ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 30 آذر 1389     |     کد : 13079

پرواز عقاب دريايي در جاذبه صفر

با نزديك شدن به مقاطع زماني خاص نظير يكصدمين يا دويستمين سالگرد تأسيس، شركت‌هاي سرشناس خودروساز، محصول خاصي را به عنوان كيك تولد ارائه مي‌كنند.

جام جم آنلاين: با نزديك شدن به مقاطع زماني خاص نظير يكصدمين يا دويستمين سالگرد تأسيس، شركت‌هاي سرشناس خودروساز، محصول خاصي را به عنوان كيك تولد ارائه مي‌كنند. آلفا رومئو به عنوان يك برند نه‌چندان بزرگ اما سابقه‌دار در دنياي خودروسازي نيز از اين قائده مستثنا نيست.

طراحان خلاق اين شركت خودروساز Pandion را به عنوان كيك تولد يكصدمين سالگرد تأسيس آن طراحي و ساخته‌اند. اين خودرو گرچه هنوز در قالب يك خودروي مفهومي‌ قرار دارد، اما بعيد نيست به دليل تنوع چشمگير فناوري‌هاي به كار گرفته شده در آن، به عنوان يك خودروي فوق مدرن در سال‌هاي آتي در خيابان‌هاي شهرهاي مختلف جهان ديده شود.

برخي خودروها در تاريخ خودروسازي جهان به عنوان يك نقطه عطف به شمار مي‌آيند؛ نقاط عطفي كه مسير تكاملي اين صنعت را تا حدود زيادي دستخوش تغييرات اساسي كرده‌اند از سري ماستنگ‌هاي فورد در دهه‌هاي نه چندان دور گرفته تا سري‌هاي اخير بي ام و و به حق بايد Pandion آلفا رومئو را نيز در رديف اين دسته از خودروها قرار داد. Pandion يك خودروي اسپرت درون‌‌شهري به شمار مي‌آيد كه يك نكته بيش از ساير موارد در خصوص آن جالب توجه به نظر مي‌رسد: اين محصول جديد ظاهري فشرده و نسبتا كوچك دارد، اما زماني كه سوار بر آن مي‌شويد احساس مي‌كنيد در يك ميباخ غول پيكر قرار گرفته‌ايد!

نام اين خودرو از دنياي حيوانات گرفته شده است يعني Pandion Haliaetus كه نام علمي‌Osprey به معناي عقاب دريايي به شمار مي‌آيد. اين پرنده وحشي در مناطق ساحلي زندگي مي‌كند و جالب اين‌كه تيم طراحان پروژه به سرپرستي مايك رابينسون از بال‌هاي اين شكارچي ماهر در طراحي مكانيسم باز و بسته شدن درها الهام گرفته است. اين ابتكار عمل با موفقيت نسبي همراه بوده است، به طوري كه با نگاه به اين خودرو ذهن بيننده به طور ناخودآگاه به ياد حركت با شتاب زياد و شايد پرواز در آسمان‌ها مي‌افتد. همچون بسياري از ديگر محصولات آلفا رومئو مي‌توان Pandion را تلفيق موفقيت‌آميزي از پوست و اسكلت ناميد. در حقيقت اين تلفيق عالي نتيجه اصطكاك است كه ميان يك‌سري متضادها شكل گرفته است يعني فناوري و احساس، عقلانيت و غريزه و همچنين صنعت مدرن و هنر دستي منحصر به‌ فرد. قسمت جلويي يا پيشاني خودرو مملو از راز است. به عقيده بسياري از كارشناسان امور خودرو، اين بخش از خودرو بي‌شباهت به كلاهخودي نيست كه زير آن صورت يك جنگجو قرار گرفته است. حركت اين خودرو كه داراي موتوري 8 سيلندر و با گنجايش 7/4 ليتر است شب هنگام نيز جذابيت‌هاي خاص خود را دارد كه عمده اين جذابيت به واسطه بازي با نور در بخش‌هاي مختلف بدنه است، به طوري كه بيننده‌اي كه از دور شاهد حركت آن است ممكن است تصور كند پرنده‌اي افسانه‌اي با بال‌هاي نوراني به وي نزديك مي‌شود!

يكي از مشكلاتي كه در استفاده از خودروهاي اسپرت كوپه به خصوص ديده مي‌شود مربوط به سوار شدن يا پياده‌شدن از آن است كه البته در Pandion اين مشكل با ابتكار عمل در طراحي درها حل شده است. درها بخوبي بزرگ و كشيده هستند و از آنجا كه براحتي نيز باز مي‌شوند راننده و سرنشين مجاور براي سوار شدن به خودرو يا پياده شدن از آن مشكلي ندارند. گذشته از آن دو سرنشين خودرو تقريبا ديد كاملا بازي از محيط اطراف دارند كه اين امكان به واسطه به‌كارگيري ساختار شيشه‌اي در قسمت‌هاي كناري خودرو فراهم شده است. تقريبا در تمامي ‌خودروهاي ساخت برند آلفا رومئو سپر ساختار V شكل دارد. در Pandion نيز اين كار تكرار شده است و اگر به رخ جلويي خودرو دقت كنيد تكرار اين عادت را در سپر جلويي مشاهده مي‌كنيد.

درها رو به بالا باز مي‌شوند و البته اين مشخصه اصلي بسياري از خودروهاي اسپرت امروزي است، اما نكته جالب توجه اين است كه وقتي درها كاملا باز مي‌شوند، ارتفاع آنها به 6/3 متر مي‌رسد! اين درها به گونه‌اي ساخته شده‌اند كه اگر حادثه‌اي همچون واژگوني براي خودرو روي دهد راننده و سرنشين براحتي مي‌توانند با جدا كردن درها از بدنه خودرو از آن خارج شوند و جان خود را نجات دهند.

يكي از برگ‌هاي برنده اصلي اين خودرو در رقابت با بسياري از مدل‌هاي مفهومي‌ برندهاي رقيب، تلفيق هنرمندانه ساختار خارجي و بخش داخلي بدنه است. اگر با نگاهي دقيق به اين تلفيق خيره شويم موارد متعددي را خواهيم ديد كه در آنها برجستگي‌هاي داخلي خودرو در حقيقت ادامه‌اي از كشيدگي‌هاي موجود در بدنه خارجي Pandion است. داخل اين خودرو همچون رخ جلويي آن مملو از راز است. يكي از اين رازها به طراحي منحصر به‌ فرد و مواد عالي به كار گرفته شده در صندلي‌هاي خودرو مربوط مي‌شود. استفاده از تركيبات جديدي كه با تكيه بر دانش موادشناسي توليد شده‌اند موجب شده صندلي‌ها به گونه‌اي ساخته شوند كه پس از قرار گرفتن سرنشينان در آن، با فرم بدني آنها يكسان شده و در نتيجه ستون فقرات راننده و سرنشين در بهترين وضعيت ممكن قرار ‌گيرد. اين ابتكار عمل در مسافت‌هاي طولاني، يعني در مواقعي كه خستگي ناشي از رانندگي طولاني خطرات زيادي به همراه دارد كارايي خود را بخوبي نشان مي‌دهد.

نور آبي در قسمت‌هاي مختلف درون خودرو ديده مي‌شود. اين نور كه با قطعات مختلف درون خودرو آميخته شده و گويي بخش تفكيك‌ناپذيري از آنها به شمار مي‌آيد حس معلق بودن در فضا و به نوعي سبكي و جاذبه صفر را به سرنشينان القا مي‌كند. درون خودرو 4 صفحه نمايشگر ديده مي‌شود كه يكي از آنها بزرگ‌تر از همه بوده (9 اينچ) و در كنسول مركزي قرار دارد و اطلاعاتي نظير وضعيت آب و هواي درون خودرو، مسير حركتي كه با استفاده از داده‌هاي ماهواره‌اي ارائه مي‌شود، سيستم‌هاي صوتي و نظاير آنها را نمايش مي‌دهد. 3 نمايشگر ديگر كه يكي از آنها در شيشه جلويي خودرو كارگذاشته شده است نمايش لحظه به لحظه‌اي از محيط اطراف خودرو و بخصوص فضاي پشت خودرو را به نمايش مي‌گذارند.

به نظر بسياري از كارشناسان امور خودرو، Pandion را مي‌توان امضايي منحصر به‌ فرد براي برند آلفا رومئو دانست؛ امضايي كه نشان‌دهنده شخصيت اين برند خودروساز است. با اين حال بايد منتظر بود تا ديد در آينده با اعمال اصلاحات و تغييرات منطبق با پيشرفت‌هاي روز دنياي فناوري، نسخه يا نسخه‌هاي آتي عقاب دريايي آلفا رومئو با چه ظاهر جديد بيروني و دروني رخ نمايي خواهد كرد.

آلفا رومئو Pandion از چند زاويه

درها بزرگ و كشيده هستند و از آنجا كه براحتي نيز باز مي‌شوند راننده و سرنشين مجاور براي سوار شدن به خودرو يا پياده شدن از آن مشكلي ندارند



نور آبي در قسمت‌هاي مختلف درون خودرو ديده مي‌شود تاحس معلق بودن در فضا و به نوعي سبكي و جاذبه صفر را به سرنشينان القا كند.


صندلي‌ها پس از قرار گرفتن سرنشينان در آن، با فرم بدني آنها يكسان شده و در نتيجه ستون فقرات راننده و سرنشين در بهترين وضعيت ممكن قرار ‌مي‌گيرد.


اين محصول جديد ظاهري فشرده و نسبتا كوچك دارد، اما زماني كه سوار بر آن مي‌شويد احساس مي‌كنيد در يك ميباخ غول پيكر قرار گرفته‌ايد.



يكي از برگ‌هاي برنده اصلي اين خودرو در رقابت با بسياري از مدل‌هاي مفهومي‌ برندهاي رقيب، تلفيق هنرمندانه ساختار خارجي و بخش داخلي بدنه است.

مهدي پيرگزي / جام جم


نوشته شده در   سه شنبه 30 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode