ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 10 شهريور 1387     |     کد : 1140

مبانی تربيت از ديدگاه قرآن

كتاب «مبانی تربيت از ديدگاه قرآن» دارای پنج فصل است. در فصل اول كتاب حاضر با عنوان «مفهوم‌شناسی»، واژه‌ها، مفاهيم و اصطلاحات مربوط به اين بحث به منظور سازواری واژه‌ها در كاربردها و ايجاد زبان واحد برای تفاهم و تعامل تبيين شده است و از اين رهگذر به تعريف مبانی از منظر لغت و از نگاه عالمان تعليم و تربيت اشاره شده و برای بازشكافت اين اصطلاح به تجزيه وتحليلی در اين واژگان و نيز به اقسام مبانی اشاره شده است.

آن‌گاه واژه تربيت و تزكيه ريشه‌يابی شده و موارد كاربرد آن‌ها در قرآن مورد توجه قرار گرفته و سپس به حقيقت تربيت قرآنی اشاره شده است.

فصل دوم اين كتاب به «مبانی انسان شناختی تربيت از منظر قرآن كريم» اختصاص يافته است و اين بدان سبب است كه مباحث انسان شناختی تأثير مستقيم در ساختار نظام تربيتی دارد و در آغاز اهداف، اصول و روش‌های تربيت نقش تعيين كننده دارد. در اين راستا از انسان، ساختار و ويژگی‌ها و قابليت‌ها و شئون وجودی او سخن رفته است و مبانی‌ای مانند پيوند روح، اصالت روح، عزت خواهی و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل سوم اين كتاب كه «مبانی هستی شناسی» نام گرفته ‌است، به موضوعاتی مانند: وابستگی و نياز، آيت بودن، عوالم هستی، رابطه خدا با جهان هستی و ... پرداخته است.

فصل چهارم تحت عنوان «مبانی معرفت شناسی از ديدگاه قرآن» به مباحثی هم‌چون: امكان معرفت، ابزار معرفت، اهميت و ضرورت معرفت، رابطه معرفت با ايمان و تقوا و ... اختصاص يافته است.

فصل پايانی با عنوان «جمع بندی (ارتباط و تلازم مبانی با مسائل تربيت)»، برای تبيين بيشتر اصل ارتباط و نحوه ارتباط مبانی تربيت با مسائل تربيتی است، چون ترديدی نيست كه عناصر و ساختار نظام تربيتی، برنامه‌ها، اهداف، اصول و روش‌های تربيت اسلامی با مبانی تربيت ارتباط دارند و اين مبانی‌اند كه مسائل تربيتی را تعيين می‌كنند و جهت می‌دهند.

به عنوان نمونه نظام تربيتی اسلام كه بر دو ساحتی بودن انسان و هم‌چنين بر وجود روح در انسان و بر سه دوره زندگی و حيات او مبتنی است بی‌ترديد با مكتب تربيتی كه انسان را در پيكره مادی و حيات و زندگی او را در يك دوره خلاصه می‌كند تفاوت جدی دارد و اين دو نوع بينش و رويكرد در عناصر نظام تربيتی؛ يعنی تعيين اهداف تربيت، اصول و روش ‌های تربيت تأثير قطعی دارد. در فصل پايانی ارتباط اهداف، اصول و روش‌های تربيتی با مبانی تربيت بيان می‌شود.

چاپ اول كتاب «مبانی تربيت از ديدگاه قرآن»، تأليف «محمد بهشتی»، در 374 صفحه،با بهای 45000 ريال، به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامی، سال جاری روانه بازار كتاب شده است.


نوشته شده در   يکشنبه 10 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode