ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 16 بهمن 1389     |     کد : 14979

مسافران ايراني با اين هواپيماها مي‌پرند

نوسازي، به‌روزرساني و بهسازي ناوگان هوايي كشور از ضرورت‌ها و الزاماتي است...

 
جام جم آنلاين: نوسازي، به‌روزرساني و بهسازي ناوگان هوايي كشور از ضرورت‌ها و الزاماتي است كه بايد مورد توجه دولت قرار گيرد و به اعتقاد كارشناسان به دليل هزينه‌بر بودن صنعت هوايي دولت همچنان بايد اين صنعت را مورد حمايت قرار دهد و با كمك و در اختيار قرار دادن منابع مالي به شركت‌هاي هواپيمايي آنها را در دور زدن تحريم و به روز كردن صنعت هوايي كشور ياري دهد.

توسعه ناوگان هوايي كشور در كنار نوسازي و تجهيز فرودگاه‌ها و ارتقاي كيفي خدمات هوايي از اهداف مورد نظر دولت در برنامه‌ريزي‌ها تعريف شده است. اهميت استفاده از فناوري‌هاي روز در فرودگاه‌ها و صنعت هوايي كشور به حدي است كه در صورتي كه تجهيزات فرودگاه‌ها به‌روز و پيشرفته نباشد حتي با برخورداري از بهترين هواپيماها در ناوگان هوايي حوادث تلخ و ناگواري رخ خواهد داد. اين گزارش به بررسي وضعيت ناوگان هوايي كشور پرداخته و با آمار به تعداد هواپيماها، نوع آنها و تعداد شركت‌هايي كه در خطوط هوايي داخلي و خارجي فعاليت دارند، نگاهي دارد.

براساس اين گزارش در حال حاضر 17 شركت هواپيمايي در ايران وجود دارد و تمام شركت‌هاي هوايي به‌جز سهند، هسا، ساها و نفت در خطوط داخلي و خارجي فعال هستند.

همچنين در مجموع 214 فروند هواپيما در كشور فعال است كه اين تعداد هواپيما به طور كلي 35 هزار و 236 صندلي در اختيار خطوط هوايي كشور قرار مي‌دهد.

از اين تعداد هواپيما، 17 فروند آن توپولف ملكي است و متوسط سن ناوگان هوايي كشور 19 تا 20 سال گزارش شده است.

طبق گزارش‌هاي رسمي در سال جاري 28 فروند هواپيما و 4 هزار و 310 صندلي به ناوگان هوايي كشور اضافه شده و در مقابل تعداد ناوگان و صندلي‌هاي خارج شده به ترتيب 13 فروند و 2 هزار و 446 صندلي بوده است.

در حال حاضر هر كدام از شركت‌هاي هوايي ايران اير 57 فروند هواپيما، ماهان 35، آسمان 29، ايران ايرتور 16، كيش اير 17، تابان 6، كاسپين 6، ارام اير 3، ساها 6، فارس ـ قشم 3، نفت 9، زاگرس 8، آريا 2، آتا 2، سهند 2 و هسا 4 فروند در خطوط داخلي و خارجي در اختيار دارند. از مجموع هواپيماهاي توپولف ساخت روسيه 13 فروند در اختيار شركت‌هاي ايران ايرتور، يك فروند در اختيار تابان، 2 فروند متعلق به كيش اير و 3 فروند، متعلق به خطوط هوايي كاسپين است.

بخش خصوصي در صنعت هوايي با تاسيس شركت‌هايي حضور دارد، اما سرمايه‌گذاران اين بخش معتقدند صنعت هوايي همچنان به كمك دولت نيازمند است، اما رويكرد برخي از اين شركت‌ها به گونه‌اي است كه با تجهيز ناوگان هوايي خود به نيروي انساني ماهر و با تجربه و هواپيماي مناسب و به روز دنيا در دور زدن تحريم‌ها عليه ايران موفق عمل كرده‌اند.

هم‌اكنون 17 فروند توپولف در خطوط هوايي كشور در پرواز هستند كه طبق دستور سازمان هواپيمايي كشوري اين هواپيماها از ابتداي اسفند سال جاري اجازه فعاليت نخواهند داشت و از رده خارج مي‌شوند. توپولف هواپيماي روسي است كه طي 30 سال گذشته تاكنون در ناوگان هوايي كشور در پرواز بوده و حوادث زيادي در كارنامه خود ثبت كرده است.

در عين حال موسوي، كارشناس صنعت حمل و نقل هوايي به خبرنگار جام‌جم درباره اين تصميم مي‌گويد: ما معتقديم اين تصميم غيركارشناسي است، زيرا نظرات و ديدگاه‌هاي كارشناسي شركت‌هاي هوايي درباره آن ناديده گرفته شده است.

وي معتقد است در شرايط تحريم نبايد حلقه هواپيماهاي غربي در كشور را تنگ كرد هرچند اين هواپيماها هزينه‌هاي زيادي از نظر نگهداري و تعميرات بر شركت‌ها تحميل كرده‌اند، اما بايد ديدگاه‌هاي شركت‌هاي فعال هواپيمايي درخصوص اين تصميم‌گيري در نظر گرفته مي‌شد.

براساس اين گزارش ورود هواپيما به ايران به سال 1325 پس از جنگ جهاني دوم برمي‌گردد كه اولين پرواز آن در مسير تهران ـ مشهد صورت گرفت و اساسنامه شركت هواپيمايي ايران (شركت ملي هواپيمايي)‌ در 23خرداد 1345 در مجلس به تصويب رسيد. از آن زمان تاكنون صنعت هوايي با ورود به ايران فراز و نشيب‌هاي زيادي را طي كرده و امروزه متخصصان داخلي توان بومي‌سازي دانش و تكنولوژي ساخت هواپيما را به دست آورده‌اند، اما سايه تحريم بر سر اين صنعت نيز گسترده است.

اغلب شركت‌هاي سازنده هواپيما آمريكايي و غربي هستند، اما در هيچ كشوري يك هواپيماي كامل ساخته نمي‌شود. به طور مثال ايرباس كه يك شركت سازنده هواپيما در اروپاست برخي قطعات و بخش‌هاي خود را از ساير كشورهاي اروپايي و آمريكا دريافت مي‌كند.



















زيبا اسماعيلي / گروه اقتصاد



نوشته شده در   شنبه 16 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode