ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 13 آذر 1389     |     کد : 12357

روياي هولوگرافيک در جام‌جهاني

ژاپن يکي از رقباي اصلي کسب ميزباني جام جهاني 2022 بود که طرح پيشنهادي پخش رقابت ها به صورت هولوگرافيک در سراسر جهان را ارائه داده بود و با توجه به عدم وجود تکنولوژي ها و ابزارهاي کافي براي انجام چنين کاري، شگفتي و بهت بسياري از دانشمندان دانش تصاوير سه بعدي را برانگيخته بود اما با انتخاب قطر به عنوان ميزبان 2022 روياهاي ژاپن رنگ باخت.

جام جم آنلاين: ژاپن يکي از رقباي اصلي کسب ميزباني جام جهاني 2022 بود که طرح پيشنهادي پخش رقابت ها به صورت هولوگرافيک در سراسر جهان را ارائه داده بود و با توجه به عدم وجود تکنولوژي ها و ابزارهاي کافي براي انجام چنين کاري، شگفتي و بهت بسياري از دانشمندان دانش تصاوير سه بعدي را برانگيخته بود اما با انتخاب قطر به عنوان ميزبان 2022 روياهاي ژاپن رنگ باخت.
به گزارش مهر، فوتبال و تکنولوژي معمولا راهي براي تلفيق با يکديگر را ندارند و فيفا نيز از گذشته بر عدم استفاده از فناوري هايي مانند حسگرهاي الکترونيکي براي بهبود داوري بازي ها پافشاري کرده و مي کند.

از اين رو زماني که ژاپن طرح ميزباني جام جهاني 2022 را بر اساس نمايش بازي ها در قالب تصاويري جادويي و رايانه اي پايه گذاري مي کند که هنوز به وجود نيامده اند، در واقع خطر بزرگي را به جان خريد.

ژاپن در طرح پيشنهادي خود اعلام کرده بود قصد دارد بازي هاي جام جهاني را در ورزشگاه هايي در بخش هاي مختلف جهان به شکل کاملا طبيعي اما هولوگرافيک به نمايش بگذارد.

مقامات ژاپني اعلام کردند بازي ها در اين دور از جام جهاني توسط 200 دوربين با وضوح تصويري بالا تصويربرداري خواهد شد که اين دوربينها به تکنولوژي Freeviewpoint مجهزند، تکنولوژي که امکان ديد بازي را از زاويه ديد بازيکنان ميدان براي تماشاچيان به وجود خواهد آورد، تصاويري که تا کنون تنها در بازيهاي رايانه اي قابل استفاده بودند.

در عين حال تماشاچيان و حاميان تيمهاي حاضر در ميدان مي توانند ابزاري گوشي مانند را به عنوان مترجمي رايانه اي گوشي براي مکالمه آزادانه با ديگر افراد و تماشاچيان استفاده کنند.

اما آيا ژاپن واقعا مي تواند چنين وعده رويايي را به واقعيت تبديل کند؟ با در دست داشتن اطلاعات محدودي از اينکه ژاپني ها چطور مي خواهند به اين هدف بلندپروازانه دست پيدا کنند، دانشمندان دانش تصاوير سه بعدي و تلويزيون هاي هولوگرافيک در برابر اين طرح ژاپني ها کمي گيج و مبهوت شده اند.

براي مثال «فيل سورمن» از دانشگاه دي مونت فورت معتقد است Freeviewpoint تکنولوژي کاملا امکان پذير است زيرا تا کنون مطالعات زيادي بر روي آن انجام گرفته است اما بقيه ماجرا کمي غير قابل تصور به نظر مي آيد.

به دليل اينکه پخش هاي سه بعدي که نيازي به شيشه هاي خاصي ندارند و به تلويزيون هاي اتواستريوسکوپيک شهرت دارند در حال حاضر کاملا در دسترسند، مي توان با استفاده از آنها دو تصوير يکسان را مستقيما به سوي افراد تاباند به اين شرط که بيينده در موقعيت خود ثابت باقي بماند و ابزارهاي رديابي به همراه داشته باشد تا از تابيده شدن تصاوير به سوي آنها اطمينان حاصل شود.

سورمن معتقد است شايد احتمال عملي شدن چنين شيوه اي در مقياس کوچک امکان پذير باشد، اما در مقياسهاي بزرگ عملي شدن آن کمي پيچيده و غير ممکن به نظر مي آيد و پيش بيني عملي شدن آن کاملا دشوار است.

براي عملي کردن چنين شيوه اي بايد ردياب هايي به سر بيننده وصل شود تا در صورتي که بيننده سر خود را حرکت داد تصاوير نيز به همراه سر فرد تغيير مکان بدهند تا به اين شکل فرد نيازي به ثابت نگه داشتن موقعيت سر خود نداشته باشد زيرا فوتبال معمولا بازي نيست که بينندگان آن بتوانند بر روي صندلي ثابت بنشينند.

سورمن معتقد است براي استفاده از اين تکنيک بايد بر مشکل تهوع بيننده ها نيز فکري انديشيد زيرا برخي از افراد با نگاه کردن به نمايشگرهاي اتواستروسکوپيک دچار تهوع مي شوند و از اين رو عوامل انساني مشابه را براي ارائه چنين تکنولوژي هايي بايد مد نظر قرار داد.

ناصر پيغمبريان که به تازگي در دانشگاه آريزونا موفق به ابداع تصاوير هلوگرافيکي شده، کمي خوشبينانه تر به اين موضوع نگاه مي کند.

وي مي گويد اين طرح طرحي بسيار بلند پروازانه است اما من آن را خيلي دوست دارم با اينکه ژاپني ها طرح چيزي را داده اند که در حال حاضر وجود ندارد، مي خواهند تا 12 سال ديگر به آن دسترسي پيدا کنند. به نظر من اين طرح قابل اجرا است اما سوالي که مي ماند اين است که آيا چنين طرحي براي مردم عادي از نظر هزينه جذاب خواهد بود يا نه؟

همچنين در حالي که ترجمه همزمان گزينه اي قابل اجراتر است، با فرض اينکه رايانه ها در حال حاضر از توانايي ترجمه هاي ساده، تجزيه و تحليلهاي زبانشاختي برخوردارند در نهايت با ترجمه واژه هاي منحصر فوتبال دچار مشکل خواهند شد.

با وجود ديدگاه بلندپروازانه و رويايي ژاپني ها در ميزباني جام جهاني 2010، هنوز يک مشکل بزرگ وجود دارد که حتي دانشمندان ژاپني نيز قادر به يافتن راه حلي کليدي براي آن نخواهند بود: چطور بايد ووووزلا ها را خاموش کرد؟

فيفا شب گذشته ميزبان جام جهاني 2022 را اعلام کرد و با انتخاب قطر به عنوان ميزبان اين رقابت ها ژاپني ها فرصت بيشتري براي ارائه اين تکنولوژي جديد خواهند داشت.


نوشته شده در   شنبه 13 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode