ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 18 شهريور 1387     |     کد : 1175

قصاص مرد در برابر زن

کتاب قصاص مرد در برابر زن با نگاهي به فلسفه تفاوت ها به قلم علي محمدي جورکويه از سوي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد.

از آنجايي که مساله قصاص مرد در برابر زن از جمله مباحثي است که در متون قديم و جديد فقهي، حتي متون غير فقهي(حقوقي) جديد، فراوان مورد بحث قرار گرفته است، در نوشتار حاضر اين موضوع به اختصار مورد مطالعه قرار مي گيرد و به مباحثي نظير تفاوت زن و مرد در حقوق کيفري اسلام و فلسفه آن و امور پيراموني قصاص مرد در برابر زن توجه بيشتري مي‌شود.

نويسنده در اين پژوهش مي‌کوشد ضمن بررسي موضوع قصاص مرد در برابر زن، به زواياي مسکوت آن بپردازد و وجه تفاوت بين زن و مرد در برخي از امور کيفري از جمله قصاص را تبيين كند.

در بخشي مقدمه اين کتاب آمده است: «آنگاه که زني به عمد توسط مردي به قتل مي رسد يا مصدوم مي‌گردد، طبق فقه جزايي اسلام، موضوع قصاص مرد در برابر زن مطرح مي‌شود. از طرفي مشروط بودن قصاص مرد در برابر زن، از موضوعات مهم و چالش بر انگيزي است که ابهام برخي از زواياي آن، اهميت و ضرورت بحث را افزون مي نمايد.»

نويسنده بر اين عقيده است که قصاص مرد در برابر زن مشروط است و اين حق، حقي تخييري است و تفاوت‌هاي مذکور در فقه جزايي اسلام، مقتضاي وجود هماهنگي بين قوانين اسلام در زندگي خانوادگي و اجتماعي است.

کتاب قصاص مرد در برابر زن در بخش اول طي دو فصل به واژه شناسي و پيشينه قصاص، همچنين تفاوت بين زن و مرد در امور جزايي و فلسفه آن مي‌پردازد و در بخش دوم، مجازات جرايم عمدي مرد بر ضد تماميت جسماني زن و ويژگي هاي آن را بررسي مي‌کند.

بخش سوم کتاب به تحليل و بررسي شبهات رايج در موضوع قصاص و پاسخآنها پرداخته است.

کتاب قصاص مرد در برابر زن نوشته علي محمدي جورکويه در شمارگان2500 نسخه و قيمت  3000 تومان از سوي سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به چاپ رسيده است.


نوشته شده در   دوشنبه 18 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode