ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 9 آبان 1389     |     کد : 10878

شهادت آيت الله سيد محمدعلي قاضي طباطبائي در سال1358هجري شمسي


آيت الله سيد محمدعلي قاضي طباطبائي عالم و فقيه بزرگ معاصرو نماينده امام خميني(ره) در تبريز پس از اقامه نمازعيد قربان در سال1358هجري شمسي بدست منافقان به شهادت رسيد. او درسال1333هجري درتبريز بدنيا آمد و پس از اتمام تحصيلات مقدماتي درقم، تهران، ري و نجف اشرف به ادامه تحصيل پرداخت و سالها از محضرامام راحل بهره جست. آيت الله قاضي طباطبائي دربازگشت به ايران درمقام نماينده امام به تبريز رفت و درسال 1341شمسي دراوج مبارزه عليه رژيم طاغوت بدست عوامل ساواك دستگيرو زنداني شد و درپي آن به بافت كرمان و سپس به زنجان و عراق تبعيد شد. پس ازپيروزي انقلاب اسلامي درايران آيت الله قاضي طباطبائي به فرمان امام خميني(ره) به عنوان امام جمعه تبريزمنصوب شد و سرانجام درچنين روزي به شهادت رسيد.

خلاصه ای از زندگی این بزرگ مرد عرصه دین و دانش:

ولادت :
سيد محمد علـى قاضـى طباطبايـى در سال 1331 هـ . ق در كانونى گرم و خانـواده اى اصيل و روحانـى در تبريز پا به عرصه وجـود نهاد پـدر ايشان مرحوم سيد محمـد باقر قاضـى طباطبايـى از علماى بنام و فقهاى طـراز اول آذربـايجان بود.

تحصيلات :
مرحوم سيد محمد على قاضى تحصيلات ابتدايى و علـوم مقدماتـى را از والد خـود و عموى گرامـش فرا گرفته، سپـس براى تكميل معارف وارد حـوزه علميه تبـريز (مـدرسه طالبيه) گرديـد. بعد از كسب فيض و بهره كامل از محضر علماى تبـريز براى تكميل مبانى علمى در سطـوح عالى به قـم مشـرف شـده و از مكتب اسـاتيـد طـراز اول حـوزه علميه قم استفاده هاى فراوانى نمود.
پـس از تكميل سطـوح در قـم، سال 1369 هـ. ق به نجف اشـرف مهاجرت نمود. و در مدت اقامت سه ساله در نجف ضمـن تشرف به زيارت ائمه معصومين توانست در درس آيات عظام نجف اشرف حضـور يـافته و به درجه عالـى اجتهاد نـايل گردد.
در سال 1372 هـ. ق و در سـن 42 سالگى نجف را به قصد تبريز ترك و وارد آذربايجان شد.

اساتيد :
وى در محضر بزرگان زيادى به كسب علم پرداخته است كه ما به عنوان تبرك به نام چند نفر آنها اشاره مى كنيم.
1 - شيخ آقـا بزرگ تهرانى.
2 -پـدر گرامـى اش سيد محمد باقر قاضـى طباطبايـى.
3 - سيـد محمـد حجت كـوه كمـرى .
4 - سيـد محسن حكيم.
5 - سيد محمد حسيـن طباطبايى.

6 - سيـد روح الله مـوسـوى خمينـى.
7 - سيد ابـوالقـاسـم خـويـى.
8 - سيد محمـد هـادى حسينـى ميلانى.
9 - شيخ محمـد حسيـن كـاشف الغطـا.
10 - سيـد محمـد رضـا گلپـايگـانى.
11 - شيخ عبـدالنبـى عراقـى.

تاليفات :
از شهيد قاضـى طباطبايى آثار، مقالات و رساله هاى فراوانـى به جا مـانـده كه بـرخـى از آنهـا عبـارتند از :
1 - الاجتهاد و التقليد.
2 - الفوايد.
3 - خاندان عبدالوهاب .
4 - كتاب فى علم الكلام.
5 - فصل خطاب فى تحقيق اهل كتاب.
6 - السعاده فـى الاهتمـام علـى الزياره.
7 - اجوبه الشبهات الواهيه.
8 - رسـاله فـى اثبـات وجـود الامـام (عليه السلام) فـى كل زمان.
9 - حـاشيه بـر كتـاب رسـايل شيخ انصـارى.
10- حـاشيه بـر كتـاب مكـاسب شيخ انصـارى.
11-حـاشيه بـر كتـاب كفـايه الاصـول آخـونـد خـراسـانـى.
12- تقـريـرات درس اصـول سيد محمد حجت كـوه كمرى.
13- تاريخ قضا در اسلام.
14- صـدقـات اميـر المـومنيـن (عليه السلام) و صـديقه طـاهره (سلام الله عليها).
15- تحقيق دربـاره روز اربعيـن حضـرت سيـد الشهدا (عليه السلام).

فعاليت :
شهيـد قاضـى طباطبايى در فاصله سالهاى 1331 ـ 1341 هـ. ش در تبريز بزرگتـريـن فعاليتهاى سيـاسـى را جهت افشـاى چهره واقعى حكـومت طاغوت انجام داده و در آبان ماه 1342 هـ. ش دستگيـر و به پادگان زرهـى تهران منتقل شد و پـس از آن به مدت دو ماه ونيم در زندان قزل قلعه زندانى گرديد. پـس از وارد آوردن ضربات و لطمات روحـى فراوان، وى را به سلطنت آبـاد تهران انتقـال دادند و در ايـن مـدت ايشان مخفيانه به قـم جهت ديدار امام ، و سپس براى زيارت حضرت ثامـن الايمه به مشهد مقدس مشرف مـى شـوند در بازگشت مـدتـى در تهران اقامت نمـوده و بـدون اجازه رژيـم به طرف تبريز حركت مـى كننـد و با استقبال با شكـوه مردم تبريز مواجه مى شـوند.
اواخر سال 1343 هـ. ش پـس از دستگيرىها و تبعيدها و بـازداشت هـاى مكـرر به عراق تبعيـد مى گردند. كه در ايـن مدت با امام خمينـى (رض) كه مدتـى قبل از ايشان به عراق تبعيد گرديده بـود، ارتباط نزديك پيدا مى كنند.
شهيد قاضـى پـس از يك سال و نيـم اقامت اجبارى درعراق به ايران مـراجعه نمـوده تا اينكه در روز سـى ام آذر ماه 1347 هـ. ش مصادف با عيـد فطر به جرم سخنرانـى پـر شـور و انقلابـى عليه اسرائيل غاصب و انتقـاد از دستگـاه حـاكـم به خـاطـر حمايت از صهيـونيست ها دستگير و به شـش ماه تبعيـد به بافت كرمان، محكـوم مى شوند. و پـس از آن مدتـى به زنجان تبعيد مـى گردند. بعد از سپرى شـدن مـدت تبعيـد در زنجان به تبريز مراجعت مى نمايند. و در كنار كارهاى علمى و تدريـس پرچـم مبارزه را هـم چنان بر افراشته نگاه داشته و عليرغم كار شكنى هاى ايادى حكومت و كنترل هايى كه از طرف ساواك صـورت مى گرفت. همچنان به تبليغ اسلام و تبيين شخصيت امام مى پردازند.
بعد از پيروزى انقلاب اسلامى از سـوى رهبر كبير انقلاب به امامت نماز جمعه تبريز و نماينده ولـى فقيه در آذربايجان منصـوب مى گردنـد.

وفات (شهادت) :
شهيد قاضى طباطبايى در دهـم آبان ماه 1358 هـ.ش مطابق با سال 1400 هـ. ق به دست شياطيـن كـور دل به درجه رفيع شهادت نـايل آمـد و به لقـاى دوست پيـوست.


نوشته شده در   يکشنبه 9 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode