ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 4 دي 1389     |     کد : 13220

کوچکترين کارت تبريک جهان

دانشمندان و متخصصان فناوري نانو در دانشگاه گلاسکو موفق به ساخت کوچکترين کارت تبريک سال نوي ميلادي در جهان شده اند.

جام جم آنلاين: دانشمندان و متخصصان فناوري نانو در دانشگاه گلاسکو موفق به ساخت کوچکترين کارت تبريک سال نوي ميلادي در جهان شده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، متخصصان فناوري نانو اين کارت پستال را به اندازه اي کوچک ساخته اند که مي توانيد هشت هزار و 276 عدد از آن را بر روي يک تمبر پستي معمولي جا دهيد! اين کارت تبريک عيد ابعادي برابر 200 در 290 ميکرومتر دارد و در آن درخت کريسمسي نمايش داده شده که حبابهاي شيشه اي کوچکي به آن آويخته شده است.

محققان دانشگاه گلاسکو اميدوارند به تدريج بتوانند از اين تکنيک در ساخت تلويزيونها و دوربيهاي کوچک و نانويي استفاده کنند. هدف از ساخت اين کارت تبريک کوچک به نمايش گذاشتن قدرت متخصصان نانوتکنولوژي در اين دانشگاه عنوان شده است.

به گفته "ديويد کامينگ" از دانشگاه گلاسکو توانايي اين دانشگاه در زمينه فناوري نانو در ميان برترينهاي جهان قرار دارد اما گاه پيش مي آيد که توضيح دادن توانايي هاي يک فناوري براي عموم دشوار و پيچيده مي شود، از اين رو تصميم گرفته شد با خلق اين کارت تبريک کوچک ميزان دقت بالاي اين فناوري به نمايش گذاشته شود.

خلق اين کارت پستال کوچک 30 دقيقه زمان صرف کرده و به گفته متخصصان طراحي آن نسبت به ساخت، زمان بيشتري صرف کرده است. کامينگ براي توضيح بيشتر ابعاد 200 در 290 ميکرومتري اين کارت کوچک شرح مي دهد که يک ميکرومتر يک ميليونيوم متر بوده و وسعت يک تار موي انسان در حدود 100 ميکرومتر است. به بياني ديگر مي توان در حدود نيم ميليون از اين کارتهاي تبريک را بر روي يک کارت تبريک عيد معمولي در ابعاد A5 گنجاند اما امضا کردن تمامي آنها مي تواند براي فرد کمي مشکل آفرين باشد.

رنگ آميزي اين کارت طي فرايندي مشهور به "تشديد پلاسمون" و بر روي صفحه اي آلومينيومي که در مرکز نانوي دانشگاه جيمز وات توليد شده انجام گرفته است. به گفته محققان با وجود اينکه اين ابداع نمايشي بسيار ساده از توانايي هاي فناوري نانو به شمار مي رود، تکنولوژي به کار گرفته شده در خلق آن کاربردهاي جدي و واقعي خواهد داشت.

بر اساس گزارش بي بي سي، صنعت الکترونيک با استفاده از حسگرهاي بيوتکنولوژي، فيلترهاي نوري و ابزارهاي کنترل کننده نور يکي از بخشهايي است که از اين بخش از فناوري نانو استفاده خواهد کرد، مصارفي که در توسعه آينده اقتصاد ديجيتالي و ساخت نانو دوربينها، نانو تلويزيونها و نانو نمايشگرها تاثيري حياتي خواهد داشت.


نوشته شده در   شنبه 4 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode