ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 آذر 1389     |     کد : 13086

تاريک‌ترين روز جهان در 456 سال گذشته

همزماني وقوع ماه گرفتگي کامل و آغاز انقلاب زمستاني در نيمکره شمالي موجب شده تا در زمان وقوع ماه گرفتگي ، زمين در تاريک ترين حالت خود در 456 سال گذشته درآيد.

جام جم آنلاين: همزماني وقوع ماه گرفتگي کامل و آغاز انقلاب زمستاني در نيمکره شمالي موجب شده تا در زمان وقوع ماه گرفتگي ، زمين در تاريک ترين حالت خود در 456 سال گذشته درآيد.
به گزارش مهر، زماني که در کوتاهترين روز سال ماه گرفتگي کاملي رخ دهد ، سياره زمين شايد در تاريک ترين حالت ممکن خود قرار بگيرد.

ماه کامل 21 دسامبر جدا از اينکه خود را به واسطه گرفتگي کامل از ديگر قرص هاي ماه در سالها و ماه هاي گذشته جدا مي کند، درست در روزي در آسمان ظاهر خواهد شد که در نيمکره شمالي انقلاب زمستاني و در نيمکره جنوبي انقلاب تابستاني رخ مي دهد.

انقلاب زمستاني در کوتاهترين روز سال نيمکره شمالي رخ مي دهد و در عين حال آغاز رسمي فصل زمستان نيز به شمار مي رود. در اين روز خورشيد در پايين ترين نقطه از آسمان قرار مي گيرد زيرا قطب شمال سياره زمين به واسطه چرخش هاي محوري از خورشيد فاصله گرفته است.

انطباق اين دو پديده با يکديگر، طلوع ماه کامل و آغاز انقلاب زمستاني، هر چند وقت يکبار رخ مي دهد، براي مثال 22 دسامبر 1999 و 21 دسامبر 1980 نيز زمين شاهد وقوع همزمان اين دو پديده بوده است.

با اين همه پس از سال 2010، براي اينکه دوباره شاهد چنين همخواني در طلوع ماه کامل و آغاز انقلاب زمستاني باشيد بايد مدت طولاني را در انتظار به سر ببريد ، يعني تا 21 دسامبر سال 2094! و جالب تر اينجاست که در آن سال نيز ماه کامل در پس سايه زمين دچار ماه گرفتگي کامل خواهد شد اما از نيمکره غربي قابل مشاهده نخواهد بود و اروپايي ها، آفريقايي ها و بيشتر بخش هاي آسيا قادر خواهند بود اين پديده را مشاهده کنند.

پيش از 2010 نيز در سالهاي 1638همزماني تقريبي ماه گرفتگي و آغاز انقلاب زمستاني مشاهده شده است. تنها به ياد داشته باشيد که اين همزماني رويدادها بر اساس گرينويچ محاسبه شده است و از اين رو ساکنان آمريکا مي توانند ماه گرفتگي را در 20 دسامبر 2010 مشاهده کنند.


نوشته شده در   سه شنبه 30 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode