ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1389     |     کد : 14602

پنج شنبه 7 بهمن 22 صفر 27 ژانويه

درگذشت موفّق عباسى در سال 278 هجرى قمرى ...

درگذشت موفّق عباسى در سال 278 هجرى قمرى
معتمد عباسى دررجب سال 256 قمرى پس از بركنارى مهتدى عباسى به خلافت رسيد.
پس از قدرت گرفتن وى، برادرش محمد بن ‏متوكل، معروف به الموفق باللّه كه مردى زيرك و كاردان بود، در كنارش به قدرت رسيد.
او، از سوى معتمد ولايت مكه را بر عهده داشت. امّا هنگامى كه درگيرى سپاهيان معتمد با نيروهاى صاحب‏زنج در جنوب عراق شدت پيدا كرد و معتمد در برابر زنگيان نتوانست، كارى از پيش برد و روز به روز بر قدرت صاحب‏زنج افزايش پيدا مى‏كرد، در اين هنگام موفق‏عباسى از مكه به يارى برادرش شتافت.
معتمد عباسى براى تقويت برادرش موفق‏ باللّه، حكومت مكه، مدينه، كوفه، يمن، بغداد، واسط، سواد، كوره‏هاى دجله، بصره و اهواز را به وى سپرد. هم چنين در سال 258 قمرى ولايت مصر، قنسرين و عواصم را به موفق واگذار كرد، تا با گردآورى سپاهى عظيم به نبرد صاحب‏زنج پردازد.
معتمد عباسى با اين گونه كارها، بيشتر مناطق تحت حكومت را به برادرش سپرد. بدين جهت موفق ‏باللّه، به فرد توان‏مند خلافت تبديل گرديد. تمام امور كشورى و لشكرى خلافت، با تدبير و خواست وى تنظيم مى‏يافت.
معتمدعباسى در سال 261 قمرى، پسر خردسال خود به نام جعفر را به ولايت‏عهدى برگزيد و او را "المفوض ‏باللّه" لقب داد و حكومت مناطقى چون افريقا، مصر، شام، جزيره، موصل و ارمنستان را به او سپرد و موسى ‏بن ‏بغاه را با او همراه كرد. هم چنين برادر خود، موفق ‏باللّه را پس از جعفر به ولايت‏عهدى برگزيد و وى را به "الناصر بالله و الموفق ‏للّه" ملقب ساخت و حكومت شرق عالم اسلام، مناطق ايران، عراق، عربستان و يمن را به او سپرد.
معتمد، وصيت كرد كه پس از مرگ او، اگر جعفر به حد بلوغ رسيده باشد، مقام خلافت‏رابرعهده گيرد، ولى اگر به چنين سنينى نرسد، عمويش موفق ‏بالله، خلافت را بر عهده گيرد و ولايت‏عهدى خويش را به جعفر واگذار كند.
هر چه زمان مى‏گذشت، بر قدرت و شوكت موفق ‏بالله افزوده مى‏شد و گرايش مردم به وى زيادتر مى‏گرديد. معتمد عباسى از فزونى قدرت برادرش در امر خلافت، رشك مى‏برد و در نهان احساس خطر و ناراحتى مى‏كرد. تا اين كه در سال 269، خويشتن‏دارى‏اش از دست داد و براى كوتاه كردن دست موفق ‏بالله، از احمد بن ‏طولون، حاكم مصر و شام يارى خواست و جهت پيوستن به او راهى مصر گرديد. ولى با تدبير فرماندهان و طرفداران موفق‏ باللّه، به آرزوى خويش دست نيافت و با سرافكندگى به دارالخلافه در سامرا برگشت.
در كنار موفق ‏باللّه، فرزندش ابوالعباس، كه بعدها به "المعتضد" ملقّب گرديد، نيز به قدرت رسيد و فرماندهى بسيارى از جنگ‏ها را بر عهده گرفت و پيروزى‏هاى چندى به دست آورد.
سرانجام موفق ‏باللّه ‏عباسى، پيش از مرگ برادرش معتمدعباسى، در 49 سالگى، در ماه صفر سال 278 قمرى به علت بيمارى نقرس، زمين‏گير شد و توان سوارشدن بر مركب را از دست داد.
وى بنا به روايت ابن‏خلدون، هشت روز مانده به پايان صفر سال 278، وفات يافت و در رصافه به خاك سپرده شد.
پس از مرگ او، سرداران و سپاهيانش گردآمده و با پسرش ابوالعباس به ولايت‏عهدى بيعت كردند و وى را ملقّب به "المعتضد" نمودند.
ولى بنا به روايت ابن‏عساكر، در پدر و ديگراستادان فراگرفت و سرانجام با فراگيري فقه و اصول به درجه اجتهاد رسيد. ازسيد موسي طالقاني يك ديوان شعربجاي مانده است.

درگذشت «ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال در سال629هجري قمري
«ابن نقطه» ازعالمان حديث و رجال درشهربغداد درگذشت. وي ازكودكي به حديث علاقه داشت و براي استماع حديث مسافرتهاي بسياركرد. ابن نقطه بدين منظوربه خراسان، شام و مصرعزيمت كرد و ضمن گردآوري حديث، شاگردان بسياري هم تربيت كرد كه ازاستاد خود احاديث معتبرفراواني روايت كرده اند. از آثارابن نقطه «كتب اَلاِستِدراك، ذيلي بركتب رجال و راويان صحاح سِتّه و اَلاَنساب» را مي توان نام برد.

حرکت موج خروشان مردم معترض به طرف فرودگاه تهران به علت مسدود شدن فرودگاه در سال1357هجري شمسي
به علت مسدود شدن فرودگاههاي كشور برروي هواپيماي حامل رهبركبيرانقلاب اسلامي حضرت امام خميني در سال1357هجري شمسي موج خروشان مردم معترض به طرف فرودگاه بين المللي تهران روان شد. هزاران تن ازمردم نيزدرميدان آزادي و بهشت زهرا اجتماع كردند و دراعتراض به لغو سفرحضرت امام به ايران تظاهرات برپاكردند. همچنين تانكها، زره پوشها و كاميونهاي حامل مأموران نظامي رژيم درخيابانها مستقربودند ودربسياري ازنواحي شهرزدو خوردهاي شديدي بين مردم و نظاميان روي داد كه به شهيد و مجروح شدن شماري ازمردم مسلمان و انقلابي منجرشد. ازمهمترين رويدادهاي اين روز صدورپيام حضرت آيت الله العظمي گلپايگاني خطاب به ارتش بود. ايشان به قواي نظامي و ارتش ايران تأكيد فرمودند كه آنان هم درصفوف نهضت اسلامي و براي به ثمررساندن انقلاب ملت را ياري كنند. درهمين روز درمشهد عده‎اي ازنظاميان به نشانه اعتراض برضدّ سياست دولت بختياراعتصاب غذا كردند و دراصفهان شمارزيادي از سربازان به صفوف مردم و تظاهركنندگان پيوستند و همگام با ملت انقلابي به مبارزه با عليه طاغوت پرداختند.

قدم نهادن ولفگانگ آمادئوس موتزارت به دنیای موسیقی در سال1756ميلادي
ولفگانگ آمادئوس موتزارت از سه سالگي به دنياي موسيقي پاي نهاد. موتزارت درهنرموسيقي نبوغ خارق العاده‎اي داشت. بطوريكه در5سالگي آهنگ ساخت و يكسال بعد به رهبري اركسترو اجراي كنسرت پرداخت. «اپراي دون، پراگ و عروسي فيگار»ازجمله مهمترين آثارموتزارت بشمارمي‎روند.

ساخت نخستين قرص مسكن شيميايي در سال1900ميلادي
نخستين قرص مسكن شيميايي را داروساز آلماني بنام فليكس هوفمان در سال1900ميلادي ساخت. هوفمان تحصيلات خود را دررشته شيمي به پايان رساند و پس ازآن درآزمايشگاهي كه خود را پركرده بود به تحقيق و آزمايش پرداخت. او سرانجام درچنين روزي قرص مسكّني را ساخت كه امروزه آسپرين ناميده مي‎شود. 


نوشته شده در   پنجشنبه 7 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode