ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 1 خرداد 1403
سه شنبه 1 خرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 18 آبان 1389     |     کد : 11174

گوگردزدايي از نفت به وسيله نانوفناوري

رئيس مرکز تحقيقات نانوفناوري پژوهشگاه نفت از عرضه دانش فني هفت نانو فناوري در حوزه صنعت نفت خبر داد و گفت: اين مرکز با روش ابداعي موفق به گوگردزدايي از فراورده هاي نفتي چون «نفتا» و «گازوئيل» در حد استانداردهاي جهاني شد.

 رئيس مرکز تحقيقات نانوفناوري پژوهشگاه نفت از عرضه دانش فني هفت نانو فناوري در حوزه صنعت نفت خبر داد و گفت: اين مرکز با روش ابداعي موفق به گوگردزدايي از فراورده هاي نفتي چون «نفتا» و «گازوئيل» در حد استانداردهاي جهاني شد.
عليمراد رشيدي در گفتگو با مهر، با اشاره به دستيابي اين پژوهشگاه به برخي از دانش هاي فني در حوزه نانو تکنولوژي، افزود: دستيابي به فرمولاسيون نانو کاتاليست براي فرايند گوگردزدايي از ترکيبات نفتي از جمله اين دستاوردها است.
وي در اين باره توضيح داد: اين نانو کاتاليست ها براي فرايند گوگردزدايي از «نفتا» و «گازوئيل» به کار مي روند گازوئيل توليد شده در کشور 7 تا 10 هزار ppm ترکيبات گوگردي دارد که براساس استانداردهاي جهاني اين ميزان بايد به زير 10 ppm برسد از اين رو طي اجراي طرح تحقيقاتي با استفاد از فناوري نانو، کاتاليستي توليد کرديم که قادر است ترکيبات گوگردي را از7 هزار تا 14 هزار ppm به زير 10 ppm برساند.
به گفته رئيس مرکز تحقيقات نانوفناوري پژوهشگاه نفت، اين نانو کاتاليست قابل ارائه به صنعت است.
وي تکنولوژي تبديل نفت سنگين به سبک با استفاده از نانوفناوري و توليد نانولوله هاي کربني را از ديگر دانشهاي فني اين پژوهشگاه نام برد و اظهار داشت: علاوه بر اين، اين مرکز موفق به تدوين دانش فني توليد اکسيدهاي فلزي نانو ساختار شده است. اين تکنولوژي توان تبديل اکسيدهاي فلزي معمول را به نانو ساختار با استفاده از يک روش ابداعي دارد.
رشيدي توليد نانوکامپوزيت هاي پليمري و توليد سيمان فوق سبک حفاري نانو ساختار را از ديگر دانش هاي فني موجود در اين پژوهشگاه ذکر کرد و افزود: سيمان فوق سبک در 10 حلقه چاه در جنوب با موفقيت تست شد.
اين محقق توليد نانو سيالات را از ديگر دستاوردهاي اين پژوهشگاه دانست و گفت: نانو سيالات موادي براي انتقال حرارت هستند که علاوه بر صنايع نفت در ساير صنايع چون خودرو سازي و داروسازي به کار مي رود.
رشيدي خاطرنشان کرد: نانو سيالات توليد شده در پالايشگاه ها براي انتقال حرارت به کار مي رود که با کاربردي کردن آن باعث کاهش مصرف آب در پالايشگاه ها و واحدهاي صنعتي مي شود. پايلوت نيمه صنعتي توليد نانو سيالات راه اندازي شده است که با راه اندازي آن به سمت تست اين فناوري در صنعت مي رويم.


نوشته شده در   سه شنبه 18 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode