ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 22 آبان 1389     |     کد : 11331

استخراج ترکيبات ضد سرطان از ترشحات پوست قورباغه

پژوهشگران گروه بيوشيمي دانشکده علوم زيستي دانشگاه تربيت مدرس در تحقيقي موفق به طراحي، سنتز و بررسي اثرات بيولوژيکي آنالوگ هاي پپتيد Brevinin-2R به عنوان ترکيبات ضد سرطان شدند.

 پژوهشگران گروه بيوشيمي دانشکده علوم زيستي دانشگاه تربيت مدرس در تحقيقي موفق به طراحي، سنتز و بررسي اثرات بيولوژيکي آنالوگ هاي پپتيد Brevinin-2R به عنوان ترکيبات ضد سرطان شدند.
به گزارش ايسنا، Brevinin-2R حاوي 25 آمينواسيد مي باشد که از پوست قورباغه Rana ridibunda ترشح مي شود.
اين پپتيد داراي خاصيت ضد باکتريايي بالقوه بوده و خاصيت هموليتيک ضعيفي دارد. از لحاظ خصوصيات ساختاري اين پپتيد داراي انتهاي آمينوآب دوست و انتهاي کربوکسيل آن داراي لوپ است که توسط يک پيوند دي سولفيدي ايجاد شده است.
دکتر هاشم يعقوبي که اين پژوهش در قالب رساله دکتري تخصصي وي در زمينه بيوشيمي انجام و ارائه شده است ضمن بيان اين مطلب گفت: به منظور بررسي خصوصيات ساختاري، ضد باکتريايي، فعاليت هموليتيکي و پايداري پروتئوليتيکي، ما آنالوگ هاي D و C را به صورت فاز جامد سنتز کرديم. مطالعات ساختاري نشان داد که ساختار مارپيچ آلفا و هيدروفوبيسيته نقش بسيار مهمي را در فعاليت اين پپتيدها ايفا مي کند. آنالوگ هاي D و C هيچگونه فعاليت هموليتيکي از خود نشان ندادند در حالي که Brevinin-2R به صورت جزئي داراي خاصيت هموليتيک بود.
وي افزود: فعاليت ضد باکتريايي MIC) Brevinin-2R) در مقايسه با آنالوگ‌هاي D و C به هر دوي باکتري هاي گرم منفي و گرم مثبت بيشتر بود. فعاليت آنالوگ C بر روي باکتري گرم منفي از آنالوگ D بيشتر بود در حالي که هر دو اثر مشابهي روي باکتري هاي گرم مثبت داشتند. طيف CD در محيط آب و TFE نشان داد که اين پپتيدها در محيط آب هيچگونه ساختار مشخصي ندارند ولي در محيط TFE که مشابه ساختار غشا مي باشد بصورت مارپيج آلفا درمي آيند که در مورد Brevinin-2R درصد آلفا هليکس نسبت به دو آنالوگ خود تفاوت فاحشي داشت. آنالوگ هاي D و C درصد آلفا هليکس مشابه هم داشتند.
يعقوبي خاطرنشان کرد: Brevinin-2R و آنالوگ هاي آن بر روي دو رده سلول هاي سرطاني MCF7 وA549 اثر سيتوتوکسيک داشتند که با افزايش غلظت و مدت زمان اين اثر بيشتر ديده شد که Brevinin-2R نسبت به آنالوگ هاي خود اثر سيتوتوکسيک بيشتري نشان داد.
بررسي هاي فلوسايتومتري نشان داد که اين پپتيدها چرخه سلولي را بيشتر به مرحله G1 يا آپاپتوزشدن هدايت مي کنند که اين نتايج با Annexin-V مشاهده شد.
گفتني است ؛ اين پژوهش با راهنمايي دکتر حسين نادري منش، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.


نوشته شده در   شنبه 22 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode