ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 8 دي 1389     |     کد : 13395

نئاندرتال ها سبزيجات را مي پختند

يک مطالعه تازه به روي بقاياي نئاندرتال ها حاکيست که اين انسان هاي اوليه گياهان و سبزيجات را مي پخته و مصرف مي کردند.

جام جم آنلاين: يک مطالعه تازه به روي بقاياي نئاندرتال ها حاکيست که اين انسان هاي اوليه گياهان و سبزيجات را مي پخته و مصرف مي کردند.
محققان در آمريکا دانه هاي مواد گياهي پخته را لاي دندان هاي نئاندرتال ها يافته اند.

اين اولين بار است که تاييد مي شود رژيم غذايي نئاندرتال ها فقط به گوشت محدود نمي شده و کاملتر از آنچه تاکنون تصور مي شد بوده است.

تصور عمومي از نئاندرتال ها، به عنوان موجوداتي شديدا گوشتخوار حاصل شواهد جسته گريخته بوده است. تحليل شيميايي استخوان هاي آنها حاکي از آن است که ميزان مصرف سبزيجات توسط آنها کم يا صفر بوده است.

اين اتکاي ظاهري بر گوشت از سوي برخي به عنوان علل انقراض انسان نئاندرتال مطرح شده است. براساس اين نظريه با از ميان رفتن ماموت ها با شروع عصر يخ، نئاندرتال ها از يک منبع مهم غذايي محروم شدند.

اما تحليلي تازه از بقاياي نئاندرتال ها از سراسر جهان، شواهد مستقيمي که ناقض اين نظريه است يافته است. محققان دريافتند که دانه هاي فسيل شده مواد گياهي لاي دندان هاي آنها وجود دارد و بعضي از آنها پخته است.

هرچند گرده هاي گياهي قبلا در محل هاي زندگي و اجاق هاي نئاندرتال ها پيدا شده بود، اما تاکنون شواهد روشني از تغذيه اين انسان ها از مواد گياهي به دست نيامده بود.

پروفسور اليسون بروکس از دانشگاه جرج واشنگتن گفت: "ما قبلا گرده هاي گياهي را در محل زندگي نئاندرتال ها پيدا کرده بوديم، اما نمي شد گفت که آيا آنها گياهان را مي خورده اند يا روي آن مي خوابيده اند يا چه استفاده ديگري از آن مي کردند."

"اما اينجا در اين مورد مي بينيم که مقدار کمي گياه در دهان آنها هست بنابراين مي دانيم که نئاندرتال ها آن را به عنوان غذا مي خورده اند."

سوالي که اين مطالعه پيش مي آورد اين است که چرا مطالعات شيميايي به روي نئاندرتال ها تا اين حد به خطا رفته است. به گفته پروفسور بروکس، در اين مطالعات ميزان پروتئيني اندازه گيري مي شد که به تصور محققان منبع آن گوشت بوده است.

او گفت: "ما مايل به اين فرض بوديم که اگر ارزش زيادي براي پروتئين در رژيم غذايي قائل باشيد، منبع اين پروتئين بايد گوشت باشد. اما ... اين امکان هست که بخشي از پروتئين موجود در رژيم اين موجودات از گياهان مي آمده است."

بي بي سي



نوشته شده در   چهارشنبه 8 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode