ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 دي 1389     |     کد : 13611

ساخت دستگاه آب شيرين کن خورشيدي با سيستم خلاء

اولين دستگاه آب شيرين کن خورشيدي شناور در آب با سيستم خلاء با قابليت شيرين کردن 4 تا 5 ليتر آب در ساعت در کشور طراحي و توليد شد.

جام جم آنلاين: اولين دستگاه آب شيرين کن خورشيدي شناور در آب با سيستم خلاء با قابليت شيرين کردن 4 تا 5 ليتر آب در ساعت در کشور طراحي و توليد شد.
به گزارش ايرنا، دستگاه آب شيرين کن شناور با سيستم خلاء نسبي ، قادر است 4 تا 5 ليتر آب در ساعت را نمک زدايي کند و در صورتي که از منابع ديگر مي توان با استفاده از منابع مختلف انرژي ميزان آب تقطير شده را افزايش داد.

مهدي محمد زاده روز دوشنبه در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: دستگاه آب شيرين کن خورشيدي از بخش هاي کف سطح جاذب، شيشه سکوريت، پمپ ايجاد کننده خلاء و مکنده بخارات، شير خروج، دستگاه مبدل حرارتي، سلول هاي خورشيدي و فيلترهاي ورودي آب ( به منظور جلوگيري از ورود گل و لاي زايد به دستگاه) تشکيل شده است.

وي درباره نحوه کارکرد اين دستگاه خاطرنشان کرد: آب در محفظه اي که کف آن از جنس استيل با پوشش رنگ کوره و سطح بالايي آن از جنس شيشه سکوريت (براي عبور نورخورشيد و مقاومت بالا) جاري مي شود.

وي افزود: باتابش نور خورشيد به کف جاذب اين سطح گرم و به دليل تفاوت دما با آب، آب تبخير سطحي انجام و به بخار تبديل مي شود. با عبور آب از روي سطح جاذب و با عبور آب از سطح جاذب به دليل تفاوت دما ميان آب و سطح جاذب تبخير سطحي انجام مي شود و بخارها از طريق پمپ خارج مي شود و وارد مبدل حرارتي که در زير دستگاه قرار دارد مي شود.

به گفته محمدزاده ، مبدل حرارتي زير دستگاه قرار داردو در واقع با قرار گرفتن دستگاه آب شيرين کن به صورت شناور روي سطح آب، دستگاه مبدل داخل آب قرار مي گيرد.

وي گفت که پمپ علاوه بر خارج کردن آب، خلاء لازم براي افزايش سرعت تبخير را انجام مي دهد و افزود: درمرحله بعدي بخار آب حاصل شده از طريق تبادل حرارتي عمل ميعان انجام مي شود و به صورت آب نمک زدايي شده در مي آيد.

اين مخترع با بيان اينکه آب شيرين کن هاي خورشيدي با سيستم خلاء براي اولين بار است که در کشور ساخته مي شود،خاطرنشان کرد: نمونه هايي از اين آب شيرين کن ها در جهان استفاده مي کنند اما ويژگي شناوري و سيستم خلاء براي اولين بار در جهان ساخته شده است.

وي قيمت تجاري اين دستگاه را 2 ميليون تومان عنوان کرد.

به گفته محمد زاده دستگاه آب شيرين کن خورشيدي با سيستم خلاء در مناطق با تابش نور خورشيد بالا و دسترسي به دريا استفاده مي شود که مناطق جنوبي کشور و به ويژه در کنار سکوهاي نفتي و کشتي ها بهترين مناطق استفاده از اين دستگاه است.

اين مخترع گفت: از اين آب شيرين کن در صورتي که سيستم شناوري آن حذف شود مي توان در مناطق کويري و در چاه آب استفاده کرد.

لازم به يادآوري است به دليل اينکه 94 درصد آب هاي کره زمين شور، و 27 درصد آب شيرين کره زمين جاري است، امروزه طراحي، ساخت سيستم آب شيرين کن خورشيدي حرارتي در زمره مهمترين برنامه هاي دولت ها محسوب مي شود.

امروزه استفاده از سيستم هاي معمول آب شيرين کن خورشيد بهترين گزينه تامين آب شيرين در مناطق جنوبي کشور محسوب مي شود که بتوان با استفاده از اين روش آب شرب مورد نياز را تامين کرد و هزينه تامين انرژي آن را نپرداخت.

قدرت تصفيه آب شور و جدا سازي انواع نمکها، ميکروارگانيزم ها، باکتريها، انگلها و فلزات سنگين از آب ، استفاده از منابع انرژي مجاني يا ارزان ، هزينه هاي پايين ساخت، تعمير و نگهداري بررسي ها از جمله ويژگي هاي فاکتورهاي لازم براي توليد سيستم هاي آب شيرين کن است.

اساس کار اينگونه سيستم ها به طور کلي بر مبناي چرخه طبيعت است، به اين معنا که آب شور براثر انرژي حرارتي خورشيد تبخير، پس از تقطيرشدن ميعان مي شود و قطره هاي حاصل عاري از هرگونه نمک، مواد معدني و ميکروارگانيزم ها خواهد بود.

گفتني است ؛ اين دستگاه به همت مهدي محمدزاده و هومن محمدپور از اعضاي انجمن مخترعان کشور ساخته شده است.


نوشته شده در   سه شنبه 14 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode