ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1389     |     کد : 14626

کشف دايناسوري با يک انگشت

ديرينه شناسان فسيل جديدي از گونه اي دايناسور پيدا کردند که در انتهاي هر يک از پاهاي عقبي تنها يک انگشت داشته است.

جام جم آنلاين: ديرينه شناسان فسيل جديدي از گونه اي دايناسور پيدا کردند که در انتهاي هر يک از پاهاي عقبي تنها يک انگشت داشته است.
به گزارش مهر ، اين فسيل جديد که در منطقه «وولانسوهاي» در مرز ميان مغولستان و چين پيدا شده است پيچيدگي تکامل پاهاي عقبي اين گونه دايناسور را نشان مي دهد.

اين دايناسور که در دوره کرتاسه متاخر مي زيسته از گروه «دد پايان» و يکي از خويشاوندان تيرانوساروس رکس بوده است.فسيل اين دايناسور جديد را که Linhenykus monodactylus نام دارد گروهي از ديرينه شناسان بين المللي يافته اند.

اين دايناسور جديد از گروه «دد پايان» يک ويژگي غيرعادي داشته است به طوري که اين گونه بر روي پاهاي عقبي خود تنها داراي يک چنگال بزرگ بوده که شايد از آن براي کشف لانه حشرات استفاده مي کرده است.

اين ديرينه شناسان در اين خصوص اظهار داشتند:«دد پايان» بدون بال در آغاز 5 انگشت داشتند اما تنها 3 انگشت آنها در گونه هايي که بعدها تکامل يافتند باقي ماند. «تيرانوساروس رکس» بسيار غيرعادي بود چرا که داراي دو انگشت بود ، اکنون ما براي اولين بار دايناسوري از اين خانواده را يافته ايم که تنها يک انگشت داشته است. اين نشان مي دهد که تغييرات و تکامل پاهاي «دد پايان» در طول زمان بسيار پيچيده بوده است.

دلايل ناپديد شدن دو انگشت ديگر Linhenykus هنوز واضح نيست اما مي تواند به سادگي تنها در اثر انتخاب طبيعي ايجاد شده باشد.

به گفته اين دانشمندان، ساختارهاي «زائده مانند» همانند آن چيزي که در اندام هاي زيرين مارها و نهنگ ها وجود دارد مي تواند به روشي کاملا تصادفي در دوره تکامل اين جانوران ظاهر و يا ناپديد شوند اما هنوز مشخص نيست که انگشتان اين دايناسور به چه دليل حذف شده اند.


نوشته شده در   پنجشنبه 7 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode