ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 25 مهر 1389     |     کد : 116395

نهنگي که يک چهارم دنيا را پيمود

 يک نهنگ کوهان دار ماده با عبور از يک چهارم دنيا و يک سفر 10 هزار کيلومتري موفق شد رکورد طولاني ترين مسافرت پستانداران را به نام خود ثبت کند.
به گزارش مهر، اين نهنگ کوهان دار ماده که در سفرش از حدود يک چهارم کره زمين عبور کرد موفق شد تمام رکوردهايي را که پستانداران در انجام مسافرت هاي طولاني به ثبت رسانده بودند بشکند.
اين سفر که 10 هزار کيلومتر از آبهاي زمين را پوشش داده طولاني ترين سفري است که تاکنون از يک پستاندار ثبت شده است.در حقيقت سفر اين نهنگ دو برابر بيشتر از سفري است که يک نهنگ براي توليد مثل و پيدا کردن جفت به طور طبيعي قادر به انجام آن است.
اين نهنگ ماده دو بار ديده و از آن عکسبرداري شده است. به طوريکه يکبار در منطقه طبيعي توليد مثل خود در برزيل و بار دوم در درياچه اي واقع در سواحل ماداگاسکار رويت شد. کوتاهترين فاصله ميان اين دو نقطه 9 هزار و 800 کيلومتر است.
«پيتر استويک» از کالج آتلانيک که به همراه تيمش داستان سفر اين نهنگ را ثبت کرده است در اين خصوص توضيح داد:«اگر بايد فرضيه اي در خصوص اين سفر ارائه دهم مي گويم که اين جانور يک مهاجرت عادي را براي پيدا کردن غذا به اقيانوس منجمد جنوبي انجام داده و بعد از آنجا به ماداگاسکار رفته است. فکر مي کنم که از برزيل به اقيانوس منجمد جنوبي رفته و بعد از آنجا به اقيانوس هند رسيده است».
اين دانشمندان توانستند از روي عکس هايي که از دم اين نهنگ گرفته شده است آن را شناسايي کنند. هر نهنگ کوهان دار در بخش زيرين دم خود يک علامت مشخص دارند که مثل اثرانگشت انسان مي تواند به عنوان يک ابزار تشخيص هويت مورد استفاده قرار گيرد.
حرکت اين نهنگ در يک فاصله تا اين حد طولاني و بين دو منطقه مختلف توليد مثل بسيار نادر است و به خصوص کاري که اين نهنگ ماده انجام داده کاملا غيرعادي است چراکه در کل ، اين نهنگ هاي نر هستند که براي پيدا کردن جفت مهاجرت مي کنند.
اين نهنگ ماده سفر خود را در آگوست 1999 از برزيل آغاز کرد و در 21 سپتامبر 2001 به ماداگاسکار رسيد.


نوشته شده در   يکشنبه 25 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode