ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 27 دي 1389     |     کد : 14199

معماي بزرگ بودن بيني نئاندرتالها حل شدني نيست

نئاندرتالها پاسخ رازي را به همراه خود ناپديد کرده اند که سالها است ذهن دانشمندان را درگير خود کرده است: چرا بيني اين انسانهاي ماقبل تاريخ به اين اندازه پهن بوده است؟

 جام جم آنلاين: نئاندرتالها پاسخ رازي را به همراه خود ناپديد کرده اند که سالها است ذهن دانشمندان را درگير خود کرده است: چرا بيني اين انسانهاي ماقبل تاريخ به اين اندازه پهن بوده است؟
به گزارش مهر، از رايج ترين پاسخها به اين سوال اين است که پهناي بيني اين اقوام منقرض شده انسان به آنها کمک مي کرده که در برابر سرما مقاومت کنند. اما اکنون گروهي دانشمندان دريافته اند که دليل وجود اين بيني هاي بزرگ بر روي صورت انسانهاي اوليه سرما نبوده است، اين به آن معني است که اکنون دوباره هيچکس نمي داند چرا بيني نئاندرتالها اين اندازه بزرگ بوده است.

گروهي از دانشمندان تلاش کرده اند معماي بيني بزرگ نئاندرتالها را با بيان اينکه سينوسهاي بزرگي در پس اين اندام قرار گرفته بوده است، توضيح دهند، اين سينوسها کمک مي کرده اند هواي سرد پيش از ورود به بيني گرم شوند و به اين شکل انسانهاي اوليه مي توانستند بدن خود را گرم نگه دارند.

گروهي ديگر پيشنهاد داده اند که عملکرد سينوسها کاملا برعکس بوده و براي کاسته شدن از حرارت بدن انسانهاي اوليه به وجود آمده بودند تا در حرارت شديد بتوانند بدن خود را خنک نگه دارند. در واقع در حال حاضر سوال مهم اين است که کاربرد اين سينوسهاي بزرگ در بدن نئاندرتالها چه بوده است؟

تا به حال دهها دليل متفاوت براي توضيح اين پديده ارائه شده است با اين همه محققان دانشگاه "روهمپتون" به منظور درک نقش سينوسها در بدن انسانهاي اوليه به بررسي تصاوير پرتو ايکس و اسکن هايي که از جمجمه نئاندرتالها انجام گرفته پرداخته و دريافتند ابعاد نسوج نئندرتالها نسبت به نسوج بدن انسانهاي مدرن کاملا قابل مقايسه بوده اند.

اين يافته ها نشان مي دهند دانشمندان براي توضيح ابعاد بزرگ بيني نئاندرتالها ديگر نيازي به فلسفه بافي نخواهند داشت و مي توانند به اين توضيح که بزرگ بودن بيني اين انسانها به آنها در زندگي در آب و هواي سرد کمک مي کرده است، بسنده کنند.

بر اساس گزارش فاکس نيوز، با اين حال برخي از دانشمندان همچنان اصرار دارند که تفاوتهاي ساختاري ميان صورت انسانهاي اوليه انسانهاي مدرن بر اساس سازگاري آنها براي زندگي در آب و هواي سرد به وجود نيامده است زيرا انسانهاي مدرن نيز به خوبي مي توانند در برابر سرماي شديد مقاومت کنند.


نوشته شده در   دوشنبه 27 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode