ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 آذر 1389     |     کد : 12638

بودجه افسانه‌اي "بي‌بي‌جي " ، اتاق فرمان عمليات رسانه‌اي آمريكا عليه ايران

هيأت مديران خبرساني آمريكا (بي‌بي‌جي) پخش اعتراض‌ها و آشوب‌هاي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري ايران را از جمله دستاوردهاي استراتژيك ‌منطقه‌اي خود در آسيا دانست.

 هيأت مديران خبرساني آمريكا (بي‌بي‌جي) پخش اعتراض‌ها و آشوب‌هاي حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري ايران را از جمله دستاوردهاي استراتژيك ‌منطقه‌اي خود در آسيا دانست.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي خبرگزاري فارس، شوراي دولتي پخش برنامه‌هاي راديو و تلويزيون آمريكا (BBG) كه ديپلماسي رسانه‌اي دولت آمريكا را طراحي مي‌كند، در بودجه مالي سال 2011 خود به كنگره مبلغ 768 ميليون و 778 هزار دلار درخواست كرده است.

خبرگزاري فارس قصد دارد به منظور آگاهي بخشي به مخاطبان خود متن كامل اين گزارش را در چندين منتشر كند، آنچه در پي مي‌آيد گزارشي مختصر از جزئيات دقيق بودجه‌هاي درخواستي اين هيات براي سال مالي 2011 ، اهداف و برنامه‌هاي توسعه‌اي بي‌‌بي‌جي در نقاط مختلف دنيا همراه با دستاوردها و تغييرات جديد و همچنين برآوردي از مناطق داراي فعاليت اين هيات رسانه‌اي است.

در مقدمه اين گزارش مي‌خوانيم:

« هيأت مديران خبررساني (BBG) با ترويج آزادي و دموكراسي و نيز با افزايش تفاهم از طريق ارتباطات چندرسانه‌اي و نيز پخش اخبار دقيق، عيني و متوازن و ديگر برنامه‌ها در مورد آمريكا و جهان، اهداف سياست خارجي آمريكا را به پيش مي‌برد.

هيأت مديران خبررساني تمام سازمان‌هاي خبررساني بين‌المللي آمريكا را در بر مي‌گيرد كه عبارتند از: صداي آمريكا (VOA)،‌ راديو و تلويزيون مارتي، و سازمان‌هاي دريافت‌كننده اعتبارات مالي: راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي (RFE/RL)، ‌راديو آسياي آزاد (RFA) و همچنين شبكه‌هاي‌ خبررساني خاورميانه(MBN). تمام خدمات خبري هيأت مديران خبررساني تابع استانداردها و اصول مندرج در قانون خبررساني بين‌المللي (1994) هستند.

پخش خبر با 60 زبان در بيش از 100 كشور با 171 ميليون مخاطب به زبان بومي

برنامه‌هاي هيأت مديران خبررساني از طريق راديو، تلويزيون، اينترنت و همچنين انواع در حال گسترش رسانه‌هاي جديد به 60 زبان و در بيش از 100 كشور جهان منتشر مي‌‌شوند. هيأت مديران خبرساني از طريق شبكه پخش جهاني‌، به طور مستقيم با 171 ميليون مخاطب به زبان بومي‌ خودشان ارتباط برقرار مي‌كند.

اين نوع دسترسي به مخاطبين جهاني كاملاً با ارزش و منحصر بفرد است زيرا آمريكا هم مي‌خواهد با مردم اقصي‌نقاط جهان ارتباط برقرار كرده و هم در جهت خلق همكاري با آنها اقدام كند. خبررساني بين‌المللي يكي از ثمربخش‌ترين و در عين حال كم‌ هزينه‌ترين بخش‌هاي ديپلماسي عمومي است. بيش از 80 درصد خدمات زبان‌هاي خارجي ارائه شده از جانب هيأت مديران خبررساني هزينه‌اي كمتر از 5 ميليون دلار در سال داشته و بيش از دوسوم اين خدمات نيز هزينه‌اي كمتر از 2 ميليون دلار دارند.

هيأت مديران خبررساني در فرايند جهاني ترويج دموكراسي، جامعه مدني، نهادهاي شفاف و همكاري‌هاي جهاني نقش تسريع‌گر را ايفاء مي‌كند.

زماني كه رويدادي رخ مي‌دهد، هيأت مديران خبررساني مي‌تواند با افزايش موقتي خبررساني در حوزه مربوطه به بحران‌هاي جهاني واكنش دهد. به عبارت ساده‌تر، سرويس‌هاي زبان‌هاي خارجي هيأت مديران خبررساني بر ساعات خبري افزوده و محتوايي غني براي اطلاع‌رساني كارآمد و دقيق به مردم تحت تأثير بحران، خلق مي‌كنند.

زماني كه بحران‌هاي منطقه‌اي و محلي، اغلب بدون هيچ هشداري پديدار مي‌گردند، هيأت مديران خبررساني بايد با سرعت، قاطعيت و بر اساس منابع رسانه‌اي موجود و ماهيت موقعيت پيش‌‌آمده نسبت بدان‌ها واكنش نشان دهد.

"برنامه استراتژيك هيأت مديران خبررساني در سال‌هاي مالي 2008 الي 2013 " استراتژي‌هاي سازمان براي دستيابي به اهداف را با توجه به چالش‌هاي پيش‌ رو مشخص مي‌سازد. بودجه سال مالي 2011 بر اساس اين برنامه تدوين شده و تلاش براي ادغام فعاليت‌هاي اجرايي و بودجه هيأت مديران خبررساني نيز بر اساس برنامه استراتژيك مذكور ادامه مي‌يابد.

دستاوردهاي منطقه‌اي

هيأت مديران خبررساني اهداف بلندمدت اجرايي را بر اساس اولويت‌هاي منطقه‌اي تدوين كرده است، در ادامه گزارش حاضر هر كدام از اهداف اجرايي، دستاوردهاي بزرگ اخير و تغييرات پيشنهادي در برنامه‌ها تشريح مي‌گردند.

"برقراري ارتباط با جهان عرب‌زبان "

دستاوردهاي برنامه
* اليوم، برنامه سه ساعته و جديد شبكه‌هاي خبررساني خاورميانه كه در مارس 2009 تأسيس شد. اين برنامه با آميزه‌ خبري منحصر بفردي كه در مورد مسائل جاري خاورميانه ارائه كرده پوشش رسانه‌اي شبكه الحرة را بازتعريف كرده است، اين برنامه پلت‌فرمي براي بررسي اخبار روز، بحث در مورد مسائل اجتماعي مهم، ارائه ديدگاه‌هايي منحصر بفرد از خاورميانه و آمريكا و انتشار اخباري است كه در ديگر رسانه‌هاي منطقه ارائه نمي‌گردند.

* در زمان مناقشات غزه در سال 2008،‌ شبكه‌هاي خبررساني خاورميانه منابع خود را دوباره سازماندهي نمود تا مخاطبين را در جريان لحظه به لحظه اخبار گذارد. پوشش خبري شبكه‌هاي خبررساني خاورميانه به علت عيني، دقيق و سر وقت بودن تحسين همگان را برانگيخت.

*‌ راديو عراق آزاد كه به عنوان زيرمجموعه راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي (RFE/RL) فعاليت مي‌كند اخباري عيني و متوازن در مورد اخبار روزانه عراق و گذار اين كشور به سوي دموكراسي ارائه مي‌كند. در برنامه‌هاي سال مالي 2009 بر ضرورت عهده‌دار شدن مسئوليت‌هاي بيشتر از جانب شهروندان عراقي در حين خروج نيروهاي آمريكايي و واگذاري اختيارات محلي به عراقي‌ها تأكيد شده است.

تغييرات در برنامه‌ها: هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند شبكه "الحرة اروپا " منحل گردد.

"برقراري ارتباط با مخاطبان مناطق استراتژيك مانند خاور نزديك، جنوب آسيا،‌ آسياي مركزي و اوراسيا "

دستاوردهاي برنامه

* "راديو ديوا " زيرمجموعه صداي آمريكا يك شبكه راديويي است كه به بيش از 40 ميليون پشتون ساكن در مرز بحران‌زده افغانستان- پاكستان اخبار منطقه، آمريكا و خبرهاي بين‌المللي را پخش مي‌كند. در ژوئن 2009، راديو ديوا پخش يك برنامه سه ساعته صبحگاهي را نيز آغاز كرد.

* در ژانويه 2010، ‌سازمان راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، "راديو مشعل " را راه اندازي نمود. اين شبكه راديويي در موج كوتاه و براي پخش برنامه به زبان پشتون در مناطق مرزي افغانستان و پاكستان راه‌اندازي شده است.

* صداي آمريكا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي اخبار فوري، گزارش‌هاي عميق و تحليل‌هايي دقيق در مورد مسائل كشور افغانستان به مردم اين كشور ارائه كرده‌‌اند. پوشش خبري جامع جريان انتخابات آگوست 2009 افغانستان، شامل گزارش‌هاي خبري زنده از كابل و ولايت‌هاي اطراف، سوابق نامزدهاي كليدي، بحث در مورد مسائل پيش‌ روي دولت، و واكنش رأي‌دهندگان داخل افغانستان بود.

* در ايران علي‌رغم پارازيت‌هاي فزاينده، صداي آمريكا و راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري ايران و همچنين اعتراضات گسترده متعاقب آن را گزارش كردند.

*‌ بخش خدمات زبان اردوي صداي آمريكا به ارائه خبررساني تلويزيوني و همچنين گسترش برنامه‌هاي راديويي در پاكستان ادامه مي‌دهد.

* در 2 نوامبر 2009، راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي برنامه "پژواك قفقاز " را راه‌اندازي كرد، اين برنامه به مدت يك ساعت و به زبان روسي براي مناطق اوستياي جنوبي و آبخازيا در گرجستان پخش مي‌شود.

تغييرات در برنامه‌ها

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند فرستنده‌هاي راديويي موج FM در افغانستان افزايش يابند. اين كار از طريق تأسيس ايستگاه‌هاي موج FM در مناطق مورد نظر هيأت مديران خبررساني انجام خواهد گرفت تا بدين وسيله برنامه‌هاي دري و پشتوي صداي آمريكا و راديو آزاد افغانستان را پخش نمايند.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند برنامه‌اي در جهت ارضاي نيازهاي پرسنلي و تأسيساتي ادارات راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي تدوين و اجراء گردد.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند بخش سرويس زبان‌هاي يوناني و كروات صداي آمريكا منحل گردند، پخش راديويي برنامه‌هاي شبكه خبري تلويزيون فارسي صداي آمريكا و همچنين برنامه يك‌ ساعته راديوي فارسي صداي آمريكا متوقف گردد، و همچنين برنامه‌هاي سرويس روسي راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي، مناصب پشتيباني و همچنين هزينه‌هاي عمومي عملياتي كاهش يابند.

"تمكركز برنامه‌هاي خبررساني بر مخاطبان داراي اولويت استراتژيك در شرق آسيا "

دستاوردهاي برنامه

* صداي آمريكا و راديو آسياي آزاد به خبررساني روزانه 5 ساعت به كره شمالي ادامه مي‌دهند. سرويس كره‌اي صداي آمريكا با پخش برنامه‌اي به مدت 90 دقيقه از يك فرستنده موج متوسط مستقر در كره جنوبي ارتباط خود با مخاطبينش در كره شمالي را توسعه داده است.

* پس از تظاهرات وسيع ملي در برمه عليه حاكمان نظامي كشور و سركوب‌هاي متعاقب آن، صداي آمريكا و راديو آسياي آزاد خبررساني به مخاطبين برمه‌اي را گسترش داده‌اند. سرويس برمه‌اي صداي آمريكا كه در گذشته روزانه 3.5 ساعت برنامه پخش مي‌نمود اولين تلويزيون ماهواره‌اي براي برمه را راه‌اندازي كرد.

تغييرات در برنامه

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند بودجه بيشتري به راديو آسياي آزاد تعلق گيرد تا اين سازمان بتواند برنامه‌هاي ويدئويي براي انتشار ماهواره‌اي به زبان برمه‌اي و تبتي و نيز براي انتشار اينترنتي به زباني مانداريني و ويتنامي تهيه كند و نيز خدمات ارائه شده براي دستگاه‌هاي موبايل را نيز ارتقاء دهد.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند هزينه‌هاي عملياتي عمومي راديو آسياي آزاد كاهش يابد.

"تمركز خبررساني در آفريقا بر مناطقي كه خطر تروريسم، نسل‌كشي و يا شكست دولت‌ها در آن بيشتر است "

دستاوردهاي برنامه

* در ژوئن 2009، سرويس سومالي صداي آمريكا يك برنامه نيم‌ ساعته به برنامه‌هاي روزانه خود افزود و هم اينك هر روز سه ساعت و نيم برنامه پخش مي‌كند. در سال مالي 2009، دفتر مهندسي اداره خبررساني بين‌المللي و "دفتر بازاريابي و جايگذاري برنامه‌ها " دو پروژه راديويي در موج FM به زبان‌هاي موگاديشويي و هرگيسايي در منطقه سومالي‌لند طراحي و راه‌اندازي نمودند.

* شبكه "عافيه دارفور " از زيرمجموعه‌هاي شبكه‌هاي خبررساني خاورميانه، اخبار دارفور و بقيه نقاط جهان را براي مردم دارفور، چاد شرقي و خارطوم پخش مي‌كند؛ اخباري كه در غير اينصورت به دست مردم اين مناطق نخواهند رسيد.

* سرويس سواحيلي صداي آمريكا با بهره گرفتن از گسترش تكنولوژي موبايل در قاره آفريقا، ‌اخبار را با استفاده از پيامك منتشر مي‌كند. در اين سرويس تيتر اخبار و اخبار فوري از طريق پيامك به ميليون‌ها نفر در شرق و مركز آفريقا ارسال مي‌گردند.

تغييرات در برنامه

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند به منظور دستيابي به مخاطبين بيشتر در آفريقا يك سيستم چندرسانه‌اي براي پيام‌رساني اخبار در سرويس سواحيلي شكل گيرد، شبكه FM در بازارهاي اصلي آفريقا گسترش يابد، و نيز برنامه‌هاي ويدئويي و صوتي كوتاه‌مدت براي توزيع از طريق پورتال‌هاي اينترنتي توليد گردند.

"افزايش ارتباط با مخاطبان در مناطق استراتژيك آمريكاي لاتين "

دستاوردهاي برنامه

* سرويس زبان كرئولي صداي آمريكا و راديو و تلويزيون مارتي حوادث مربوط به زلزله ژانويه 2010 هائيتي را زير پوشش خبري گسترده‌اي قرار دادند. صداي آمريكا برنامه‌هاي زبان كرئولي را از يك ‌و ‌نيم ساعت به 10 ساعت و نيم بين روزهاي دوشنبه تا جمعه و از يك ساعت تا 9 ساعت و نيم در روزهاي شنبه و يكشنبه افزايش داده و هماهنگي‌هاي لازم را با وزارت دفاع انجام داد تا برنامه‌ها از طريق فرستنده‌هاي موج FM مستقر در هواپيماهاي نظامي بر فراز منطقه پخش گردند.

* در اواسط دسامبر 2008، "دفتر خبررساني كوبا " (OCB) شروع به پخش تلويزيون مارتي در باند VHF از يكي از دو هواپيماي "ايرمارتي " كرد. هم‌اكنون اين هواپيما مي‌تواند در دو باند UHF و VHF به پخش برنامه بپردازد.

تغييرات برنامه‌ها

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند استوديوهاي تلويزيوني دفتر خبررساني كوبا اصلاح شده و مورد استفاده صداي آمريكا و دفتر خبررساني كوبا قرار گيرند. اين هيأت همچنين پيشنهاد مي‌كند پخش برنامه‌هاي "تلويزيون مارتي " در ماهواره "ديركت‌تي‌وي " افزايش يابد.

"ادغام فعاليت‌هاي پشتيباني اصلي با استراتژي‌هاي پياده‌سازي خبررساني و اهداف اجرايي "

دستاوردهاي برنامه

* بخش مهندسي در سال مالي 2009 شروع به پياده‌سازي مرحله‌اي سيستم ويدئويي ديجيتال نمود. در ابتدا سيستم مديريت ارزيابي ويدئويي تأسيس گرديد. پس از پايان طرح و اجراي اين پروژه، سيستم مذكور خواهد توانست مديريت اخبار، مديريت ارزيابي ديجيتالي،‌ ذخيره متمركز ويدئويي، آرشيو ويدئويي و سيستم جذب/ پخش ويدئويي را با يكديگر ادغام كند.

* اداره خبررساني بين‌المللي "دفتر رسانه‌هاي جديد " را تأسيس نمود تا بهره‌گيري صداي آمريكا از اينترنت و ساير تكنولوژي‌هاي ديجيتالي به مانند دستگاه‌هاي موبايل و رسانه‌هاي اجتماعي را مديريت و هدايت نمايد.

تغييرات برنامه

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند ظرفيت و زيرساخت‌ سيستم پخش ماهواره‌اي جهاني بهبود يافته و "مركز كنترل شبكه " (NCC) كه قلب سيستم توزيع ماهواره‌اي جهاني هيأت مديران خبررساني محسوب مي‌شود استانداردسازي و به روزرساني شود.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند به منظور حفظ جايگاه در بازارجهاني رسانه‌هاي جديد كه به سرعت در حال تغيير و گسترش است، ‌استفاده از دستگاه‌هاي موبايل و سيستم‌هاي توزيع ديجيتالي افزايش يابد. اين برنامه شامل تداوم تغيير فرمت برنامه‌هاي صداي آمريكا از سيستم‌هاي آنالوگ به سيستم‌هاي فايل- محور ديجيتال خواهد بود.

- هيأت مديران خبررساني پيشنهاد مي‌كند كارهاي زير در حوزه پشتيباني انجام گيرند: كاهش هزينه‌هاي قراردادي سازمان به ميزان 4 درصد؛ فروش يك سايت فرستنده در آلمان؛‌ فروش يك ايستگاه فرستنده آمريكايي؛ سازماندهي دوباره عمليات‌ها در ايستگاه‌هاي فرستنده خارجي؛ كاهش پرسنل بخش مهندسي اداره خبررساني بين‌المللي و همچنين هزينه‌هاي عمومي اين اداره؛ و كاهش بودجه تعميرات و اداره بخش "توسعه دارايي‌هاي سرمايه‌اي خبررساني " .

خلاصه ارقام بودجه درخواستي بي‌بي‌جي براي سال مالي 2011

هيأت مديران خبررساني خواهان دريافتي بودجه‌اي به ميزان 768.8 ميليون دلار براي سال مالي 2011 است كه اين بودجه شامل موارد زير است:

* 755.1 ميليون دلار براي عمليات‌هاي خبررساني بين‌المللي (بودجه يك سال تمام سرويس‌هاي خبررساني و پشتيباني). اين درخواست شامل بودجه لازم براي ارتقاء عمليات‌ها و توزيع ماهواره‌اي، توسعه برنامه‌هاي رسانه‌هاي جديد كه پلت‌فرم‌هاي خبررساني سازمان را گسترش مي‌دهند، و نيازهاي ضروري پرسنلي و تأسيساتي در ادارات راديو اروپاي آزاد/ راديو آزادي است.

* 13.6 ميليون براي "توسعه دارايي‌هاي سرمايه‌اي خبررساني " (بودجه يك سال تمام براي نگهداري و اصلاح زيرساخت‌هاي انتقال امواج). اين درخواست شامل بودجه لازم براي نگهداري، ‌تعمير و توسعه سيستم‌هاي كنوني، ديگر تمهيدات براي تضمين ابقاي ظرفيت كنوني فرستنده‌ها، و ارتقاء سيستم‌هاي عملياتي و توزيع ماهواره‌اي جهاني هيأت مديران خبررساني، مركز كنترل شبكه و زيرساخت مديريت رسانه‌هاي ديجيتالي است.



نوشته شده در   شنبه 20 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode