ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 2 آذر 1389     |     کد : 11843

برترين دانشمندان زن جهان

بنياد اورآل و يونسکو با همکاري يکديگر در برنامه اي با نام «زنان در علم» زنان محققي که در زمينه علوم طبيعي موفق به ارائه راه حل هايي براي رفع چالش هاي جهاني شدند را معرفي کردند.

 
بنياد اورآل و يونسکو با همکاري يکديگر در برنامه اي با نام «زنان در علم» زنان محققي که در زمينه علوم طبيعي موفق به ارائه راه حل هايي براي رفع چالش هاي جهاني شدند را معرفي کردند.
به گزارش مهر، موضوعات مربوط به افزايش فناوري هاي جديد و خطراتي که تنوع زيستي را تهديد مي‌کنند از جمله چالش هايي است که جهان امروز با آن روبرو است.

يونسکو با همکاري بنياد اورآل هر ساله با معرفي بهترين چهره هاي علمي زن از راه حل هاي پيشنهادي و در عين حال کابردي اين زنان دانشمند قدرداني کرده و همچنين جوايز نفيسي به برجستگان اين برنامه اعطا مي‌کند.

برنامه «زنان در علم» امسال نيز با حضور بيش از هزار دانشمند زن از سراسر جهان به اجرا درآمد.

در طول 13 سال گذشته 67 نفر از زنان برجسته توانستند در ميان چهره هاي برتر جهان قرار بگيرند که از ميان آنها دو نفر موفق به کسب جايزه نوبل سال 2009 شدند همچنين به 864 نفر دانشمند زن جوان از 93 کشور جهان نيز کمک هزينه اي معادل 100 هزار دلار به منظور حمايت از پروژه هاي تحقيقاتي آنها اعطا شد.

اين برنامه در حال حاضر به يکي از معيارهاي معتبر علمي تبديل شده که نشان دهنده سهم بزرگ زنان دانشمند در جهان علم است.

در پايان اين برنامه هيئت داوران متشکل از 16 شخصيت علمي برجسته و با رياست پروفسور احمد زويل برنده جايزه نوبل شيمي سال 1999، در زمينه علوم طبيعي پنج محقق زن را به عنوان چهره هاي برتر علمي سال 2011 انتخاب کردند.

بر اساس گزارش پايگاه اخبار دانشگاه هاي جهان، اين محققان توانستند راه حل هايي ساده اما در عين حال کاربردي مربوط به مسائل و مشکلات مربوط به سياره ما را ارائه کنند.

اسامي برترين دانشمندان زن

آفريقا و كشورهاي عربي: فائزه الخرافي - پروفسور شيمي دانشگاه کويت براي کار بر روي مبحث خوردگي که يکي از موضوعات پايه اي در اهميت پاکسازي آب و صنعت نفت است در ميان برجستگان علمي زنان قرار گرفت او که متولد کويت است، در حال حاضر نايب رئيس آکادمي علوم کشورهاي در حال توسعه است.

آسيا و اقيانوسيه: ويويان وينگ-وا يام پروفسور شيمي و انرژي دانشگاه هنگ کنگ براي کار بر روي مواد ساطع کننده نور و راه حلهاي ابتکاري براي استفاده از انرژي خورشيدي مورد تقدير قرار گرفت وي که عضو انجمن آکادمي چيني علوم بوده جايزه نشان سخنران انجمن علوم شيمي انگليس را نيز از آن خود کرد.

اروپا: آن هويلير پروفسور فيزيک اتمي دانشگاه لويد سوئد، عضو انجمن فيزک آمريکا و آکادمي علوم سوئد براي کار بر روي ساخت سريعترين دوربيني که وقايع را در يک آتوثانيه (هر آتوثانيه معادل 10 به توان منفي هجده ثانيه است) ضبط مي‌کند، مورد قدرداني قرار گرفت.

آمريکاي لاتين: سيويليا تورس- پيمبرت پروفسور بازنشسته دانشگاه موسسه ستاره شناسي دانشگاه مکزيکوسيتي، براي کار بر روي ترکيب شيميايي سحابي که براي فهم ما از منشاء جهان بسيار حائز اهميت است جايزه دريافت کرد وي عضو جامعه اخترشناسان آمريکا و نايب رئيس پيشين اتحاديه بين المللي اختر شناسي نيز بوده است.

آمريکاي شمالي: جيليان بنفيلد پروفسور سياره شناسي و زمين شناسي دانشگاه کاليفرنياي برکلي نيز براي کار بر روي رفتارهاي مادي و باکتريايي تحت شرايط بسيار سخت وابسته به محيط و زمين در ميان چهره هاي برتر قرار گرفت.


نوشته شده در   سه شنبه 2 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode