ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : جمعه 10 دي 1389     |     کد : 13428

جمعه 11 دي 25 محرم 31 دسامبر

شهادت حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) بنا به روایتی در سال 95 هجري قمري ...

شهادت حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) بنا به روایتی در سال 95 هجري قمري
بنابر برخي روايات حضرت سّيد الساجدين امام زين العابدين (ع) امام مسمانان جهان در روز بيست و پنجم محرم سال 95 هجری قمری بدست وليد بن عبد الملك به شهادت رسيدند. پس از شهادت امام حسين (ع) در حماسه خونين كربلا، امام سجاد (ع) هدايت امت اسلامي را عهده درا شدند. ايشان شاهد حوادث جانگداز كربلا بودند و رسالت خطير و دشوارشان ا زغروب روز دهم محرم آغاز شد امام سجاد (ع) و حضرت زينب (س) در هر فرصت ممكن تلاش ميكردند با ايراد خطبه ها و سخنان خود عمق حادثه خونين كربلا را به تصوير بكشند جناياتي را كه دشمنان با بي رحمي به آنان روا داشته بودند با زگو كنند. دوران زندگي امام زين العابدين(ع) آكنده از رنج و سختي جانفرسا بود. ايشان به سبب كثرت عبادت و بجاي آوردند سجده هاي طولاني در نماز به سجاد شهرت يافتند. دعاهاي شبانه آن حضرت در كتابي به نام صحيفه سجاديه گرد آوري شده اند كه از منابع مهم شيعي نيز به شمار مي رود شايان توجه است كه برخي ااز مورخان شهادت امام سجاد (ع) را در روزهاي 12و 18محرم ذكر كرده اند .

كشته شدن امين به دست سپاهيان برادرش مامون عباسي در سال 198 هجري قمري
هارون الرشيد، پنجمين خليفه عباسي، پيش از مرگ خود سفارش كرد سه تن از فرزندانش، كه از ساير فرزندان او بزرگتر بودند، يكي پس از ديگري به خلافت رسند. نخست، محمد امين و پس از او، عبدالله مأمون و سوم، قاسم مؤتمن.
بر اين اساس، در سال 193 قمري، پس از مرگ هارون الرشيد، فرزندش امين در بغداد به خلافت رسيد و زمام خلافت را به دست گرفت و با برخورداري از راهنمايي هاي مادرش زبيده و وزير اعظمش فضل بن ربيع، امور خلافت را به پيش مي برد و در همان هنگام برادرش مأمون در خراسان به سر مي برد و بخش شرقي خلافت اسلامي كه از همدان در غرب ايران تا ماوراء النهر و هندوستان را شامل مي شد، در اختيار داشت و از راهنمايي هاي فضل بن سهل و حسن بن سهل برخوردار بود.
سپاهيان ايراني نژاد خلافت، در اردوگاه هاي مأمون و سپاهيان عرب نژاد و افريقايي در اردوگاه هاي امين تجمع كرده و به خاطر فاصله ميان بغداد و خراسان و دوري دو برادر از يكديگر، به تدريج شعله هاي اختلاف و بد دلي برافروخته شد. امين براي تقليل و تضعيف قدرت روز افزون مأمون، در يك اقدام عجولانه، وي را علي رغم سفارش پدرش، از ولايت عهدي معزول و فرزند خردسال خود موسي را به اين مقام برگزيد.
اين أمر، موجب تيره تر شدن روابط طرفين و ابراز استقلال طلبي سپاهيان مأمون شد.
مأمون و سپاهيان وي، از پيروي امين سرباز زده و او را از خلافت معزول دانستند و از آن هنگام، مأمون را به عنوان خليفه معرفي كردند.
امين كه از رفتار برادرش مأمون و سپاهيان ايراني نژاد، عصباني و به شدت ناراحت شده بود، سپاهي سنگين به فرماندهي "علي بن عيسي بن ماهان" به سوي ايران گسيل داشت. وليكن سپاهيان وي در نبردهاي متعدد با سپاهيان مأمون، دچار ضعف و شكست شده و با كشته شدن علي بن عيسي، به سوي بغداد عقب نشيني كردند.
سپاهيان مأمون با فتح شهرهاي ايران و عراق، به بغداد نزديك شده و آن را به محاصره خويش گرفتند و هر روز محاصره آن را تنگ تر كردند. تا اين كه در شب بيست و پنجم محرم، سال 198 قمري، با شكستن درهاي ورودي و گشودن دژهاي نگهباني، وارد بغداد شده و پس از نبردي سخت و توان فرسا، آن را به تصرف خويش درآوردند.
امين، در اين واقعه هولناك، به دست سپاهيان برادرش مأمون كشته شد و پس از مدتي سرش را براي برادرش مأمون در خراسان ارسال كردند.
از آن تاريخ، براي مأمون در سراسر مناطق تحت نفوذ خلافت، بيعت گرفته و به نام او خطبه خواندند و او را خليفه واحد عالم اسلام معرفي كردند.
مدت خلافت امين، در حدود چهار سال و نيم بود.

درگذشت « قاضي ابو علي محسن تنوخي» در سال 384هجري قمري
« قاضي ابو علي محسن تنوخي»، اديب، نويسنده و شاعر مسلمان در سال 384هجري قمري
در گذشت. تنوخي در بغداد به قضاوت مشغول بود و چون آشكارا با بني عباس مخالفت كرد اموالش مصادره و از قضاوت عزل شد. از تنوخي آثاري چون «الفرج بعد الشِدّة» بجاي مانده است.

انتشار نخستين روزنامه ايران به همت ميرزاصالح شيرازي در تهران در 1253هجري قمري
كاغذ اخبار نخستين روزنامه ايران به همت ميرزا صالح شيرازي در 1253هجري قمري در تهران منتشر شد،كاغذ اخبار بروي صفحات بزرگ با چاپ سنگي چاپ و منتشر مي شد.در روزنامه كاغذ اخبار مطالبي در باره شهر تهران، وديگر شهرهاي ايران، كشور هاي غربي و بويژه اخبار مربوط به عثماني چاپ مي شد .
اهدای نسخه ای از شاهنامه توسط حكيم ابولقاسم فردوسي به لجال در اصفهان در سال 389هجري قمري
« حكيم ابولقاسم فردوسي» بزرگترين ومشهورترين شاعر و سخن سراي پارس در سال 389هجري قمري نسخه اي از شاهنامه اثر كم نظيرش را به لجال در اصفهان اهدا كرد حكيم فردوسي ابتدا شاهنامه را به دربار غزنويان يرد اما توطئه هاي درباريان و شاعران درباري سبب شد كه حاكم غزنوي با رفتاري نا پسند با او برخورد كند از اين فردوسي رنجيده خاطر به زادگاهش بازگشت. حكيم در 40 سالگي به نظم شاهنامه پرداخت و بعد از سي سال آن راتكميل كرد. حكيم طوس با خلق شاهنامه زبان پارسي رازنده كرد. وآداب و رسوم، كيش و خصلت ايرانيان قديم را به بهترين وجه نشان داد .فردوسي قسمت مهمي از تاريخ ووقايع جنگهاي باستان را بصورت مدون ومنظوم به يادگار نهاد .ونسل به نسل منتقل كرد. در سراسر اين اثر ارزشمند رعايت اصول اخلاقي هويدا است، فردوسي كوشيده است كه قواعد دستوري و صنايع شعري را بصورت كامل در شاهنامه رعايت كند .

پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) خطاب به گورباچُف در سال1367هجري شمسي
پيام تاريخي حضرت امام خميني(ره) رهبرفقيه جمهوري اسلامي ايران خطاب به گورباچُف رئيس جمهورشوروي سابق در سال1367هجري شمسي فرستاده شد. اين پيام را هيئت اعزامي حضرت امام كه مورد استقبال رسمي مقامات اين كشور قرارگرفت به گورباچف ابلاغ كرد. اما راحل درقسمتي ازاين پيام تاريخي فرمودند:« براي همه روشن است كه ازاين پس كمونيسم را بايد درموزه‎هاي تاريخ سياسي جهان جستجو كرد. چراكه ماركسيسم جوابگوي هيچ نيازي ازنيازهاي واقعي انسان نيست. چراكه مكتبي است مادّي و با مادّيت نمي‎توان بشريت را ازبحران عدم اقتصاد به معنويت كه اساسي‎‎ترين دردجامعه بشري درغرب و شرق است به درآورد».

درگذشت گلشن كردستاني شاعر معاصر ايراني در سال 1371 هجري شمسي
گلشن كردستاني شاعر معاصر ايراني در سال 1371 هجري شمسي درگذشت. او از كودكي به شعر و شاعري علاقه داشت از اين رو پس از تحصيلات متوسطه و عالي در كنار تدريس در شهرهاي مختلف به سرودن شعر پرداخت استاد گلشن كردستاني هشت سال آخر عمرش در مقام كارشناس و مسئول برنامه ريزي زبان و ادب فارسي در دفتر تحقيقات و برنامه ريزي درسي به خدمت مشغول بود او از سال 1356 در كنار ديگر فعاليتهاي خود به تقرير دفتر شعرهايش، و همچنين تحقيق و مطالعه كتابهاي ادبي و تاريخي پرداخت دو مجموعه شعر« تندر و گلبانگ» ازآثار گلشن كردستاني بشمار مي روند. 


نوشته شده در   جمعه 10 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode