ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 2 خرداد 1403
چهارشنبه 2 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 آبان 1389     |     کد : 11231

بارکدنويسي DNA با ‌هدف محافظت از نسل گونه‌ها و منابع تغذيه

به‌زودي DNA تمامي گونه‌ها (چه آنها که منقرض شده‌اند و چه آنها که هنوز موجود هستند) باركدنويسي مي‌شوند تا آنهايي که در حال انقراض‌اند يا به‌عنوان منبع تغذيه انسان بين كشورها جابه جا مي‌شوند، به‌راحتي قابل ردگيري باشند.

به‌زودي DNA تمامي گونه‌ها (چه آنها که منقرض شده‌اند و چه آنها که هنوز موجود هستند) باركدنويسي مي‌شوند تا آنهايي که در حال انقراض‌اند يا به‌عنوان منبع تغذيه انسان بين كشورها جابه جا مي‌شوند، به‌راحتي قابل ردگيري باشند.
به‌گزارش رويترز، محققان اميدوارند ابزارهاي الکترونيکي قابل حمل به‌آنها كمك كند كه اين نوارهاي رنگين‌کماني ديجيتال را در محل، توسط نمونه‌گيري بافت حيوانات و گونه‌ها شناسايي و با پايگاه‌هاي داده موجود مقايسه کنند.
پروژه بين‌المللي بارکدنويسي حيات (iBOL) که بزرگ‌ترين پايگاه ‌داده مرجع بارکد DNA و عظيم‌ترين پروژه تنوع زيستي ژنوم موجودات زنده است، به‌تازگي توسط دانشمندان اين رشته پايه‌گذاري شده تا با استفاده از پراکندگي DNA پايگاه‌هاي داده تمام گونه‌هاي حيات را ثبت کند.
الکس اسميت، دستيار تحقيقات اکولوژي مولکولي در موسسه تحقيقاتي تنوع زيستي دانشگاه Guelph، مي‌گويد: «کاري که ما درحال انجامش هستيم خلق کتابخانه جهاني بارکدهاي DNA است که با آن قادر به شناسايي کل زيست خواهيم بود.»
در گذشته‌اي نزديک، بارکدنويسي DNA به شناسايي و ردگيري گونه‌هايي از پرندگان که سال گذشته مجبور به اتراق در رودخانه هادسون نيويورک شدند، کمک کرد. همچنين محققان به‌تازگي با رجوع به پايگاه داده‌هايشان متوجه شدند نزديک به يک چهارم ماهي‌هايي که در آب‌هاي شمالي آمريکا زندگي مي‌کنند نشانه‌گذاري نشده‌اند که اين مقدار شامل هفت‌هزار DNA گونه زيستي در ماهي‌ها مي‌شود.
به اين ‌ترتيب محققان توانستند انواع ديگري از ماهي‌ها را که پيش‌ از اين، شناسايي نشده بودند، با فرم سر و پوستي متفاوت شناسايي کنند.
براي دستيابي به بارکدها، دانشمندان از بخش کوچکي از DNA به‌دست آمده از بافت نواحي مشخصي از بدن گونه‌ها استفاده مي‌کنند و به‌ محض ايجاد، اين بارکدها در کتابخانه iBOL ثبت مي‌شوند.
در عرض يک هفته اين بارکدهاي جديد به‌صورت آنلاين و با ساخت يک حساب کاربري رايگان در سايت boldsystem.org، سايت اينترنتي سيستم‌هاي داده‌اي بارکد حيات، توسط عموم قابل دسترس هستند.
همين که اسکنرهاي اين بارکدها در هر مغازه‌اي موجود باشد، به شرط آن‌که پايگاه داده‌ مذکور آماده پشتيباني از اين فناوري باشد، هر متخصص و غيرمتخصصي با استفاده از آن مي‌تواند گونه و محل توليد کالاهايي مانند شير، استيک و... را شناسايي کند.
هم‌اكنون اين پايگاه داده بيش از 87 هزار گونه حيات در يک ميليون زيرگروه را بارکدنويسي کرده است.
بشر در ميان 9/1 ميليون گونه‌ نامگذاري شده زندگي مي‌کند. اگر حداکثر تنوع زيستي را در نظر بگيريم، ميليون‌ها گونه ديگر به اين مجموعه اضافه مي‌شوند. محققان تخمين مي‌زنند iBOL بيش از 10‌‌ميليون گونه چند سلولي را تا 20 سال آينده ثبت کند.
اين کتابخانه ديجيتال در کانادا مستقر است و 25‌کشور ديگر با آن همكاري دارند.
همه حيات روي زمين به خرس‌هاي قطبي يا ببرهاي سيبري محدود نمي‌شود بلكه بيشتر حيات زميني را موجوداتي يک گرمي و کمتر از آن و موجوداتي به طول کمتر از يک سانتي‌متر و حتي غيرقابل مشاهده تشکيل مي‌دهند. در کنار تلاش براي حفظ گونه‌هايي نظير خرس‌هاي قطبي يا ببرهاي سيبري، اين پروژه با ياري رساندن به اقتصاد جهاني در اموري نظير کمک به بيمه بازارها و رستوران‌هاي ماهي‌هاي سالمون و قزل‌آلا هم سودمند است.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode