ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1389     |     کد : 11285

LEDها زير پوست كاشته مي‌شوند

محققان آمريكايي، چيني، كره‌اي و سنگاپوري در يك همكاري مشترك ILED (ديودهاي نوري كاني)‌ و ردياب‌هاي نوري‌اي توليد كرده‌اند كه به منظور نظارت‌هاي پزشكي، فعال‌سازي داروهاي حساس به نور و ديگر كاربردهاي زيست‌دارويي زير پوست انسان كاشته مي‌شوند.

محققان آمريكايي، چيني، كره‌اي و سنگاپوري در يك همكاري مشترك ILED (ديودهاي نوري كاني)‌ و ردياب‌هاي نوري‌اي توليد كرده‌اند كه به منظور نظارت‌هاي پزشكي، فعال‌سازي داروهاي حساس به نور و ديگر كاربردهاي زيست‌دارويي زير پوست انسان كاشته مي‌شوند.
نتايج اين تحقيقات كه توسط جان راجرز از دانشگاه ايلي‌نويز رهبري مي‌شود در نشريه «Nature Materials» به چاپ رسيده است.
محققان آرايه‌اي از ورقه‌هاي بسيار نازك مربع‌شكل به ابعادmm 100×100 ميلي‌متر و ضخامت mm 5.2 توليد كرده‌اند كه بسيار كوچك‌تر از تمامي نمونه‌هاي تجاري موجود در بازار است. در اين ابتكار مدارات مستقيما روي لايه‌هايي از مواد سخت كپي شده و سپس روي پليمري زيست سازگار و ارزان به نام PDMS به منظور ايجاد آرايه‌اي مش مانند (شبكه‌اي)‌ از LEDها و ردياب‌هاي نوري انتقال مي‌دادند.لايه‌هاي PDMS به اندازه كافي انعطاف‌پذير بودند كه در صورت كشيده شدن يا حتي پيچش، مدارات بتوانند عملكرد لازم را داشته باشند.
راجرز مي‌گويد: پيش از اين بيشتر تحقيقات روي ديودهاي نوري آلي (OLED)‌ صورت گرفته بود كه به آب و اكسيژن بي‌نهايت حساس بودند، اما آرايه‌اي انعطاف‌پذير در كپسول‌هاي پلاستيكي سيليكون قرار مي‌گرفت كه آنها را ضدآب مي‌ساخت و اجازه مي‌داد كه حتي در صورت قرار گرفتن و غوطه‌ور شدن در زيست مايعات به كار خود ادامه دهد.
محققان اين LED‌ها را روي ورقه‌اي نازك قرار داده و در سر انگشتان يك دستكش پلاستيكي تلفيق كردند.
پس اين دستكش در محلول آب و صابون غوطه‌ور شد. اين آزمايش با موفقيت انجام شد همچنين آرايه‌اي از اين ديودهاي نوري زير پوست مدل‌هاي جانوري كاشته شده است.
يكي از كاربردهاي بالقوه زيست دارويي اين ديودهاي نوري كانت بسته‌هايي جهت نظارت بر التيام زخم‌ها، طيف‌ بيني يا كنترل تحويل به موقع داروهايي كه به وسيله نور در روش درمان دارويي فتوديناميك تحريم مي‌شوند، است.شايد بتوان كاربردهاي ديگري براي اين ديودها در شاخه‌هاي رباتيك يافت.
بتازگي كمپاني‌اي در ماساچوست حاضر به كار روي تجاري كردن اين تكنولوژي جديد شده و هدف نهايي خود را ايجاد روشي جذاب و جديد در بكارگيري ديودهاي نوري در كاربردهاي مختلف تعريف كرده است.

منبع:physorg




نوشته شده در   پنجشنبه 20 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode