ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 1 دي 1389     |     کد : 13132

چرا باتري‌ها در سرما خوب كار نمي‌كنند؟

همان‌طور كه مي‌دانيد توليد جريان الكتريكي در يك باتري مستلزم برقراري ارتباط بين 2 قطب مثبت و منفي آن است.

جام جم آنلاين: همان‌طور كه مي‌دانيد توليد جريان الكتريكي در يك باتري مستلزم برقراري ارتباط بين 2 قطب مثبت و منفي آن است. به عبارت ديگر هنگامي كه دو قطب مثبت و منفي يك باتري به هم متصل هستند در داخل باتري يك واكنش شيميايي انجام خواهد شد كه الكترون‌هاي مورد نياز براي برقراري جريان را تامين خواهد كرد.

به طور كلي با كاهش دما سرعت انجام واكنش‌هاي شيميايي كاهش خواهد يافت. به همين علت اگر از يك باتري در يك روز سرد زمستاني استفاده كنيد در مقايسه با شرايط مشابه در يك روز گرم تابستاني، اين باتري شدت جريان كمتري را توليد خواهد كرد.

در چنين شرايطي بلافاصله پس از راه‌اندازي واكنش‌هاي شيميايي در داخل باتري و تامين الكترون‌هاي لازم براي توليد جريان، دماي محيط به گونه‌اي در روند انجام واكنش‌هاي شيميايي تاثير مي‌گذارد كه ديگر باتري نمي‌تواند شدت جريان مورد نياز را تامين كند و به نظر مي‌رسد كه باتري دشارژ شده است، اما اين در حالي است كه اگر باتري را گرم كنيد مي‌توانيد همچنان از آن به عنوان منبعي براي تامين انرژي الكتريكي مورد نياز خود استفاده كنيد. بنابراين براي اين كه با چنين مشكلي مواجه نشويد بهتر است پيش از استفاده از باتري شرايطي را فراهم كنيد تا از كاهش دماي باتري تا حدودي جلوگيري شود.

گاهي در چنين شرايطي پيش از استفاده از باتري‌ها آنها را گرم مي‌كنند. اگر در روزهاي سرد زمستان پيش از استفاده از باتري‌‌ها آنها را گرم كرده و عايق‌بندي كنيد مي‌توانيد مطمئن باشيد كه مي‌توانيد از توان الكتريكي آن براي راه‌اندازي يك سيم‌پيچ حرارتي استفاده كنيد در غير اين صورت پس از مدت زمان كوتاهي متوجه خواهيد شد كه اين باتري ديگر كار نمي‌كند و به نظر مي‌رسد كه باتري كاملا دشارژ شده است.

اگرچه دماي محيط مي‌تواند عملكرد باتري‌ها را تحت تاثير خود قرار دهد، اما عملكرد اغلب باتري‌ها بيش از آن كه تحت تاثير دماي محيط باشد، به نوع آن باتري و واكنش‌هاي شيميايي كه در داخل آن انجام مي‌شود بستگي دارد. به عبارت ديگر در شرايطي كه انرژي مصرفي يك وسيله الكتريكي كه از باتري براي راه‌اندازي آن استفاده شده است در مقايسه با توان نسبي آن باتري كمتر باشد، تاثير تغييرات دمايي بر عملكرد آن باتري بسيار ناچيز و بي‌اهميت خواهد بود.

از سوي ديگر وقتي شما از يك باتري استفاده نكنيد اين باتري با گذشت زمان بتدريج دشارژ مي‌شود. اين واكنش شيميايي نيز تحت تاثير تغييرات دمايي ايجاد شده خواهد بود. بنابراين باتري‌هاي بدون استفاده در هواي سرد در مقايسه با هواي گرم، با سرعت كمتري بار الكتريكي خود را از دست داده و به اصطلاح دشارژ مي‌شوند. براي مثال برخي از انواع باتري‌ها كه قابل شارژ مجدد هستند در دماي معمولي محيط پس از گذشت مدت زمان 2 هفته از آ‌خرين شارژ بار الكتريكي خود را از دست داده و خالي مي‌شوند. اما اگر آنها را در يخچال قرار دهيم، طول عمر آنها به بيش از 2 هفته افزايش خواهد يافت و اين به آن معني است كه كاهش دما موجب مي‌شود كه تخليه بار الكتريكي به كندي انجام شود و باتري مدت زمان بيشتري شارژ داشته باشد.

بهاره صفوي
گروه دانش


نوشته شده در   چهارشنبه 1 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode