آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403

تاریخ : چهارشنبه 6 بهمن 1389     |     کد : 14569

کشف سياه چاله هاي پنهان در کهکشانهاي فعال

جام جم آنلاين: گروهي از ستاره شناسان بين المللي با استفاده از اطلاعات جمع آوري شده توسط ماهواره "سوئيفت" موفق شدند جمعيتي از سياه چاله هاي پنهان را کشف کنند.
به گزارش خبرگزاري مهر، از سال 2004 تلسکوپ BAT که بر روي ماهواره "سوئيفت" ناسا نصب شده است امکان ساخت وسيع ترين و جامع ترين سرشماري کيهاني را فراهم کرد.

اين تلسکوپ که در طيف پرتوهاي ايکس رصدهاي خود را انجام مي دهد مي تواند چشمه هاي نوري فواصل بسيار دور، پرتوهاي ايکس رسيده از کهکشانهاي ديگر و همچنين پرتوهاي ايکس سياه چاله هايي که در پشت گرد و غبار مرکز کهکشانهاي فعال پنهان شده اند را شناسايي کند.

در اين راستا، اکنون گروهي از دانشمندان بين المللي از اطلاعات اين ماهواره ناسا براي تائيد وجود جمعيتي از کهکشانهايي که سياه چاله مرکزي آنها ديده نمي شود استفاده کردند.

پرتوهاي ايکس ساطع شده از اين سياه چاله ها به شدت جذب گرد و غبار پيرامون آنها مي شود و بنابراين تاکنون تعداد کمي از آنها شناسايي شده است.

اين محققان در اين خصوص اظهار داشتند: "اين سياه چاله هاي بسيار پنهان، همگي در اطراف ما هستند، اما پيش از سوئيفت براي رصد شدن بسيار ضعيف و تاريک بودند."

از سال 2004 تاکنون سوئيفت موفق شده است از سراسر آسمان در طيف پرتوهاي ايکس سخت که انرژي آنها بين 15 هزار تا 200 هزار الکترو ولت است نقشه برداري کند. اين انرژي هزاران برابر قويتر از انرژي نور مرئي است.

در مدت 6 سال از رصدهاي سوئيفت، اين ماهواره موفق شده است از صدها کهکشان فعال تا فاصله 650 ميليون سال نوري را نقشه برداري کند.

اين ستاره شناسان از اين نمونه هاي جمع آوري شده، چشمه هايي که به فاصله بيش از 15 درجه از کهکشان راه شيري دور بودند را جدا کردند. اين چشمه ها يک فواره از ذرات پر انرژي را از 199 کهکشان نشان مي دادند.

به گفته اين دانشمندان، انواع متفاوتي از کهکشانهاي فعال وجود دارند. اين خواص متفاوت مربوط به زاويه جهت ديد در زمان رصد است.

براساس گزارش اکونوميک تايمز، به اين ترتيب کهکشانهايي که در مقابل کهکشان راه شيري قرار دارند نوراني تر ديده مي شوند و به تدريج که زاويه ديد افزايش مي يابد، حلقه گازها و گرد و غبار، پرتوهاي تابيده از سياه چاله را جذب مي کنند و بنابراين رصد آنها به شدت دشوار مي شود.

اين محققان افزودند: "اين کهکشانهاي فعال کاملا تاريک به شدت ضعيف هستند و به سختي پيدا مي شوند. ما با بررسي 199 چشمه کيهاني تنها موفق شديم 9 سياه چاله آنها را کشف کنيم. اکنون با سوئيفت در حال مطالعه بر روي تعداد دقيق کهکشانهاي فعال هستيم."

نوشته شده در   چهارشنبه 6 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال