ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 دي 1389     |     کد : 13257

برترين اختراعات سال 2010

مجله تايم فهرستي از 50 اختراع برتر سال 2010 ميلادي را در زمينه‌هاي گوناگون منتشر كرد. اين زمينه‌ها عبارتند از: فناوري، حمل‌ونقل، سلامتي - پزشكي، زيست‌مهندسي، انرژي سبز، پوشاك، نظامي، نرم‌افزار - ربات و متفرقه. ممكن است...

جام جم آنلاين: مجله تايم فهرستي از 50 اختراع برتر سال 2010 ميلادي را در زمينه‌هاي گوناگون منتشر كرد. اين زمينه‌ها عبارتند از: فناوري، حمل‌ونقل، سلامتي - پزشكي، زيست‌مهندسي، انرژي سبز، پوشاك، نظامي، نرم‌افزار - ربات و متفرقه. ممكن است بسياري از اين اختراع‌ها اكنون رويايي به نظر بيايند، اما فراموش نكنيم كه همه‌ اين محصولات اكنون ساخته شده‌اند و خيلي زود در اختيار ما قرار خواهند گرفت؛

درست همان‌طور كه امروزه من و شما از همان اختراعات باورنكردني چند سال پيش استفاده مي‌كنيم، فناوري‌هايي مانند GPS، بلوتوث، تلويزيون‌ سه‌بعدي، دستگاه بازي wii و بسياري ديگر از نام‌هاي آشناي امروز زماني در همين فهرست‌هاي برترين اختراعات بوده‌اند. در اين مقاله 7 اختراع موجود در اين فهرست را مرور مي‌كنيم.

خودرو پرنده

شركت آمريكايي ترافوجيا (Terrafugia) كه در سال 2006 با هدف توليد نسل جديدي از وسايل نقليه‌ هوايي تأسيس شد توانست پس از 3 سال، نخستين نمونه‌ اختراعش را كه نوعي خودرو پرنده است با موفقيت آزمايش كند. اين وسيله، كه نامش را Transition گذاشته‌اند، مي‌تواند با سرعت 172 كيلومتر بر ساعت پرواز كند يا در جاده حداكثر با سرعت 105 كيلومتر بر ساعت حركت كند. در تابستان 2010 نمونه‌اي همگاني از آن، پس از گذراندن آزمايش‌هاي متعدد و دريافت مجوزهاي لازم، وارد بازار شد و اكنون به قيمت 194 هزار دلار به فروش مي‌رود.

و اما اطلاعاتي درباره اين خودرو پرنده: اين وسيله مي‌تواند حداكثر 2 سرنشين (يك خلبان يا راننده و يك مسافر) داشته باشد؛ طولش 6 متر است؛ وقتي به شكل خودرو درمي‌آيد بال‌هايش تا مي‌شوند و پهنايش به 3/2متر مي‌رسد؛ وقتي در جاده است، ارتفاعش 2 متر مي‌شود؛ وزن بدون سرنشين‌ آن 440 كيلوگرم است و وزن مفيدي كه مي‌تواند حمل كند 210 كيلوگرم است، يعني حداكثر با 650 كيلوگرم وزن مي‌تواند از زمين بلند شود؛ باك آن 78 ليتر گنجايش دارد و بنزين بدون سرب مي‌سوزاند. اين هم نشاني سايت رسمي آن :www.terrafugia.com

دوربين فيلمبرداري هوشمند

اين دوربين براي كساني كه مي‌خواهند هرچه را مي‌بينند ثبت كنند بسيار مناسب است. لوكسي (Looxcie) نام دوربيني است كه روي گوش نصب مي‌شود (درست مانند هندزفري بي‌سيم‌ گوشي‌هاي تلفن همراه) و از همه‌ جريان‌هايي كه در برابر آن مي‌گذرند فيلم مي‌گيرد. اين دوربين را پدري اختراع كرده است كه مي‌خواست دقيقاً بداند پسرش در چه جور مهماني‌هايي شركت مي‌كند و با چه كساني رفت‌وآمد دارد.

لوكسي هرچه كاربر ببيند را تا مدت 5 ساعت ضبط مي‌كند. بخش هيجان‌انگيزتر‌ آن اين است كه با فشار دادن يك دكمه، تكه ‌فيلمي از 30 ثانيه آخري كه ضبط شده است را به مستقيما به صفحه فيس‌بوك كاربر يا سايت يوتيوب يا ايميلي كه از پيش تعيين شده است مي‌فرستد. مي‌توان گفت كه اين، در حال حاضر پيشرفته‌ترين شيوه‌ به اشتراك گذاشتن تصوير است. بهاي اين دوربين حدود 200 دلار است و اطلاعات بيشتر را مي‌توانيد در سايت رسمي آن به‌نشاني www.looxcie.com به دست بياوريد.

اديسون 2

شايد آسان‌ترين راه براي ساختن خودرويي كه كمترين مصرف سوخت را دارد اين باشد كه آن را تا حد ممكن سبك بسازيم. به همين علت است كه سازندگان خودرو اديسون 2 در رعايت كردن رژيم لاغري خودرويي كه ساختند سنگ تمام گذاشتند. اين خودرو‌ كم‌اشتها كه كاملاً به ‌شكل آيروديناميك ساخته شده است كمتر از 400 كيلوگرم وزن دارد و در هر 5/43 كيلومتر يك ليتر بنزين مصرف مي‌كند. همين ويژگي باعث شد كه اديسون 2 در بين برندگان بخش خودرو‌ جايزه ايكس پرايز (X-Prize) قرار بگيرد و 5 ميليون دلار به برندگانش اهدا كند. اين جايزه براي خودروهايي با طرح‌هايي پيشرو در نظر گرفته شده است كه آماده‌ توليد باشند و علاوه بر رعايت امنيت و پاكيزه‌نگه داشتن محيط زيست، مصرف سوخت فوق‌العاده اندكي داشته باشند (كمتر از يك گالن در هر 100 مايل يا يك ليتر در هر 5/42 كيلومتر). متأسفانه اُليور كاتنر، سرپرست گروه ساخت اين خودرو، اعلام كرده است كه به اين زودي‌ها اديسون 2 را در نمايشگاه‌هاي خودرو محل‌تان نخواهيد ديد. اين هم سايت آن: www.edison2.com

مربع (Square)

نقل و انتقال پول روز به روز آسان‌تر مي‌شود. در واقع بهتر است بگوييم كه پول كاغذي كم‌كم در حال خروج از چرخه‌ دادوستد‌ است و جاي آن را پول مجازي (كه با كارت‌هاي اعتباري يا از طريق اينترنت، تلفن همراه و... در دسترس است) مي‌گيرد.

نكته: ممكن است بسياري از اين اختراع‌ها اكنون رويايي به نظر بيايند، اما فراموش نكنيم كه همه‌ اين محصولات اكنون ساخته شده‌اند و خيلي زود در اختيار ما قرار خواهند گرفت
با اختراع جديدي كه نام مربع (Square) را بر آن گذاشته‌اند مي‌توانيد تلفن همراه‌تان را تبديل به دستگاه كارت‌خوان كنيد و عملياتي روي كارت بانكي‌تان انجام بدهيد. براي اين كار فقط به يك تلفن همراه هوشمند (كه به آن اسمارت فون مي‌گويند) نياز داريد. به اين ترتيب مي‌توانيد از كسي پول بگيريد يا به او پول بدهيد. در ضمن با يك ثبت نام كوچك، رسيد هر يك از عمليات بانكي‌تان به‌طور خودكار براي شما ايميل خواهد شد.

ربات آموزش‌دهنده‌ زبان انگليسي

اين اختراع شايد در افزايش نرخ بيكاري تأثير بگذارد اما به هر حال در بين برترين اختراع‌هاي سال 2010 از آن نام برده شده است. در كشور كره‌ جنوبي اكنون حدود 30 هزار معلم‌ خارجي به آموزش دادن زبان انگليسي مشغول‌ هستند. از مدتي پيش، نوع جديدي از آموزگاران وارد كلاس‌هاي درس اين كشور شده‌اند: ربات‌هاي آموزش‌دهنده‌ زبان انگليسي. اين ربات‌ها كارشان را از اواخر سال 2009 در چند كلاس آغاز كرده بودند و دولت كره‌ جنوبي قصد دارد تا پيش از پايان سال جاري ميلادي، آنها را در 18 مدرسه‌ ديگر نيز به كار بگيرد. ظاهرا استفاده از اين شيوه در علاقه‌مند كردن دانش‌آموزان نيز موفق بوده است.

پارچه افشانه‌اي

فكرش را بكنيد به جاي اين‌كه لباس بپوشيد، يك افشانه (اسپري) به بدنتان بزنيد و همان تبديل به لباس بشود. البته اخيرا چيزهاي عجيب و غريب ديگري به‌شكل افشانه به بازار عرضه شده بود ـ از جمله موي مصنوعي يا حتي پنير ـ اما اين يكي واقعا هيجان‌انگيز است. يك شركت انگليسي به نام فابريكن توانسته است الياف پارچه را به‌شكل فيبرهاي مايع دربياورد تا بتوان با پاشيدن آنها مستقيماً روي بدن يا روي مانكن‌هاي پلاستيكي، لباسي در اندازه كاملا مناسب به دست آورد. مايع‌ حل‌كننده خيلي زود در مجاورت هوا تبخير مي‌شود و پارچه‌ خشك‌شده به شكل لباسي برازنده درمي‌آيد.

اين فناوري فقط در توليد لباس‌ كاربرد ندارد بلكه مي‌توان از آن در لوازم خانگي، صنعتي و تجهيزات بهداشتي و درماني استفاده كرد. در واقع اگر قدري فكرمان را به كار بيندازيم مي‌توانيم كاربردهايي بيابيم كه در صورت توسعه يافتن اين فناوري، بسيار به كارمان خواهند آمد. مثلا شايد بتوان با قرار دادن نمونه‌اي استريل‌شده از اين افشانه در جعبه‌ كمك‌هاي اوليه، از آن براي پوشاندن زخم‌ها (به‌جاي باندهاي معمولي) استفاده كرد. يا شايد به‌آساني و بسرعت بتوانيد رومبلي جديدي را جايگزين رومبلي قديمي‌تان بكنيد. اين هم نشاني شركت سازنده آن: www.fabricanltd.com

بادبادك زيرآبي

بادبادك‌هاي زيرآبي شركت سوئدي مينستو در نگاه نخست شايد ما را به ياد بادبادك ‌بازي‌هاي دوران كودكي‌مان بيندازند، اما اينها به جاي اين‌كه در هوا باشند درون آب شناورند. از آنجايي كه آب دريا 800 بار چگال‌تر از هواست، توربين‌هايي كه به اين بادبادك‌ها متصل‌اند ـ و به كف‌ اقيانوس مهار شده‌اند ـ مي‌توانند 800 برابر‌ وقتي كه در هوا قرار مي‌گيرند برق توليد كنند. طراحان‌ شركت مينستو نام اين فناوري را سبز‌ ژرف (يا سبز‌ سير) گذاشته‌اند و معتقدند كه حتي در هنگام‌ آرام بودن‌ آب مي‌تواند 500 كيلووات برق توليد كند. نخستين نمونه كامل‌ اين دستگاه در اندازه واقعي‌اش قرار است در سال 2011 در سواحل ايرلند شمالي رونمايي بشود.

معصومه احمدي / جام‌جم


نوشته شده در   يکشنبه 5 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode