ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 4 بهمن 1389     |     کد : 14457

افسردگي از مهم‌ترين معضلات بهداشتي آذربايجان شرقي است

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: در شناسايي و اولويت‌بندي بيماري‌ها افسردگي يكي از مهم‌ترين معضلات بهداشتي آذربايجان شرقي است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز گفت: در شناسايي و اولويت‌بندي بيماري‌ها افسردگي يكي از مهم‌ترين معضلات بهداشتي آذربايجان شرقي است.

احمد كوشا امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبريز اظهار داشت: اين امر بار زيادي را بر استان تحميل مي‌كند و در شهرهاي مختلف استان نيز ميزان شيوع اين بيماري متفاوت است.
وي افزود: با توجه به بررسي‌ اطلاعات ارجاع شده از سيستم ارجاع مشكل در حوزه معاونت بهداشتي دانشگاه بيماري افسردگي به عنوان نخستين معضل سلامت انتخاب و براي حل آن برنامه‌ريزي‌هاي اوليه صورت پذيرفته است.

* پزشك خانواده در اكثر روستاهاي آذربايجان شرقي فعال است
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز با اشاره به طرح پزشك خانواده گفت: با اجراي اين طرح براي هر 4 هزار نفر در روستاها يك پزشك در نظر گرفته شده است.
كوشا ياد آور شد:‌ پزشكان خانواده وظيفه پيشگيري از بيماري‌ها را دارند و مشكلات سلامت روستاها را اولويت‌بندي و برنامه‌ريزي مي‌كنند و با كمك دهياري مسئولان محل و معتمدان نسبت به حل آنها اقدام مي‌كنند.
وي ادامه داد: طرح پزشك خانواده از افتخارات نظام است و در حال حاضر در اكثر روستاهاي آذربايجان شرقي اين پزشكان فعال هستند.

* محلي براي ويزيت بيماران وجود ندارد
كوشا ادامه داد: مشكلاتي در زمينه تأمين امكانات رفاهي براي پزشكان شاغل روستاهاي استان وجود دارد و در برخي نقاط محلي و دور افتاده استان محلي براي ويزيت بيماران وجود ندارد.
وي خواستار حل اين مشكل با كمك و حمايت فرمانداران و بخشداران و خيران سلامت شد.

* تمايل پزشكان براي حضور در روستاها پايين است
كوشا تصريح كرد: در نتيجه نبود امكانات تمايل پزشكان براي حضور در روستاها پايين است و در حال حاضر 75 پزشك در بخش پزشك خانواده روستائيان كمبود داريم در حالي كه برنامه‌ريزي براي بيش از 400 پزشك در روستاها صورت گرفته است.

* 47 واحد ديابت در تبريز تأسيس شده است
وي با اشاره به شيوع بيماري ديابت در استان و كشور گفت: گسترش روز افزون بيماري‌هاي غيرواگير ضرورت شناسايي و مراقبت از اين گروه بيماران را ايجاب مي‌كند اين امر در طي سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است.
كوشا گفت: از ابتداي امسال در كلان‌شهرهاي كشور با آغاز فاز دوم طرح غربالگري و مراقبت بيماري ديابت، واحدهاي ديابت با حضور پرسنل آموزش ديده راه‌اندازي شده كه تاكنون در تبريز 47 ديابت راه‌اندازي شده است.

* 10 درصد جمعيت بالاي 30 سال تبريز مبتلا به ديابت هستند
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي تبريز اظهار داشت: 7.5 تا 10 درصد جمعيت بالاي 30 سال شهرها من جمله شهر تبريز مبتلا به ديابت هستند كه با توجه به روند مناسب شناسايي بيماران در اين شهر ميزان بيماران شناسايي شده در طرح غربالگري بيماري ديابت تا حال حدود 10 درصد بوده است.
كوشا با اشاره به چند بخشي بودن مسائل سلامت و مشكلات سلامت بر ضرورت استفاده از ظرفيت‌هاي موجود در ساير بخش‌هاي دولتي و غير دولتي براي ارتقا وضعيت بهداشتي جامعه تأكيد كرد.
وي با بيان اينكه براي تشخيص و رفع مشكلات سلامت در حوزه معاونت بهداشتي ارزيابي و اولويت‌بندي مشكلات صورت مي‌گيرد، تأكيد كرد: نيازسنجي از محيطي‌ترين بخش‌ها يعني روستاها به صورت منطقه‌اي و با حضور اعضاي شوراي اسلامي روستا، ريش‌سفيدان و ساير افراد مطلع و ذي‌نفوذ صورت گرفته و آن دسته از مشكلاتي كه خارج از حيطه اختيارات آنهاست به بخش‌هاي بالاتر و مراكز بهداشت شهرستان و مركز بهداشت استان ارجاع داده مي‌شود.



نوشته شده در   دوشنبه 4 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode