ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 بهمن 1389     |     کد : 15013

جنگ ايران و عراق در اسناد سازمان ملل

(9 ارديبهشت 1359) تا 18 دسامبر 1990 (27 آذر 1369) دربارة جنگ ايران و عراق، زمينه‌سازي آن و وقايعي كه پس از آتش‌‌بس رخ داده، منتشر شده است.

* جلد هشتم (ژانويه تا جولاي 1988 ـ دي 1366 تا تير 1367)
* گردآوري و ترجمه اسناد: محمدعلي خرمي
* چاپ اول: 1389
* شمارگان: 2000 نسخه
* بها: 000/100 ريال
* انتشارات: مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس
مجموعة «جنگ ايران و عراق در اسناد سازمان ملل» شامل اسنادي است كه با عنوان سند مجمع عمومي يا سند شوراي امنيت سازمان ملل متحد از تاريخ 29 آوريل 1980

(9 ارديبهشت 1359) تا 18 دسامبر 1990 (27 آذر 1369) دربارة جنگ ايران و عراق، زمينه‌سازي آن و وقايعي كه پس از آتش‌‌بس رخ داده، منتشر شده است.

مركز مطالعات و تحقيقات جنگ كه بعد از توقف جنگ تلاش براي جمع‌آوري اسناد نظامي، سياسي و ... جنگ را افزايش داده بود تا به تكميل اسناد گردآوري شده در دوران دفاع مقدس بپردازد، از اواسط دهه 1370 درصدد جمع‌آوري اسناد سازمان ملل درباره اين واقعة بزرگ برآمد. بخشي از اين اسناد با همكاري اداره سازمان‌هاي بين‌المللي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، با جست‌وجو در آرشيو اسناد اين اداره تهيه و بخش ديگري نيز با مراجعه به دفتر سازمان ملل در تهران تهيه شد.

پس از گردآوري اين مجموعه، ترجمه آن شروع شد. در جريان مطالعه، ترجمه و ويرايش اسناد ترجمه شده، نواقص ديگري در اين اسناد مشاهده شد كه با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير دسترسي به اسناد سازمان ملل با مراجعه به سايت اينترنتي اين سازمان ميسر شده است، نواقص رفع شد.

در نهايت بيش از 1600 سند سازمان ملل دربارة جنگ ايران و عراق جمع‌آوري شد كه تلاش اصلي اين كار و همچنين ترجمة آن با همت آقاي محمدعلي خرمي انجام گرفت.

اين مجموعه اسناد براي انتشار در چند كتاب سازمان‌دهي شده كه به تدريج منتشر خواهد شد. هر كتاب شامل تصوير اصل اسناد به زبان انگليسي و ترجمه و چكيده اسناد به زبان فارسي است.

به‌رسم امانت، اسناد به‌طور كامل ترجمه و بدون دخل و تصرف در كتاب درج شده است. فقط از چاپ بعضي كلمات يا عبارات بي‌ادبانه و توهين‌آميز نسبت به مقامات جمهوري اسلامي، در برخي نامه‌هاي دولت عراق، خودداري شده و به جاي آن سه نقطه [...] آمده است. همچنين گاهي كلماتي براي توضيح يا تكميل اضافه شده كه در علامت [ ] درج شده است.

يادآور مي‌شود در پايان اغلب اسناد، امضاكننده نامه از دبيركل درخواست كرده است كه اين نامه به عنوان سند شوراي امنيت منتشر شود، بنابراين براي پرهيز از تكرار و به دليل ارتباط نداشتن اين مطلب با متن سند، از درج آن در ترجمه اسناد خودداري شده است.

كتاب حاضر، هشتمين جلد از مجموعه «جنگ ايران و عراق در اسناد سازمان ملل» است كه دوره زماني دي 1366 تا تير 1367 (ژانويه تا جولاي 1988 ميلادي) را شامل مي‌شود. جلدهاي بعدي اين مجموعه به تدريج آماده و منتشر مي‌شود و در اختيار محققان، پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث دفاع مقدس قرار خواهد گرفت.

با آنكه كار جمع‌آوري، ترجمه، رفع نواقص، آماده‌سازي و ساير امور مربوط به انتشار اين مجموعه پس از پايان جنگ آغاز شد، اما بنا به عللي از تسريع در چاپ آن اجتناب شد، از علل مهم اين مسأله، اكراه از انتشار اسناد عراق در درون جامعه ايران و نيز تعداد كمتر مكاتبات ايران با سازمان ملل و شوراي امنيت نسبت به عراق بود، اما گذر زمان و اعلام حقانيت جمهوري اسلامي ايران در گزارش دبيركل سازمان ملل و نيز سقوط دولت عراق و پذيرش متجاوز بودن حكومت صدام حسين در سطح جهان و نيز اهميت مكاتبات ايران و عراق در پژوهش‌هاي سياسي و نظامي جنگ، مركز را بر آن داشت كه به چاپ اين مجموعه در سطح محدود و بيشتر با هدف پاسخگويي به نخبگان و محققان اقدام كند.

مطالعه اين اثر ارزشمند را به دانشجويان، پژوهندگان و ساير علاقه‌مندان به مباحث جنگ تحميلي عراق عليه ايران توصيه مي‌كنيم. 


نوشته شده در   شنبه 16 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode