ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 1 بهمن 1389     |     کد : 14370

ازدواج اقوام ايراني ثبت جهاني مي‌شود

معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: سال آينده نيز دو اثر فاخر يعني بحث موسيقي اقوام ايراني و ديگري ازدواج اقوام ايراني به ثبت جهاني مي‌رسد.

 
معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور گفت: سال آينده نيز دو اثر فاخر يعني بحث موسيقي اقوام ايراني و ديگري ازدواج اقوام ايراني به ثبت جهاني مي‌رسد.

مسعود علويان صدر امروز در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار فارس در قزوين اظهار داشت: در بحث ميراث معنوي باب جديدي را باز كرده‌ايم و تاكنون هفت اثر را در فهرست آثار معنوي به ثبت رسانده‌ايم كه اتفاق بزرگي است.
وي ادامه داد: ما توانستيم نوروز را به عنوان مهم‌ترين پرونده زنجيره‌اي بين‌المللي به ثبت جهاني برسانيم و اين بسيار اهميت داشت و توانستيم گستره ايران فرهنگي را در حوزه‌هاي مختلف جغرافيايي نشان دهيم.
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خاطر‌نشان كرد: اين نشان از اقتدار فرهنگي ايران است و ما بايد در كنار كارهاي ملي به ظرفيت‌سازي و ايجاد بنيه‌هاي فرهنگي كه به صورت فراملي وجود داشته و توانسته فرهنگ اين ملت را معرفي كند، بپردازيم.
وي تصريح كرد: امسال دو اثر ناب ايران به ثبت جهاني رسيد كه اين دو اثر تعزيه و ورزش‌هاي باستاني بود و سال آينده نيز دو اثر فاخر به جهان و عرصه جهاني ارائه خواهد شد كه يكي بحث موسيقي اقوام ايراني و ديگري ازدواج اقوام ايراني است.
علويان صدر يادآور شد: اين دو موضوعي است كه هميشه با ايرانيان همراه بوده است و ما افتخار مي‌كنيم فرهنگ سنتي و فاخري را براي ازدواج و موسيقي داريم.

*ثبت 9 باغ و جنگل‌هاي حرا در فهرست آثار جهاني
وي در ادامه با اشاره به ثبت 12 اثر در فهرست ثبت جهاني توضيح داد: علاوه بر ميراث معنوي، تاكنون 12 اثر در فهرست جهاني ثبت شده داريم و سال آينده نيز دو اثر كانديداي ثبت جهاني است.
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اعلام كرد: اين دو اثر شامل باغات ايراني است كه 9 باغ در هفت استان است و اثر ديگر نيز مربوط به جنگل‌هاي حرا مي‌شود كه نخستين اثر ميراث طبيعي جهاني است كه در كشور ما به ثبت مي‌رسد و اميدواريم با پيوستن اين اثرهاي ثبت شده در فهرست جهاني، تعداد افزايش آثار ثبت شده افزايش يابد.
وي اضافه كرد: از سال 1330 تا سال 1384 توانسته بوديم هفت اثر را در فهرست جهاني ثبت كنيم و از سال 84 تا 89 نيز توانستيم پنج اثر را در فهرست آثار جهاني ثبت كنيم.

*‌مرمت 2400 خانه تاريخي در كشور
وي در ادامه با اشاره به خانه‌هاي تاريخي در كشور توضيح داد: تاكنون از مجموع 40 هزار اثر ثبت شده در كشور، حدود 3 هزار و 400 اثر اختصاص به خانه‌هاي تاريخي دارد.
علويان صدر افزود: ما در فاز نخست 2 هزار و 400 خانه تاريخي را در نظر گرفتيم و 50 درصد هزينه مرمت آن را مي‌پردازيم و آيين‌نامه آن ابلاغ شده و استان‌ها نيز بايد بر اساس اين آيين‌نامه در خدمت مردم باشند.



نوشته شده در   جمعه 1 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode