ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 14 بهمن 1389     |     کد : 118905

پايان يك نيم فصل پر شتاب

جام جم آنلاين: يك نيمه از ليگ برتر بسكتبال به پايان راه رسيده است و در آستانه برگزاري نيم فصل دوم رقابت‌هاي ليگ برتر هستيم. شايد باور اين نكته كه بازي‌هايي كه از دوم دي ماه با 12 تيم آغاز شده، چگونه با اين سرعت به روزهاي پاياني نيم فصل رسيده است، سخت باشد اما برگزاري دو بازي در هفته، اين برنامه ريزي را ممكن ساخته است.

ليگ برتر بسكتبال در فصل جاري مانند فصل قبل با آمادگي تعدادي از تيم‌ها و البته ديركرد در ورود تعدادي ديگر، آغاز شد. تيم‌هاي پتروشيمي بندرامام، ذوب‌آهن و مهرام، از مدت‌ها قبل در راه هماهنگي و آمادگي گام برداشتند. توزين الكتريك كاشان در دومين فصل حضور خود در بازي‌ها، بازيكنان ملي را جذب كرد.

همين طور راه و ترابري قم كه با ورود به ليگ برتر جهش خيلي خوبي داشته است. تيم دانشگاه آزاد با وجود سابقه بيشتر به نسبت اين تيم‌ها، همچنان متكي به بازيكنان خارجي از جمله كوين شپارد بوده است. شهركرد با سرمربي خارجي و بازيكنان خارجي به روزهاي خوب اميدوار است. تيم‌هاي ب.آ شيراز و كاسپين قزوين شرايط مشابهي دارند، با اين حال كاسپين بهتر نتيجه گرفته است.شهرداري گرگان،ملي حفاري ايران و بانك سامان هم در رديف تيم‌هاي پايين جدول قرار دارند. نگاهي به تيم‌ها و آنچه در نيم فصل پشت سر گذاشتند بد نيست.

پتروشيمي بندرامام؛ پيشتاز موقت

وقتي مهرام و ذوب‌آهن نماينده‌هاي بسكتبال ايران در ليگ غرب آسيا، ناچار شدند چند بازي در ليگ برتر برگزار نكنند، طبيعي است كه ديگر مدعي جام، جاي اين تيم‌ها را در بالاي جدول بگيرد.با اين حال پتروشيمي بندرامام 2 هدف عمده را در اين فصل دنبال مي‌كند؛ اول حضور در فينال ليگ برتر و تثبيت حضور در ليگ غرب آسيا و دوم قهرماني در ليگ برتر.براي اين منظور مصطفي هاشمي سرمربي تيم، در كنار وينسنت جونز، به دنبال يك بازيكن خارجي توانمند است، چون اين بازيكن مي‌تواند در سرنوشت تيم جنوبي تعيين‌كننده باشد.

ذوب‌آهن؛ جدال براي صعود

همزمان با آغاز دور برگشت ليگ برتر بسكتبال، ذوب‌آهن بايد سخت‌ترين بازي خود را در ليگ غرب آسيا برابر چمپويل لبنان برگزار كند. اين بازي علاوه بر آن‌كه تقويت فني ذوب‌آهن را مي‌طلبد، تمركز ذهني بالايي مي‌خواهد تا تيم اصفهاني بين شرايط بازي در ليگ برتر و ليگ غرب آسيا تعادل ايجاد كند. ذوب‌آهن در ليگ برتر بازيكنان توانمندي دارد كه در كنار بازيكنان خارجي مي‌تواند تا بازي‌هاي PLAY OFF نتيجه بگيرد. نايب قهرمان دو فصل پي‌درپي ليگ برتر، به قدري تجربه و نيروي جواني دارد كه بتواند از مشكلاتي كه در نيم فصل با آنها روبه‌رو شده، نجات پيدا كند.

مهرام؛ پيشروي در غرب آسيا

هر چند بازي‌هاي معوقه، تيم مهرام را از پيشتازي در ليگ برتر دور نگه داشته اما نماينده باشگاه‌هاي ايران در ليگ غرب آسيا پيشتازي مي‌كند. مهرام با حال و هواي تازه در ليگ برتر، فريد زرقي با تجربه را احيا كرده است. اين بازيكن تجربيات بالايي از دوره‌هاي گذشته دارد اما در چند بازي نيم فصل امسال در شرايطي خوب و متفاوت ظاهر شده است. مهدي كامراني با اعتماد به نفس بالا توپ رساني مي‌كند، با اين حال مهرام منتظر بازگشت صمد نيكخواه بهرامي است.در صورت بازگشت او درباره بازي مارلون گارنت تجديد نظر خواهد شد اما شيخ سمب موقعيت خود را در مهرام تثبيت كرده است.

دانشگاه آزاد؛ به دنبال مربع قدرت

هر سال با آمدن كوين، شپارد به تيم بسكتبال دانشگاه آزاد وضعيت اين تيم بهتر مي‌شود. گويا دانشگاه آزاد به حضور اين بازيكن شرطي شده است. بعد از بازي‌هاي ضعيف دانشگاه آزاد در آغاز نيم فصل، اين تيم با آمدن كوين راه سعادت را پيدا كرد اگر چه در برخي بازي‌ها نتوانست تعادل لازم را حفظ كند. دانشگاه آزاد در زير سبد بازيكنان بلند قامتي دارد كه شايد داشتن اين نفرات، آرزوي خيلي از تيم‌ها باشد. در نيم فصل اول، شكست از توزين الكتريك، دانشگاه آزادي‌ها را به خود آورده تا متوجه شوند براي قرار گرفتن در جمع چهار تيم و مربع قدرت ليگ، راه سختي را پيش رو دارند، راهي كه از راه و ترابري قم هم مي‌گذرد.

راه و ترابري پديده شد

باخت ذوب‌آهن در قم و بازي نزديك با مهرام دلايل خوبي براي پديده شدن راه و ترابري قم در ليگ برتر است، آن هم تيمي كه سال اول بازي‌هاي ليگ برتر را تجربه مي‌كند. با اين حال عباس آقا كوچكي سرمربي تيم قمي بارها در مصاحبه‌هاي خود از نوع نگاه مسوولان به يك تيم ليگ برتري گله‌مند بوده است. بسكتبال قم با راه و ترابري احيا شده و حيف است مسائل مالي، اين تيم خوب را در نيم فصل دوم دچار مشكل كند. البته تعدادي از مسوولان و بازيكنان از تالار بسكتبال قم اظهار ناراحتي كردند كه اميدواريم مسوولان ورزش قم به اين نكته هم توجه داشته باشند.

خارجي‌هاي ناكارآمد توزين الكتريك

تيم جواني كه نظرها را متوجه خود كرده در نوع به كارگيري بازيكنان خارجي كه نقش مكمل داشته باشند، به درستي عمل نكرده است. اگر چه بازي با مهرام و يكي دو بازي ديگر عملكرد سرمربي صرب تيم را هم زير سوال مي‌برد با اين حال، توزين الكتريك به عنوان بخش خصوصي و برنامه‌هاي خوبي كه براي جوانان تدارك ديده، تيمي قابل احترام است. به جرات بايد گفت جواناني مثل حسن‌زاده و جمشيدي يا زنگنه، آينده خوبي دارند و بازيكنان مطرح و ملي‌پوشي كه اين تيم جذب كرده ما را بيشتر به آينده توزين الكتريك اميدوار مي‌كند.

كاسپين؛ شايسته از قزوين

دير آمد اما خوب نتيجه گرفت. بهرام رمضان سرمربي جوان تيم بسكتبال كاسپين در ابتدا با انتقادهايي روبه‌رو شد اما هر چقدر بازي‌ها رو به جلو رفت، او و تيمش بردهايي را كه بايد به دست آوردند.

نكته: هر چند بازي‌هاي معوقه، تيم مهرام را از پيشتازي در ليگ برتر دور نگه داشته اما نماينده باشگاه‌هاي ايران ، با حال و هواي تازه خود در ليگ غرب آسيا پيشتازي مي‌كند
كاسپين از بازيكناني استفاده مي‌كند كه در پايان نقل و انتقالات بيرون مانده بودند. چند بازيكن جوان هم در تركيب اين تيم ديده مي‌شوند كه آينده خوبي دارند. نيروي تازه نفس و جوان بسكتبال قزوين با وجود دو تيم در ليگ‌هاي برتر و دسته اول، رو به پيشرفت گام برداشته است. نتايج كاسپين مي‌تواند محرك و انگيزه خوب فعاليت‌هاي پايدار بسكتبال استان باشد.

شهركرد؛ ياد ايام

روزگاري از اين‌كه شهركردي‌ها بي‌اعتنا به نتيجه در حد بضاعت خود مي‌آمدند و مي‌ساختند و هر سال چند اتفاق خوب بسكتبال را رقم مي‌زدند خوشحال بوديم، اما زرق و برق ليگ برتر چشمان بسكتبال اين شهر را هم گرفته و البته عدم‌حمايت از تيم‌هاي سازنده هم خود به خود اين قبيل تيم‌ها را به سوي محصول آماده مي‌كشاند. شهركرد برادران جمشيدي را در ليگ برتر مطرح كرد.آنها در اين فصل با مربي و بازيكنان خارجي به دنبال معجزه هستند. آرمن‌ الله‌ورديان و تعدادي از جوانان اين تيم خوب بازي مي‌كنند اما اي كاش شهركرد همان تيمي باشد كه ما مي‌شناسيم.

شهرداري؛ گر صبر كني...

شهرداري گرگان به نوعي قرباني اصلي بسكتبال نتيجه‌گرا و حضور بي‌حساب و كتاب بازيكنان خارجي است. اين تيم حالا نه تنها سرمايه درون استاني ندارد بلكه با نيروي غير بومي و بازيكن خارجي هم قادر به نتيجه‌گيري نيست. بسكتبال گرگان با مربيان كارآزموده بويژه در رده‌هاي پايه به فكر سازندگي است. اين فرآيند به زمان بيش از يك فصل نياز دارد و اهالي بسكتبال گرگان هم بايد صبر پيشه كنند تا تاوان برنامه‌ريزي‌هاي غلط دوره‌هاي قبل را با شكست‌هاي اين فصل بپردازند. گرگان را پايتخت بسكتبال ايران مي‌ناميدند و بسكتبال با فرهنگ زندگي مردمان اين ديار پيوند خورده است.

ب.آ شيراز؛ جنگ براي بقا

وقتي لوله سبز از بازي‌هاي ليگ برتر انصراف داد، بسكتبال شيراز مايوس شد.اين روند تا يك هفته از شروع ليگ برتر ادامه داشت تا اين‌كه ب.آ حامي مالي بسكتبال فارس با كمك ساير نهادهاي استان به ليگ برتر آمد. در چنين اوضاع و احوال معلوم است كه كار نتيجه‌گيري سخت مي‌شود. درست است كه ب.آ بازي‌هاي متعددي را باخت اما سرسختانه برابر حريفان ايستادگي كرد. اين تيم با توجه به غناي پشتوانه در بسكتبال فارس نياز به زمان بيشتر دارد.آنها اگر بتوانند دوره گذار بسكتبال فارس را سپري كنند آينده خوبي در انتظارشان خواهد بود.

ملي حفاري؛ پول كافي نيست

شركت ملي حفاري ايران با بازيكناني كه در اختيار گرفته نشان داده در بين تيم‌هاي همجوار خود سرمايه‌گذاري خوبي صورت داده است اما چه بايد كرد كه اين فرآيند به سرمايه سوزي تبديل نشود و مسوولان شركت به واسطه باخت‌هاي پي در پي نيم فصل انگيزه حضور خود را از دست ندهند؟ اين تيم در هفته هفتم به اولين برد رسيد. در اختيار گرفتن بازيكناني مثل اميني يا بازيكنان خارجي و استفاده از ظرفيت بسكتبال خوزستان از اين تيم تازه وارد به ليگ برتر، مي‌تواند تيمي در حد راه و ترابري در نيم فصل اول بسازد.

بانك سامان؛ در راهي پويا

نيم فصل براي تيم بسكتبال پويا در اين يك موضوع كه بانك سامان حامي مالي‌اش مي‌شود يا نه؛ به پايان رسيد. اين تيم جوان از ليگ يك آمده و در ابتدا با اختلاف فاحش به حريفان مدعي باخت اما رفته رفته اين اختلاف كم شد اما باخت‌ها باقي ماند. پويا از سوي بازيكنان داخلي هم خودش را تقويت نكرده و تنها بازيكنان خارجي ممكن است در روزهاي سخت دستش را بگيرند. البته مجيد صالحي بخشي از ساخته‌هاي پويا را در تيم توزين الكتريك كاشان جا گذاشته، چون اين مربي جوان فصل قبل و اوايل فصل جاري با تيم كاشاني بوده است.

محمد رضاپور‌ /‌ جام‌جم 


نوشته شده در   پنجشنبه 14 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode