ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 6 شهريور 1387     |     کد : 1126

جلد سوم «منتقد‌المنافع فی شرح المختصر‌النافع» منتشر شد

«منتقد‌المنافع فی شرح المختصر‌النافع» مهم‌ترين اثر علمی ملاحبيب‌الله شريف كاشانی (1240 ـ 1262ق.) است و شماری از فقيهان نامی معاصر، آن‌را دائرة‌المعارف فقه شيعه و اثری پر‌بار و اعجاب‌آور به حساب آورده‌اند.

آيت‌الله شريف مطالبی را در مقدمه كتاب آورده است كه به گزيده‌ای از آن اشاره می‌شود: «در اين كتاب سعی شده است روايات فقهی بيشتر ذكر شود، چه آن‌كه آن‌ها مبنای عمده استنباط احكام هستند؛ بر خلاف برخی از كتاب‌های ديگر فقهی كه به موجب تكيه بر مباحث و قواعد اصولی، مؤلفان آن‌ها نيازی به ذكر روايات نديده‌اند.»

روايات ذكر شده به طور عمده با سند و اشاره رمزی به قوت و ضعف آن‌ها ارائه شده است. در هر مسأله عبارات فقهای پيشين تا آن‌جا كه در دسترس بوده آورده شده است و سعی بر اين بوده كه تنها اكتفا به نقل گفتار ديگران نشود.

«منتقد‌المنافع» كه در پايان قرن سيزده هجرى قمرى تأليف شده، بهترين و مفصل‏ترين شرح بر كتاب «مختصرالنافع» اثر «محقق حلی» است. شارح فقيه و دانشمند آن عبارت‏هاى متن را با چيره‏دستى شرح و اقوال فقهاى متقدم و متأخر را از منابع اصلى ذكر كرده و دلايل روایى را با سند كامل آن آورده است.

اين كتاب كه به شيوه‏اى عالمانه تصحيح و تحقيق شده، به فرموده رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آيت‌الله خامنه‌‌اى «يك سرمايه فقهى» است كه بر غناى فقه شيعه افزوده است.

«منتقد المنافع» كه در پايان قرن سيزده هجرى قمرى تأليف شده، بهترين و مفصل‏ترين شرح بر كتاب «مختصرالنافع» اثر محقق حلی است. شارح فقيه و دانشمند آن عبارت‏هاى متن را با چيره‏دستى شرح و اقوال فقهاى متقدم و متأخر را از منابع اصلى ذكر كرده و دلايل روایى را با سند كامل آن آورده است

م‍رح‍وم‌ ‌آی‍ت‌‌الله م‍لاح‍ب‍ی‍ب‌‌‌الله ش‍ری‍ف‌ ك‍‍اش‍‍ان‍‍ی‌ ف‍رزن‍د م‍رح‍وم‌ «م‍لا‌‌ع‍ل‍‍ی‌ م‍دد» در س‍‍ال‌ 1262 ق‍م‍ر‌ی‌ در ك‍‍اش‍‍ان‌ و در خ‍‍ان‍و‌اده‌ ‌ع‍ل‍م‌ و ‌اج‍ت‍‍ه‍‍اد م‍ت‍ول‍د ش‍د. و‌ی‌ ك‍ه‌ ‌از ن‍و‌اب‍‍غ‌ و ن‍و‌ادر روزگ‍‍ار ب‍ود در ك‍ودك‍‍ی‌ پ‍در خ‍ود ر‌ا ‌از دس‍ت‌ د‌اد و ت‍ح‍ت‌ ت‍‍ع‍ل‍ی‍م‌ و ت‍رب‍ی‍ت‌ ‌آی‍ت‌‌‌الله «س‍ی‍د‌ح‍س‍ی‍ن‌ ك‍‍اش‍‍ان‍‍ی»‌ ق‍ر‌ار گ‍رف‍ت‌ و در 18 س‍‍ال‍گ‍‍ی‌ ب‍ه‌ درج‍ه‌ ‌اج‍ت‍‍ه‍‍اد ن‍‍ای‍ل‌ ش‍د.

‌از ‌آن‌ ‌ع‍‍ال‍م‌ ب‍زرگ‍و‌ار در طول‌ ‌ع‍م‍ر پ‍ر ب‍رك‍ت‌ خ‍ود، ب‍ی‍ش‌ ‌از 160‌ ع‍ن‍و‌ان‌ ‌اث‍ر ‌ارزش‍م‍ن‍د در م‍وض‍و‌ع‍‍ات‌ ف‍ق‍ه، ‌اص‍ول‌، ت‍ف‍س‍ی‍ر، ح‍دی‍ث، ‌ع‍ق‍‍ای‍د، ‌ادب‍ی‍‍ات‌، م‍ن‍طق‌، ‌ع‍رف‍‍ان‌، ‌ع‍ل‍وم‌ ‌غ‍رب‍ی‍ه‌ و ح‍دود ‌ه‍ش‍ت‌‌‌ه‍ز‌ار ب‍ی‍ت‌ ش‍‍ع‍ر ب‍ه ج‍‍ا‌ی‌ م‍‍ان‍ده‌ ك‍ه‌ زم‍‍ان‌ تأل‍ی‍ف‌ و ن‍ی‍ز ن‍ظم‌ پ‍‍اره‌‌ا‌ی‌ ‌از ‌آن‌‌ه‍ا ق‍ب‍ل‌ ‌از س‍ن‌ ج‍و‌ان‍‍ی‌ و ب‍ل‍و‌غ‌ ب‍وده‌ ‌اس‍ت‌ و ‌ای‍ن‌ ‌ام‍ر دلال‍ت‌ ب‍ر ن‍ب‍و‌غ‌ ف‍وق‌‌‌ال‍‍ع‍‍اده‌ ‌وی‌ د‌ارد.

وی ‌ع‍لاوه‌ ب‍ر ‌ای‍ن‌ ‌اوص‍‍اف‌، ‌ع‍ل‍م‍‍ا و ش‍خ‍ص‍ی‍ت‌‌ه‍‍ای‍‍ی‌ ‌ه‍م‌‍‌چ‍ون‌ ‌آی‍‍ات‌ «س‍ی‍د‌م‍ص‍طف‍‍ی‌ ك‍‍اش‍‍ان‍‍ی»، «س‍ی‍د‌م‍ح‍م‍د ‌ع‍ل‍و‌ی»، «س‍ی‍د‌ف‍خ‍ر‌ال‍دی‍ن‌ ‌ام‍‍ام‍ت»، «م‍لا‌ع‍ب‍د‌ال‍رس‍ول‌ م‍دن‍‍ی»، «س‍ی‍د‌ح‍س‍ی‍ن‌ رض‍و‌ی‌»، ش‍ی‍خ‌ «م‍ح‍م‍د س‍ل‍ی‍م‍‍ان‍‍ی» و «م‍ی‍ر‌س‍ی‍د ‌ع‍ل‍‍ی‌ ی‍ث‍رب‍‍ی»‌ ر‌ا ت‍رب‍ی‍ت‌ ك‍رد. ‌

ای‍ن‌ ‌ع‍‍ال‍م‌ روح‍‍ان‍‍ی‌ س‍ر‌ان‍ج‍‍ام‌ در 23 ج‍م‍‍اد‌ی‌‌‌الاخ‍ر 1240 ق‍م‍ر‌ی‌ در 78 س‍‍ال‍گ‍‍ی‌ د‌ار ف‍‍ان‍‍ی‌ ر‌ا ود‌ا‌ع‌ كرد‌ و پ‍ی‍ك‍ر پ‍‍اك‍ش‌ در م‍ز‌ار دش‍ت‌‌‌اف‍روز ك‍‍اش‍‍ان‌ ب‍ه‌ خ‍‍اك‌ س‍پ‍رده‌ ش‍د ك‍ه‌ ‌اك‍ن‍ون‌ زی‍‍ارت‌‍‌گ‍‍اه‌ م‍ؤم‍ن‍‍ان‌ ‌اس‍ت.

جلد سوم «منتقد‌المنافع فی شرح المختصر‌النافع» تأليف ملا «حبيب‌الله شريف كاشانی» به همت مؤسسه «بوستان كتاب قم» منتشر شده و به بهای 95000 ريال در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.


نوشته شده در   چهارشنبه 6 شهريور 1387  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode