ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 6 آذر 1389     |     کد : 11982

کتاب حکومت و سیاست

کتاب «حکومت و سیاست: نامه امیرالمومنین(ع) به شیعیان درباره خلفا» در برگیرنده یکی از نامه‌های باارزش و گران‌سنگ امیرالمومنین علی(ع) است که آن را در پاسخ به سوالی درباره سه خلیفه پیشین نگاشت.

امیرالمومنین(ع) درباره خلفا به شیعیان چه فرمود
کتاب - کتاب «حکومت و سیاست: نامه امیرالمومنین(ع) به شیعیان درباره خلفا» در برگیرنده یکی از نامه‌های باارزش و گران‌سنگ امیرالمومنین علی(ع) است که آن را در پاسخ به سوالی درباره سه خلیفه پیشین نگاشت.
به گزارش خبرآنلاین، کتاب «حکومت و سیاست: نامه امیرالمومنین(ع) به شیعیان درباره خلفا (تشریح جریان سقیفه و اوضاع سیاسی تا سال 39 هجری)» نوشته علی‌اکبر ذاکری از سوی موسسه بوستان کتاب برای بار دوم تجدید چاپ شد.
نویسنده در این کتاب، یکى از نامه‏هاى با ارزش حضرت على(ع) را بررسی مى کند. امیرالمومنین(ع) در این نامه به جریان سقیفه و شیوه انتخاب خلیفه اول و دوم و سوم اشاره کرده‌اند و مواردی از نقد خود را بر این انتخاب‌ها که در ضمن موجب ضایع شدن حق خود حضرت شده، بیان کرده و در همه موارد، خود را شایسته‌تر به خلافت از متولیان آن دانسته‌اند. پس از آن به جریانات و حوادث دوران خلافت ظاهری خویش مانند بیعت مردم، جنگ جمل، صفین و نهروان اشاره کرده‌اند و از مردم می‌خواهند که در دریافت و حفظ حکومت تلاش کنند تا به دست نااهلان و طرفداران معاویه نیفتند، زیرا ولایت و خلافت شایسته فقیهان، عالمان و قاریان قرآن است نه انسان‌های بی‌بند‌وبار و کسانی که دیر مسلمان شده و با تاخیر به اسلام پیوسته‌اند و جزو رها شدگانند.

بنابراین گزارش، کتاب دارای 2 بخش است. در بخش نخست به نامه حضرت، منابع آن، علت نگارش و اهمیت آن پرداخته شده و در بخش دوم، متن نامه با ترجمه آن به چاپ رسیده است. این نامه از آن جهت مهم است که حضرت علی(ع) خود به موضوع خلافت پرداخته و آن را از آغاز، در زمان عمربن خطاب و عثمان بیان کرده و دیدگاه خود را ارایه کرده است. در این جا حضرت علی(ع) هم به رد استدلال صلاحیت و شایستگی خلیفه اول و دیگر خلفا پرداخته و هم علت سزاواری و برتری خویش را برای خلافت برشمرده است. همچنین به حوادثی اشاره کرده که در منابع دیگر نیست و یا فقط نشانه‌های اندکی از آن دیده می‌شود. همچنین در برابر این استدلال خلفا که «ائمه از قریش هستند» به این نکته اشاره می‌کند که این گونه قرابت و خویشاوندی اگر باعث خلافت شود، من شایسته‌ترم.

در این نامه به این سوال هم پاسخ داده شده که عده‌ای گفته‌اند: چرا علی(ع) به نص نبوی علیه ابوبکر استدلال نکرده است؟ زیرا حضرت به حدیث غیر استدلال کرده است و اشاره می‌کند که اگر قریش به سبب نسبت با پیامبر(ص) بر دیگران برتری دارند، بنی‌هاشم هم به همین سبب بر قریش برتری دارند و من هم به استناد سخن پیامبر(ص) در روز غدیر خم بر دیگر بنی‌هاشم برتری دارم که فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه...»
این کتاب را بوستان کتاب قم در 148 صفحه و قطع رقعی با قیمت 2200 تومان روانه بازار نشر کرده است.


نوشته شده در   شنبه 6 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode