ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 15 آذر 1389     |     کد : 12467

کشف بزرگ‌ترین آتشفشان سامانه خورشیدی در مریخ

منطقه "المپیوس مونز" سیاره مریخ از گذشته عنوان بزرگ‌ترین آتشفشان سامانه خورشیدی را یدک می‌کشید اما در صورتی که فرضیه جدید به اثبات برسد، این آتشفشان باید جای خود را به آتشفشان مریخی دیگری بدهد.

منطقه "المپیوس مونز" سیاره مریخ از گذشته عنوان بزرگ‌ترین آتشفشان سامانه خورشیدی را یدک می‌کشید اما در صورتی که فرضیه جدید به اثبات برسد، این آتشفشان باید جای خود را به آتشفشان مریخی دیگری بدهد.

در مقاله‌ای جدید تیمی از زمین شناسان اعلام کردند المپیوس که در کنار آتشفشان‌هایی از قبیل "آرشیا"، "پاونیس" و "آکریوس" قرار گرفته تنها بخشی از ساختار بزرگتر آتشفشانی است که در میان سیاره سرخ مسافتی هفت هزار کیلومتری را پوشش داده است.

این می‌تواند به آن معنی باشد که فلات غول پیکری که به "تارسیس رایس" شهرت دارد، رکورددار جدیدی برای کسب عنوان بزرگ‌ترین آتشفشان سامانه خورشیدی خواهد بود. محققان دانشکاه اوپن در بریتانیا می‌گویند در صورتی که به این ساختار در این قالب بزرگ‌تر نگاه کنیم، آتشفشان المپیوس در برابر آن تنها ساختار مخروطی بسیار ناچیز و کوچکی به شمار می‌آید.

محققان با استفاده از مدل‌های ریاضی دریافتند "تارسیس رایس" مریخ در بسیاری از ویژگی‌های فیزیکی با یکی از مشهورترین و فعال‌ترین آتشفشان‌های زمین که مطالعات بسیاری بر روی آن انجام گرفته، یعنی کوهستان اتنا در سیسیل، مشابه هستند.

زمین شناسان، کوهستان اتنا را در دسته آتشفشان‌های پراکنده طبقه بندی کرده‌اند این نوع از آتشفشان‌ها بر روی لایه‌های سنگی نسبتا ضعیفی به وجود می‌آیند و از این رو مواد مذاب پس از فوران منجر به پراکنده شدن و وسعت یافتن آتشفشان می‌شود این پدیده درست مانند زمانی است که بر روی یک میز ستونی از حبه‌های قند ساخت. در صورتی که تمامی ساختار از قند تشکیل شده باشد، ستون پایدار باقی خواهد ماند اما اگر حبه‌های قند بر روی توده‌ای از عسل قرار داده شود، ستون از بخش مرکزی تخریب شده و بر روی سطح پراکنده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس همین مدل، محققان بر این باورند "تارسیس رایس" نسخه بزرگ‌تری از آتشفشان اتنا است، اتنا میزبان ساختارهای مخروطی شکل کوچک‌تری است که از فوران مواد مذاب از میان شکاف‌ها و نه از مرکز آتشفشان به وجود آمده‌اند و بر اساس مطالعه اخیر، آتشفشان‌های نزدیک "تارسیس رایس" نیز به واسطه پدیده‌ای مشابه به وجود آمده‌اند.

دانشمندان معتقدند اثبات فرضیه جدید به زمان نیاز دارد، زیرا دست یافتن به شواهد و مدارک کافی نیازمند اکتشافات روباتیک و انسانی است تا این منطقه از مریخ را مورد بررسی قرار دهند. با وجود اینکه دوقلوهای "اسپیریت" و "آپارچونیتی" اکنون در مناطق استوایی مریخ قرار دارند، هیچ روباتی در نزدیکی بزرگ‌ترین آتشفشان مریخ قرار ندارد و در عین حال چهار منطقه‌ای که برای فرود ماموریت‌های احتمالی ناسا به سوی مریخ انتخاب شده‌اند نیز در نزدیکی این آتشفشان نیست.

"آندرآ بورجیا" محقق این پروژه در دانشگاه اوپن می‌گوید انجام مطالعات میدانی در توسعه و اثبات این فرضیه بسیار حیاتی است، اگر همین الان به من اجازه می‌دادند، به مریخ می‌رفتم!


نوشته شده در   دوشنبه 15 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode