ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1389     |     کد : 12567

جزئيات مذاكرات ژنو از زبان جليلي

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران جزئيات گفت‌وگوهاي ايران و گروه 1+5 را تشريح كرد.

 
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران جزئيات گفت‌وگوهاي ايران و گروه 1+5 را تشريح كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سؤال كه با رد بيانيه گروه 1+5 از سوي ايران، آيا نشست اواخر ژانويه در استانبول برگزار مي‌شود يا نه؟ گفت: در پايان گفت‌وگوهاي ژنو 3 نتيجه اين شد كه گفت‌وگوها براي همكاري، حول نقاط مشترك ادامه پيدا كند و اين جمع‌بندي بود كه در جلسه خود خانم اشتون اعلام كرد.
وي افزود: خانم اشتون نظرات كشورهاي ديگر را هم خواست و آنها هم اين موضوع را تأييد كردند و طبيعتاً اين همان بحثي بود كه در 2 روز نشست، ايران بر آن پافشاري و تأكيد داشت.
جليلي با بيان اينكه ادامه گفت‌وگوها براي همكاري حول نقاط مشترك جمع‌بندي بود كه اشتون در جلسه ارائه كرد و در حقيقت همان نظر ايران بود كه محقق شد، تصريح كرد: مادامي كه آنها براين مبنا و به اين توافق پايبند باشند، مي‌توانند به ادامه اين گفت‌وگوها اميدوار باشند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين با اشاره به ديدار خود با نمايندگان هيئت‌هاي ديپلماتيك روسيه و چين در روز نخست مذاكرات فراگير در ژنو گفت: با نماينده كشور ديگري، ملاقات نداشتيم.
وي در ادامه درباره دستاوردهاي مذاكرات ژنو گفت: چند موضوع را به صراحت در مصاحبه خود در تهران قبل از سفر به ژنو تأكيد كرديم؛ اول اينكه گفت‌وگوها درباره حقوق ملت ايران نمي‌تواند باشد. نكته دوم هم كه در نامه به اشتون تصريح كرديم اين بود كه ايران بحثي را كه گروه 1+5 مطرح مي‌كند، تحت عنوان «گفت‌وگو در سايه فشار، راهبرد دو مسيره»، رد مي‌كند و آنها بايد به ما پاسخ دهند آيا مي‌خواهند اين راهبرد را ادامه دهند يا نه؟
جليلي افزود: تأكيد كرديم اگر گفت‌وگوها درسايه فشار باشد، ايران آن را گفت‌وگو نمي‌داند و فرهنگ و تمدن نيز اين نوع گفت‌وگو را نفي مي‌كند، مذاكره بايد مبتني بر منطق و استدلال باشد.
وي نكته سوم گفت‌وگوها را در اين خواند كه بايد براي همكاري باشد، آن هم حول نقاط مشترك و تصريح كرد: بعد از دو روز گفت‌وگوها و تأكيد و استدلالات ايران، در پايان دو روز مذاكرات، جمع‌بندي كه ارائه شد اين بود كه در استانبول گفت‌وگو براي همكاري حول نقاط مشترك باشد.
جليلي گفت: ما به صراحت گفتيم كه مذاكرات بايد براي همكاري باشد و آنها قبول كردند. اگر توافق پايان جلسه پايبند باشند، گفت‌وگوها موفق بوده است.
سرپرست هيئت مذاكره كننده ايران در ژنو همچنين در پاسخ به تغيير رفتار مذاكره كنندگان گفت: آنها با ديدگاه خود وارد مذاكره شدند اما ايران اعلام كرد كه تداوم مذاكرات بايد طبق شروط ايران باشد، بنابراين با توجه به مباحثي كه گفته شد آنها تغييري جدي داشته‌اند.
جليلي در پاسخ به اين سؤال كه گروه 1+5 در مذاكرات به اهرم فشار اشاره‌اي داشت يا نه؟ اظهار داشت: چنين مسأله‌اي مطرح نشد و ايران هم تأكيد كرد، ادبيات و رويكرد گفت‌وگو اگر با فشار همراه باشد، اشتباه است و بايد از تعابيري چون «راهبرد دو مسيره» دور شد.
وي با تأكيد بر اينكه برخي از قدرت‌ها امروز دچار اشتباهات جدي هستند و در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي خود اشتباه محاسباتي دارند، اظهار داشت: به عنوان مثال ما سال گذشته در ژنو (گفت‌وگوهاي ژنو 2) درنامه‌اي به آژانس براي رأكتور تهران براي مصارف دارويي سوخت 20 درصد درخواست كرديم و آنها گفتند ايران نمي‌تواند اين سوخت را توليد كند اما ديدند كه ما توانستيم و توليد كرديم.
جليلي با بيان اينكه آنها در زمينه‌هاي مختلف اشتباه محاسباتي اينگونه دارند، افزود: در موضوع قطعنامه هم ديدگاه آنها اين نگاه بود كه قطعنامه 1929مي‌تواند فشار جدي به ايران وارد كند، اما درعمل ديدند اينگونه نشد، بلكه خود دچار بحران‌هاي اقتصادي شديدي شدند كه خودشان به آن معترف هستند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان خاطر نشان كرد: كساني كه صحبت از قطعنامه مي‌كردند اكنون شاهد هستند جمهوري اسلامي ايران با يك پشتوانه قوي سياسي و اقتصادي، بزرگترين جراح اقتصادي خود را هم دردست اجرا دارد و اين علامت مهمي است كه امروز جمهوري اسلامي ايران به لحاظ ظرفيت‌هاي ملي، منطقه‌اي و اقتصادي بيش از هميشه قوي و متكي به ظرفيت‌هاي خودش است.



نوشته شده در   چهارشنبه 17 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode