ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 28 ارديبهشت 1403
جمعه 28 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 19 آبان 1389     |     کد : 11220

«جایگاه مالیاتهای اسلامی و متعارف» منتشر شد.

كتاب جایگاه مالیاتهای اسلامی و متعارف و ارتباط متقابل كه مجموعه ای از مقالات تدوین شده در همین رابطه است به همت دانشگاه مفید قم به چاپ رسید.

كتاب جایگاه مالیاتهای اسلامی و متعارف و ارتباط متقابل كه مجموعه ای از مقالات تدوین شده در همین رابطه است به همت دانشگاه مفید قم به چاپ رسید.
به گزارش شبكه اجتهاد، یكی از متغیرهای اقتصادی كه عمری به درازای تاریخ دولت‌ها دارد، «مالیات» است كه از آغاز به عنوان ابزاری برای كسب درآمد دولت‌ها وارد زندگی اجتماعی- اقتصادی بشر شد. اگرچه در ابتدا هدف دولت‌های جور از گرفتن مالیات، به حداكثر رساندن درآمد خود بود، با تكامل علم اقتصاد در قالب مكاتب اقتصادی، اهداف دیگری از جمله توزیع مجدد درآمد، كنترل مصرف و كنترل انحصارات، برای این ابزار اقتصادی تعریف شد كه البته مسائلی مثل پیچیدگی، ناكارآمدی،‌ انتقال و اصابت مالیاتی و تعدد نرخ‌ها، نیل به این اهداف را با كندی مواجه ساخت؛ لذا مباحث و قوانین مالیاتی، هر از چند گاهی مورد بازنگری قرار گرفته است و می‌گیرد. كشورهای اسلامی به دلیل سابقه برخورداری از حكومت‌هایی با صبغه دینی، می‌توانند در طراحی مكتب و نظام اقتصادی و همچنین سیاست¬گذاری مالیاتی، بیش و پیش از همه از تراث دینی خود بهره جسته و قوانین اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را براساس آن آموزه‌ها تدوین نمایند. از جمله این آموزه¬ها می¬توان به تاكیدات و دستورات پیامبر اكرم(ص) در جمع‌آوری وتوزیع درآمدهای به دست آمده از زكات، خمس و خراج و همچنین دستورالعمل‌های علی(ع) به استانداران درباره نحوه وصول درآمدهای مالیاتی، رعایت عدل و انصاف، اتكا‌ به خوداظهاری و افزایش اعتماد بین كارگزاران مالیاتی و مودیان اشاره كرد. مركز مطالعات اقتصادی دانشگاه مفید، پیرو اهداف فوق‌الذكر به منظور واكاوی مباحث مالیاتی با نگاهی دینی، اقدام به برگزاری اولین همایش مالیات‌های اسلامی تحت عنوان: «مبانی فقهی و اقتصادی مالیات‌های اسلامی» با همكاری سازمان امور مالیاتی كشور در تیرماه 1387 نمود كه هدف عمده آن بررسی راهكارهای مناسب برای طراحی نظام مالیاتی براساس آموزه‌های دینی بود و دومین همایش مالیات‌های اسلامی با عنوان: «جایگاه مالیات‌های اسلامی و متعارف و ارتباط متقابل آنها» در آبان‌ماه 1388 با نیل به اهداف مذكور برگزار گردید.
كتاب حاضر، برگزیده¬ مقالات ارائه شده در این همایش است. امید آن است كه برگزاری این نوع نشست‌های علمی سبب اعتلای كلمه حق و هدایت نظام اقتصادی جامعه براساس تعالیم دین قیم گردیده و مركز مطالعات بتواند در سایه عنایات خداوند در پیشبرد اهداف خود موفق باشد.


نوشته شده در   چهارشنبه 19 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode