ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 8 ارديبهشت 1403
شنبه 8 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 1 آذر 1389     |     کد : 11754

نگاهي به احاديث مهدوي در «كمال‌الدين وتمام‌النعمة»

نگاهي به احاديث مهدوي در «كمال‌الدين وتمام‌النعمة»...

نگاهي به احاديث مهدوي در «كمال‌الدين وتمام‌النعمة»
مرحوم شيخ صدوق (ره) در حدود يك‌هزار سال پيش احاديث معصومين (ع) در باب امام مهدي (عج) و شرايط آخرالزمان و ظهور منجي را در كتاب «كمال‌الدين وتمام‌النعمة» جمع‌آوري كرده است.

به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، فرهنگ انتظار و مقوله مهدويت، حتي پيش از ظهور دين مبين اسلام، مورد توجه اوليا و پيامبران الهي قرار داشت. بر همين اساس معرفي و بيان شاخصه‌هاي ويژه و يگانه حضرت ولي عصر (عج) و تبيين فرهنگ انتظار از جمله مسئوليت‌هاي پيامبر (ص) و جانشينان برحق ايشان در طول تاريخ صدر اسلام بوده است كه البته همچون ديگر مأموريت‌هاي الهي‌شان به بهترين شكل ممكن انجام شده است.
حال اگر برخي با كج‌فهمي‌هاي خود از اين مقوله حياتي و اساسي، نسبت به انحراف آن همت گذاشته‌اند، وظيفه عالمان شيعي است كه با شناخت، درك و انتشار كلام معصومين درباره امام زمان (عج)، زمينه ظهور حضرت را فراهم سازند.
شيخ صدوق، از علماي بزرگ شيعه كه در قرن چهارم هجري مي‌زيست، «كمال‌الدين و تمام‌النعمة» را در همين راستا و درباره اثبات وجود امام زمان (عج) و غيبت طولاني آن حضرت از نظر عقلي و نقلي نگارش كرد.
شيخ صدوق با اشرافي كه به كتاب‌هاي اسلامي و بر اثر مطالعات بسيار داشت، احاديث مربوط به اثبات وجود نازنين امام زمان (عج) را در «كمال‌الدين وتمام‌النعمة» جمع‌آوري كرد و اكنون بعد از گذشت حدود يك‌هزار سال، هنوز به عنوان سندي براي بيان دلايل رفع شبهات مهدوي از آن استفاده مي‌شود.
با هم برخي از احاديث معصومين (ع) در باب امام مهدي (عج) و شرايط دوران آخرالزمان و ظهور منجي كه در «كمال‌الدين وتمام‌النعمة» آمده است را مرور مي‌كنيم.

پيامبر اكرم (ص) فرمود: آدمي تعجب مي‌كند از وفور ايمان مردم آخرالزمان كه پيامبري را نديدند و امام آسماني را زيارت نكردند و تنها ايمان به سطوري مي‌آورند كه بر روي كتاب‌هاي باقيمانده از وحي و كلمات معصومين نقش بسته است.

پيامبر اكرم (ص) فرمود: خداوند از بنده مؤمنش قول گرفته كه سختي‌ها را در دنيا به جان بخرد، آن‌گونه كه نان‌آوران خانه از زير دستان خود پيمان مي‌گيرند كه در غيبت او چارچوب‌هاي مورد نظر را محترم دارند. هر چه به زمان ظهور نزديكتر مي‌شويد، به افكار و اعمالتان پوشش تقيه بيشتري دهيد.

پيامبر اكرم (ص) فرمود: دنيا به پايان نمي‌رسد تا اينكه مردي از اهل‌بيت من كه هم نام من است، سلطنت كند.

امام علي (ع) فرمود: از علايم ظهور آن است كه به همديگر بد گوييد و يكديگر را تكذيب كنيد و از شيعيان من باقي نمي‌ماند؛ مگر به اندازه سرمه در چشم و نمك در غذا و چنين خواهد بود، امتحانات زمان غيبت.

امام علي (ع) فرمود: براي صاحب‌الزمان، غيبتي است عظيم كه بايد در محور ايمان راسخ بود؛ زيرا كه خيلي‌ها از ما جدا مي‌شوند، حتي آنها كه به مقامات بلند رسيده‌اند.

امام حسين (ع) فرمود: قيام كننده اين امت، فرزند نهم من است كه غيبتي طولاني دارد و هنگامي كه تاريكي‌هاي غيبت، همه جا را فرا مي‌گيرد؛ خفاشان كور چشم و گرگان درنده به تقسيم اعتبارات و امتيازات او مي‌نشينند.

امام حسين (ع) فرمود: فرزندم خلاصه‌ انبيا و عصاره اوليا و ثمره اوصياي كريم است.

امام علي بن الحسين (ع) فرمود: هر كس در غيبت فرزندمان استوار بر ولايت ما باشد، خداوند پاداش يك‌هزار شهيد مقتول در جبهه‌هاي احد و بدر با به او مي‌دهد.

امام محمد باقر (ع) فرمود: ايام‌الله سه روز است، يكي روز ظهور حضرت قائم ( عج) و ديگري روز رجعت و سومي روز قيامت است.

امام محمد باقر (ع) فرمود: سلطنت قائم (عج) 309 سال است؛ به مدتي كه اصحاب كهف در غار به سر بردند.

امام محمد باقر (ع) فرمود: اصلاحات قائم به مساجد نيز مي‌رسد و هر مسجدي كه ظواهرش اشرافي و اعياني باشد، در روز رهايي ويران مي‌شود.

امام جعفرصادق (ع) فرمود: خداي تعالي اصحاب قائم (عج) ما را در يك لحظه مانند ابرهاي پراكنده جمع مي‌كند و اصحاب امام زمان (عج) برابرند با سپاه اسلام در جنگ بدر كه 313 نفر بودند.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: در دولت امام قائم (عج) راه ميان مكه و مدينه با درخت خرما اتصال مي‌يابد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: در قيام آن سرور اوليا جمله مفسدين و بدخواهان و غاصبين حقوق اهل‌بيت نابود خواهند شد.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: زماني قيام صورت مي‌گيرد كه جهان بشريت به يك سوم جمعيت، تقليل يافته باشد و امواج بلاياي طبيعي دو سوم را نابود كند.

امام جعفر صادق (ع) فرمود: به وقت ظهور، نشاط و شادي به برزخ نيز سرايت مي‌كند و مؤمنين از فشارهاي آن ديار راحت مي‌شوند.

امام موسي كاظم (ع) فرمود: خداوند به هنگام ظهور قائم (عج) دين حق را بر جمع اديان باطله پيروز مي‌گرداند.


نوشته شده در   دوشنبه 1 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode