ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 17 آذر 1389     |     کد : 12535

گسترش مناسبات با ايران و استقبال از مذاكرات 1+5 با تهران

سران شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني نشست خود خواستار گسترش روابط با ايران شدند و از مذاكرات راهبردي تهران و گروه 1+5 استقبال كردند.

 
سران شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني نشست خود خواستار گسترش روابط با ايران شدند و از مذاكرات راهبردي تهران و گروه 1+5 استقبال كردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري كويت (كونا)، شوراي همكاري خليج فارس در بيانيه پاياني سي و يكمين نشست خود در سطح سران بر اهميت پايبندي كشورهاي عضو شوراي همكاري بر اصول اساسي در ايجاد روابط بر اساس حسن همجواري، احترام متقابل، دخالت نكردن در امور داخلي و حل اختلافات از راه‌هاي صلح‌آميز و بدون به كارگيري زور يا تهديد تاكيد كرد.
در اين بيانيه آمده است: شوراي همكاري تحولات مربوط به برنامه هسته‌اي ايران را دنبال و بار ديگر تاكيد كرد بر مواضع ثابت خود مبني بر اهميت پايبندي به اصول قانوني بين‌المللي و حل مناقشات از راه‌هاي صلح‌آميز و قرار دادن منطقه خاورميانه از جمله منطقه حوزه خليج فارس بدون سلاح‌هاي كشتار جمعي و تسليحات هسته‌اي ثابت قدم هستند.
شوراي همكاري همچنين از مذاكرات ايران و گروه 1+5 استقبال كرد.
در اين بيانيه بر حق كشورهاي منطقه در استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و مطابق با موازين آژانس بين‌المللي و تحت نظارت آن تاكيد و آمده است: همه كشورهاي منطقه از جمله اسرائيل بايد به اين قوانين متعهد باشند و به طور كاملا شفاف عمل كنند.
كشورهاي عضو شوراي همكاري در بيانيه خود همچنين خواستار پيوستن اسرائيل به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و قرار دادن همه تاسيسات هسته‌اي خود تحت بازرسي آژانس بين‌المللي شدند.
كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در بخش ديگري از بيانيه خود از ادعاي امارات درباره جزاير سه‌گانه ايراني حمايت كردند و آن را بخش لاينفك امارات تلقي كردند.
در ادامه شوراي همكاري از آنچه بي نتيجه بودن تماس‌ها با ايران براي حل موضوع جزاير سه گانه خوانده شده ابراز تاسف كرد و گفت: حل اين موضوع در تحكيم امنيت و ثبات منطقه نقش دارد.
شوراي همكاري در ادامه با تاكيد بر همه راه‌هاي صلح‌آميز براي حل جزاير سه‌گانه ايراني از تهران خواسته است كه به تلاش‌هاي امارات در اين زمينه پاسخ مثبت دهد.
اين در حالي است كه ايران بارها آمادگي خود را براي رفع سوء تفاهم درباره جزاير سه ‌گانه اعلام كرده است.
بر اساس اسناد موجود جزاير سه گانه ايراني، بخش لاينفكي از خاك ايران و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران است.
عربستان، امارات، قطر، عمان، بحرين و كويت شش عضو شوراي همكاري خليج فارس هستند.


نوشته شده در   چهارشنبه 17 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode