشي از بناي آن است.

دويچه وله


نوشته شده در   سه شنبه 19 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode