ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 دي 1389     |     کد : 14254

فناوري هايي براي بهبود زندگي نابينايان

دنياي فناوري امروزه نه تنها در جهت توسعه لوازم الکترونيکي و مصرفي کوچک براي بهبود ارتباطات گام بر مي دارد بلکه تلاش هاي مهمي را براي بهبود کيفيت زندگي نابينايان آغاز کرده است.

فناوري هايي براي بهبود زندگي نابينايان
جام جم آنلاين: دنياي فناوري امروزه نه تنها در جهت توسعه لوازم الکترونيکي و مصرفي کوچک براي بهبود ارتباطات گام بر مي دارد بلکه تلاش هاي مهمي را براي بهبود کيفيت زندگي نابينايان آغاز کرده است.

به گزارش مهر، عصاي سفيد امروزه به عنوان نمادي براي معرفي نابينايان شناخته مي شود. يکي از مشکلات اصلي اين افراد ناتواني در خواندن و نوشتن متون عادي و استفاده از دستگاه هاي الکترونيکي مصرفي از قبيل تلفنهاي همراه هوشمند و لوح - رايانه هاي لمسي است.

در اين ميان، به نظر مي رسد که دنياي ارتباطات بيکار ننشسته و با بهره گيري از فناوري هاي نوين تلاش هايي را براي قابل استفاده کردن اين ابزارهاي الکترونيکي براي نابينايان آغاز کرده است که انتظار مي رود اين تلاش ها ظرف چند سال آينده بتوانند تحولي بنيادي در شيوه هاي ارتباطاتي نابينايان ايجاد کنند. در ادامه به بررسي برخي از اين تلاش ها مي پردازيم.

انگشتانه بريل

اين انگشتانه يک برگردان کننده حروف بريل است. در اين انگشتانه ويژه، يک فناوري مينياتوري به کار رفته است که به کاربر اجازه مي دهد انگشت خود را روي يک واژه معمولي سر بدهد و آن را به خاطر يک بازخورد لمسي به صورت خط بريل حس کند.

اين دستگاه که روي انگشت اشاره قرار مي گيرد مي تواند به طور اساسي زندگي نابينايان را متحول کند و به آنها اين امکان را بدهد که با لمس نمايشگرهاي لمسي و يا صفحات کتاب هاي کاغذي معمولي حروف و کلمات را به صورت حروف بريل بخوانند.

پيش بيني ها نشان مي دهد که اين دستگاه از تابستان 2012 وارد بازار شود. انتظار مي رود که در طول يکسال و نيم باقيمانده تا زمان عرضه اين انگشتانه فناورانه عملکردها و توانايي هاي اين دستگاه بهتر نيز شود.

حسگرهايي که در اين انگشتانه به کار رفته اند با يکديگر ارتباط برقرار کرده و از يکطرف واژگان را رمزگشايي و از طرف ديگر اين واژگان را به حروف لمسي بريل تبديل مي کنند.

يک دوربين ويديويي در داخل اين انگشتانه وجود دارد که متن را شناسايي کرده و آن را به يک پردازشگر داخلي انتقال مي دهد. اين پردازشگر که با يک پايگاه داده ها ارتباط دارد حروف بريل را به سر انگشت دست کاربر نابينا انتقال مي دهد.

از ديگر امکانات اين انگشتانه مي توان به دريافت آخرين اخبار و يا بازخوردها و نظرهاي وبلاگها از راه فايل هاي RSS اشاره کرد.همچنين اين دستگاه مي تواند کتاب ها و يا پيام هاي متني را از راه بلوتوث دريافت کرده و به متون لمسي بريل تبديل کند.





















تلفن همراه بريل

«سئونکئون پارک» طراح کره اي از سال گذشته بر روي يک نمونه آزمايشي تلفن هاي همراه ويژه نابينايان کار مي کند. اين تلفن همراه يک صفحه نمايشگر و يک صفحه کليد با حروف بريل دارد.

اين طراح با استفاده از ماده پلاستيکي «پلاستيک فعال الکتريکي» توانسته است فناوري ويژه اي به نام «بازخورد لمسي عملکردي» را فعال کند.

اين فناوري، يک عملکرد ويژه است که به تلفن همراه اجازه مي دهد در زمان واقعي هر نوع متني را از طريق يک بازخورد غيرصوتي لمسي و برپايه کد بريل نشان دهد.

به اين ترتيب کاربر نابينا مي تواند نه تنها «اس.ام.اس»ها را بخواند و بنويسد بلکه مي تواند بر روي تلفن همراه خود بازي کند و يا وارد سرويس هاي آنلاين ساده بشود. قرار است شرکت سامسونگ اين تلفن همراه ويژه نابينايان را توليد کند.
























چاپگر و اسکنر بريل

Haptic Braille عنوان دستگاهي است که قادر است متني را که با حروف معمولي نوشته شده است اسکن کند و از طريق يک بازشناسي کارکترهاي نوري که استاندارد چاپهاي ديجيتالي است، متن را شناسايي کرده و سپس متن را به حروف بريل تبديل کند. اين حروف بريل بر روي سطح دستگاه ظاهر مي شوند و کاربر مي تواند متن را به راحتي بخواند.

امروزه بسياري از کتاب ها علاوه بر چاپ معمولي همزمان به صورت خطوط بريل و يا کتاب هاي صوتي منتشر مي شوند اما اين دستگاه الکترونيکي کوچک قادر است هر نوع متني از روزنامه ها تا آگهي ها و اطلاعيه هاي ديواري را به خط بريل تبديل کند و ارتباط نابينايان را به طور قابل ملموسي با دنياي افراد بينا محکمتر کند.

در حال حاضر اين دستگاه تنها يک طرح مفهومي نوآورانه است اما بي شک ظرف چندسال آينده مي تواند به عنوان يک دستگاه کاربردي در اختيار نابينايان قرار گيرد.





















تلفن همراه هوشمند بريل

تلفن همراه هوشمند بريل يک تلفن همراه ديگر ويژه نابينايان است که به دست طراحان کره اي توسعه داده شده است. اين تلفن همراه جديد Braille Smartphone Viom نام دارد . Viom (ويوم) به زبان کره اي به معني «ديدن» است.

اين تلفن همراه را «يونگ سئونگ کيم» و «ائونسول يئوم» طراحي کرده اند. اين تلفن همراه بريل نيز که درحال حاضر در حد يک طرح مفهومي است راهنماي صوتي و خطوط بريل را براي ارتباط برقرار کردن با کاربر استفاده مي کند سپس يک نمايشگر سيليکوني بريل يک سيگنال صوتي را از راه بلوتوث به هدست دستگاه که کاربر آن را روي گوش هاي خود گذاشته است ارسال مي کند و به اين ترتيب نابينا مي تواند مطالب نوشته شده تلفن همراه شامل شماره تلفن هاي ذخيره شده و پيام هاي متني را بخواند.





















بريل نويس Braille Stapler

گروهي ديگر از طراحان کره اي دستگاه ديگري به نام Braille Stapler را طراحي کردند که نابينايان را مي توانند به دنياي بيرون متصل تر کنند. اين دستگاه ترکيبي از چاپگر بريل و تخته بريل است که اکنون در يک دستگاه واحد عرضه شده اند.

اين دستگاه، قابل حمل و سريع بوده و استفاده آساني دارد. اين طرح مفهومي از حدود 6 دکمه استفاده مي کند. کاربر براي استفاده از اين دستگاه يک ورقه کاغذ را وارد Braille Stapler مي کند و با ضربه زدن به اين 6 دکمه فورا و به سادگي متن خود را مي نويسد.

اين دستگاه متحولانه به ويژه براي افرادي که تازه نوشتن با خطوط بريل را آغاز کرده اند بسيار قابل استفاده و ساده است.



نوشته شده در   سه شنبه 28 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode