ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 12 دي 1389     |     کد : 13495

یکشنبه 12 دي 27 محرم 2 ژانويه

لشكر كشي مامون عباسي به سرزمين روم در سال 215 هجري قمري...

لشكر كشي مامون عباسي به سرزمين روم در سال 215 هجري قمري
مأمون عباسي، هفتمين خليفه طايفه بني عباس در 27 محرم سال 215 قمري براي تنبيه متجاوزان رومي و شكستن قدرت و ابهت شيطاني آنان، در رأس سپاهي عظيم و سنگين عازم سرحدات غربي خلافت اسلامي، يعني مرزهاي امپراتوري روم شرقي شد.
وي، پس از خروج از بغداد، وارد موصل، پس از آن وارد مِنبج، دابق، انطاكيه، مصيصه و طرسوس (طرطوس) شد و از آن جا وارد سرحدات و متصرفات روم شرقي گرديد و با روميان به نبردي سخت و سنگين پرداخت و دژهاي مستحكم آنان را در هم كوبيد و برخي از شهرهاي آنان، از جمله آنكارا (پايتخت كشور فعلي تركيه) را به تصرف خويش در آورد.
وي، در سال بعد نيز با لشكري سنگين، روميان متجاوز را مورد هجوم سپاهيان خود قرار داد و بسياري از مناطق آنان را به تصرف خويش در آورد.

ورود لشكر شام به سر كردگي« حصين بن نمير» به شهر مکه در سال 64 هجري قمري
لشكر شام به سر كردگي« حصين بن نمير» در سال 64 هجري قمري وارد شهر مكه شد. اين لشكر قبل از ورود به اين شهر مقدس در كوههاي اطراف آن كه مشرف به خانه ها و مسجد الحرام بوداجتماع كرد وبا تعبيه وسايل جنگي در اين روز به شهر حمله كردند بر اثر اين حملات بنا ي خانه مقدس كعبه دچار آتش سوزي شد و خسارتهاي در خور توجهي به آن واردآمد، ودر همين اثنا با انتشار خبر مرگ يزيد، ابن نمير جنگ را رها كرد و به جانب شام بازگشت. هدف اصلي يزيد از اين حمله سركوبي ابن زبير و ديگر كساني بودكه به بيعت با او حاضر نشدند.

درگذشت « آيت الله حاج مولا علي كني» در سال 306هجري قمري
« آيت الله حاج مولا علي كني» از فقيهان و مجتهدان بزرگ شيعه در سال 306هجري قمري در تهران در گذشت .اين عالم برجستهه بيشتر مراتب علمي و دانش ديني خود را نزد شيخ مرتضي انصاري كسب كرد ودر پي سالها تحقيق و مطالعه جدي و عميق در حوزه عراق بدرجه اجتهاد رسيد. آيت الله كني از روحانيون پر نفوذ بود و شاها ن قاجار بويژه ناصرالدين شاه از او هراس بسيار داشتند. وي در كنار آيت الله ميرزاي شيرازي مجاهد بزرگ كه زعامت ورهبري شيعيان رادر سامراءبه عهده داشت سرپرست شيعيان تهران را نيز به عهده دار بود. كتب توضيح المقال در علم رجال رسائلي را در طهارت، شهادت، قضا، عبادت، و تحقيقاتي در مسايل فقهي از آثار آيت الله كني است.

آغاز عمليات محمد رسول الله(ص) در سال1360هجري شمسي
عمليات متوسط محمد رسول الله (ص) در تاريخ دوازدهم دي ماه 1360 با رمز مقدس « لا اله الا الله، محمد رسول الله (ص)» با هدف انهدام نيروهاي دشمن و نشان دادن قدرت نفوذي و تهاجمي ايران در منطقه غرب نوسود در کردستان صورت گرفت و تا سيزدهم دي ماه به طول انجاميد.
در اين عمليات، نيروهاي سپاه، ضمن عبور از مناطق کوهستاني و تله هاي انفجاري، به مصاف دشمن بعث رفتند. با عبور شجاعانه رزمندگان از مرزهاي بين المللي، پايگاه هاي بعثيان و ضد انقلاب در اين منطقه درهم کوبيده شده و مقر فرماندهي يکي از تيپ هاي دشمن منهدم گرديد. رزمندگان اسلام، پس از پيشروي به داخل شهرهاي عراق، ضربات سختي به پايگاههاي دشمن وارد آوردند. در نهايت از آن جا که اين عمليات به صورت انهدامي، پيش بيني شده بود، تثبيت موضع صورت نگرفت و رزمندگان پس از پايان ماموريت، پيروزمندانه به پايگاههاي خود در داخل خاک وطن بازگشتند. نتايج اين عمليات: تلفات نيروي انساني دشمن: 100 نفراسير، 700 نفر کشته و زخمي. تجهيزات و امکانات: تانک ۴ دستگاه انهدامي، هليکوپتر ۲ فروند انهدامي، هواپيماي ميگ ۱ فروند انهدامي. اين عمليات، آرامش دشمن را در غرب کشور برهم زد و به رژيم بعث نشان داد که از اين پس، نيروهاي متجاوز عراق در هيچ منطقه از خاک ايران، از حملات نيروهاي جمهوري اسلامي ايران، مصون نيستند.

تولد پاتريس لومرمبا باني استقلال كنگو در سال1925ميلادي
پاتريس لومرمبا باني استقلال كنگو در سال1925ميلادي در اِفريقا متولد شد. لومرمبا فارغ التحصيل رشته حقوق بود و درنهضت آزادي اِفريقا حضوري فعال داشت. لومومبا درسال 1958ميلادي به عضويت دائم كنفرانس مردم سراسراِفريقا درآمد و دركنارآن رياست نهضت ملي كنگو را نيزبه عهده گرفت. پس از تأسيس جمهوري دمكراتيك كنگو در سال 1960ميلادي لومرمبا به مقام نخست وزيري و وزارت دفاع منصوب شد. اما بعد ازمدتي عوامل داخلي سرسپرده بيگانه شوريدند و ايالت كاتانگا را مستقل اعلام كردند. درپي اين شورش لومبا ازكاربركنارشد و تحت نظر نظاميان كنگو قرارگرفت. سرانجام درسال1961ميلادي خبركشته شدن لومومبا منتشرشد و ناآرامي سراسركنگو و بسياري ازكشورهاي اِفريقايي را فراگرفت. سرزمين من كنگو ازآثارتأليفي پاتريس لومومباست.


نوشته شده در   يکشنبه 12 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode