ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 آبان 1389     |     کد : 11272

چرا برخي در خواب ناشنوا مي‌شوند

افرادي را ديده ايد که حتي مي توانند وسط ميدان جنگ به آرامي بخوابند به شکلي که انگار هيچ نمي شنوند؟ اکنون ارتباط اين توانايي با مسدود شدن صداهاي مزاحم در مغز کشف شده است.

 افرادي را ديده ايد که حتي مي توانند وسط ميدان جنگ به آرامي بخوابند به شکلي که انگار هيچ نمي شنوند؟ اکنون ارتباط اين توانايي با مسدود شدن صداهاي مزاحم در مغز کشف شده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، محققان دريافته اند افرادي که عميق مي خوابند قادرند صداهاي محيط بيرون را فيلتر کرده و بدون مزاحمت به راحتي و آرامي بخوابند کشف اين سيستم که تنها در هنگام شب فعال بوده و با بسته شدن چشمهاي فرد آغاز مي شود، مي تواند منجر به ابداع يا توليد گوشواره هاي شيميايي دارويي شود که در هنگام خواب هر نوع مزاحمت صوتي براي فرد از بين مي برند.
محققان با بررسي امواج مغزي انسان دريافتند که مغز هنگام خواب پالسهايي به نام سيگنالهاي "دوکي" توليد مي کند که به نظر مي آيد از فرد در برابر بيدار شدن در اثر سر و صدا محافظت مي کند. از اين رو احتمال اينکه بتوانيد افرادي که مغز آنها از توانايي توليد ميزان بيشتري از اين سيگنالها برخوردار باشد را با هر نوع صدايي از خواب بيدار کنيد بسيار پايين است.
"جفري النبوگن" نورولوژيست دانشکده پزشکي هاروارد مي گويد مزاحمت ناشي از صداي بلند يکي از رايجترين شکايتهايي است که از جانب مبتلايان به بدخوابي دريافت مي شود.
دانشمندان براي انجام اين مطالعات از الگوي برق نگاري مغز افراد که براي تشخيص دادن مراحل مختلف خواب از يکديگر مورد استفاده قرار مي گيرد، کمک گرفتند. اطلاعات به دست آمده نشان مي دهند در مراحل دوم و سوم خواب امواج مغزي کند با پالسهاي پر سرعت "دوکي" در مغز پراکنده مي شوند.
مطالعات پيشين نشان داده اند فعاليتهاي مغزي که منجر به توليد اين پالسها مي شوند از عبور اطلاعات حسي از ميان منطقه اي از مغز به نام تالاموس جلوگيري مي کند. سيگنالهاي الکتريکي از ميان تالاموس به سوي قشر مخ مي رود جايي که صدا توسط مغز درک مي شوند. در اين صورت اگر سيگنالها در تالاموس متوقف شوند، فرد از صداهاي اطراف خود آگاه نمي شود.
در اين مطالعه 12 فرد بالغ به مدت سه شب تحت نظر و کنترل دستگاه برق نگار مغزي قرار داشتند، شب اول شرايط کاملا آرام بود اما شبهاي دوم و سوم ميزان صداي محيط به تدريج افزايش پيدا کرد.
بر اساس گزارش تلگراف، نتايج نشان دادند مغز هر فرد بدون توجه به ميزان آلودگي صوتي که در محيط اطراف قرار دارد، مقدار معيني سيگنال دوکي توليد مي کند و آنهايي که ميزان سيگنالهاي بيشتري دارند، کمتر از صداهاي اطراف آزرده مي شوند.


نوشته شده در   پنجشنبه 20 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode