ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 آذر 1389     |     کد : 13053

هواپيماي بدون سرنشين «شاپرك1» در تبريز ساخته شد

معاون پژوهشي دانشگاه تبريز گفت: دانشجويان دانشگاه تبريز با هدف دستيابي به فناوري‌هاي نوين موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين شدند.

 
معاون پژوهشي دانشگاه تبريز گفت: دانشجويان دانشگاه تبريز با هدف دستيابي به فناوري‌هاي نوين موفق به ساخت هواپيماي بدون سرنشين شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز به نقل از روابط عمومي دانشگاه تبريز، علي رستمي اظهار داشت: استفاده از فناوري‌هاي برتر از جمله بهره‌گيري از وسايل نقليه هوايي و هوافضا يكي از ضرورت‌هاي علمي دنياي امروز است كه بايد توجه جدي به آن شود.
وي با بيان اينكه دانشگاه تبريز در اين راستا با تاسيس نخستين دانشكده مهندسي فناوري‌هاي نوين در سال 1387 فعاليت‌هاي خود را با ايجاد و توسعه رشته‌هاي جديد بين‌رشته‌اي مهندسي براي همگام شدن با تحولات صنعتي و فناوي مدرن دنيا به طور گسترده آغاز كرده است، گفت: با توجه به اهميت علم هوافضا و وسايل نقليه هوايي كه امروزه سبب كاهش هزينه در انجام مامويت‌هايي از قبيل شناسايي، امداد و نجات شده است، دانشكده مهندسي فناوري نوين دانشگاه تبريز به منظور پيشبرد اهداف كشور و توليد تكنولوژي و بومي‌سازي آن، طراحي و ساخت پرنده‌هاي سبك و فوق‌سبك را در دستور كارخود قرار داده است.
استاد راهنماي اين طرح پژوهشي افزود: نتيجه اوليه اين تحقيقات در قالب پروژه ساخت هواپيماي «شاپرك1» با تلاش يك تيم دانشجويي 15 نفره متشكل از دانشجويان دانشكده‌هاي مهندسي فناوري‌هاي نوين و مهندسي برق دانشگاه تبريز به مرحله نهايي رسيده و هم اكنون تست‌هاي نهايي خود را پشت سرگذاشته اشت.
وي با بيان اينكه طرح‌هاي اوليه «شاپرك 1» در چهار فاز شامل طراحي مهندسي، ساخت نمونه غيرپروازي، ساخت نمونه پروازي و تست‌هاي پروازي به اجرا درآمده است، به برخي از ويژگي‌هاي اين طرح اشاره كرد و گفت: اين هواپيما مجهز به يك موتور تك سيلندر دو زمانه است كه براي مصرف سوخت آن از تركيبات الكل استفاده مي‌شود.
رستمي، استفاده از نوعي چوب خاص در ساخت اين هواپيما، كنترل‌پذيري را از ديگر ويژگي‌هاي «شاپرك1» عنوان كرد و اظهار داشت: اين هواپيما با سرعت نهايي 120 كيلومتر بر ساعت قادر به پرواز است كه شتاب بالا به هنگام بلند شدن از زمين نيز از ويژگي‌هاي خاص آن به شمار مي‌رود.
وي، مدت پايداري اين هواپيما را در هوا 27 دقيقه ذكر كرد و گفت: بالا بودن قدرت مانور و نيز دارا بودن كمترين شعاع دور زدن به ميزان 10 متر از جمله كاركردهايي به شمار مي‌رود كه در پروژه «شاپرك1» پيش‌بيني و تست شده است.
رستمي با بيان اينكه اين پروژه در مسابقات دانشجويي در دانشگاه صنعتي شريف نيز شركت داده خواهد شد، تصريح كرد: با توجه به توانايي‌هاي «شاپرك1» تلاش مي‌شود مراحل بعدي و نهايي اين هواپيما تا ارديبهشت ماه سال آينده و براي شركت در اين مسابقات آماده شود.
وي گفت: تاكنون براي ساخت اين هواپيما 10 ميليون ريال هزينه شده است.


نوشته شده در   دوشنبه 29 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode