ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 29 آبان 1387     |     کد : 1497

انتشار كتاب «تاريخ و تقدير در مقدمه حكمة‌الاشراق»

 كتاب «تاريخ و تقدير در مقدمه حكمةالاشراق» نوشته «محمد كريمی زنجانی اصل» به همت انتشارات «اطلاعات» منتشر شد.

 

 اين دفتر، بخشی است از ترجمه و شرح متن كامل كتاب «حكمةالاشراق»؛ اثری در احيای گنوستيسيسم ايرانی ـ اسلامی كه با سامان‌بخشی به اشراق در گونه‌های «خسروانی، نوافلاطونی، هرمسی» اش در چارچوبی نظام‌مند، تقدير تاريخی تفكر در ايران زمين را رقم می‌زند و اين تقدير را چنان به آموزه‌هايی حكمی می‌آزمايد كه برای سده‌ها و حتی امروز، واگويه بخشی از تقدير تاريخ انديشه اين سرزمين پرمهر و نور بماند.

نويسنده برای بازبينی دوباره نسبت اين تقدير و تاريخ در مقدمه به ظاهر كوتاه، اما به باطن نغز اين در گرانقدر انديشه ايرانی، هم‌زمان از منابع كهن و پژوهش‌های نوبهره گرفته است؛ چرا كه دريافت تقدير اين روزگار را در گرو چنين رويكردی يافته است.

نگارنده برای آسان‌ياب‌تر شدن متن و ارائه واگويه‌ای از سخن شيخ، در نخستين گام، بر بندهای حكمةالاشراق شماره نهاده است، نيز آن‌ها را اعراب‌گذاری كرده است و آن‌گاه به ترجمه متن پرداخته است. در ترجمان هر بند، شماره‌هايی در درون ( ) نهاده است كه به توضيحات بعدی مربوطند.

بديهی است كه آن‌چه در اين واگويه‌ها آمده است، تمام آن‌چه درباره اين اثر می‌توان گفت نيست و نمی‌تواند بود. اين متن هم‌چنين از اين مزيت برخوردار است كه از نظر نكته‌بين محققانی گذشته است.

اين اثر در يك ديباچه، متن عربی و ترجمه فارسی، حكمةالاشراق و بازبستگی‌های تاريخمند آن، تاريخ و تقدير در مقدمه حكمةالاشراق، نيايش، 20 بند، فرازی از وصيت شيخ اشراق، تصوير نسخه‌های خطی و فهرست منابع تدوين شده است.

كتاب «تاريخ و تقدير در مقدمه حكمةالاشراق» نوشته «محمد كريمی زنجانی اصل» به تازگی 18 آبان‌ماه سال جاری به همت انتشارات «اطلاعات»، به شمارگان 2100 نسخه در قطع رقعی (شوميز) در 200 صفحه و به بهای 13000 ريال منتشر شد.


نوشته شده در   چهارشنبه 29 آبان 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode