ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 آبان 1389     |     کد : 10752

ابعاد شخصیتی اولین شهید محراب تبیین شود

یک محقق و نویسنده با بیان این‌که هیچ یک از ابعاد شخصیتی آیت الله قاضی طباطبایی(ره) به شکل کامل تبیین نشده است، گفت: سفرنامه بافت، بهترین معرفی آن عالم مجاهد است.

 
یک محقق و نویسنده با بیان این‌که هیچ یک از ابعاد شخصیتی آیت الله قاضی طباطبایی(ره) به شکل کامل تبیین نشده است، گفت: سفرنامه بافت، بهترین معرفی آن عالم مجاهد است.
صمد اسماعیل زاده، محقق، پژوهشگر و نویسنده کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبایی»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا‌رسیدن سالروز شهادت آیت الله قاضی طباطبایی صورت گرفت، اظهار داشت: با وجود انتشار آثار، نشریات و اسناد مختلف از آیت الله قاضی طباطبایی هنوز هیچ یک از ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد آذربایجان به صورت کامل شناسایی و تبیین نشده است.
وی گفت: هنوز نتوانسته‌ایم تاریخ شفاهی همه افرادی که با آن عالم ربانی مراودت داشته‌اند، به دست آوریم، مضاف بر این‌که هنوز همه اسناد، مکاتبات، نامه‌ها و تألیفات آیت‌الله قاضی در اختیار محققان قرار نگرفته است.
اسماعیل‌زاده تصریح کرد: اسنادی که از طریق ساواک به دست آمده، کافی و جامع نیستند، چراکه با رویکردی خاص نگاشته شده‌اند، بنابراین نمی‌توان برای پی‌بردن به ابعاد شخصیتی این عالم مجاهد، به این اسناد اکتفا کرد.
وی با بیان این‌که محققان و نویسندگان انتظار مضاعفی خانواده آیت الله شهید قاضی طباطبایی دارند، افزود: ورثه علمی آن عالم باید در قدم اول جوابگوی تشنگی افکار مشتاق به شناخت شخصیت و آثار آیت الله قاضی باشند.
این محقق و پژوهشگر برجسته کشور خاطر‌نشان کرد: بعد از گذشت 29 سال از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، بیش از 33 عنوان اثر از این شهید عالم هنوز چاپ نشده است.
اسماعیل زاده افزود: بهترین معیار برای شناسایی و معرفی یک شخصیت علمی، تحقیق در آثار وی است، اما از آنجایی که هنوز بسیاری از آثار آیت الله قاضی چاپ نشده است، به جرات می توان گفت؛ که هیچ یک از ابعاد شخصیتی اولین شهید محراب به صورت کامل شناسایی نشده است.
نویسنده کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبایی» در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این کتاب که با استفاده از اسناد و تصاویر مختلف به معرفی آن عالم مجاهد می‌پردازد، با همکاری جناب آقای نیکبخت، معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی تألیف شده است.
وی تصریح کرد: عامل اصلی برای تدوین و تألیف این کتاب مستند، علاقه درونی و عمیق بنده و آقای نیکبخت نسبت به آیت الله قاضی طباطبایی بوده است.
اسماعیل زاده با بیان این‌که سفرنامه بافت، بهترین معرف آن عالم مجاهد است، خاطر‌نشان کرد: این سفرنامه در چهار دفترچه با قطع جیبی و پالتویی در هزار و 59 صفحه، هنگامی آیت الله قاضی در بافت کرمان در تبعید به سر می‌بردند، نگارش شده است.
این نویسنده و محقق تاریخ معاصر گفت: در کتاب «زندگی و مبارزات شهید آیت الله قاضی طباطبایی» برای اولین بار به لطف فرزند روحانی آن عالم مجاهد «حجت الاسلام سیدمحمدتقی قاضی طباطبایی» به صورت مستقیم فقراتی از آن سفرنامه به تناسب موضوعات کتاب استفاده شده است.
اسماعیل زاده که یکی از معدود افرادی مطالعه کننده سفرنامه بافت آیت الله قاضی طباطبایی است، افزود: موضوعات مختلفی از جمله تاریخچه حوزه علمیه نجف اشرف، حوزه علمیه قم، اساتید و روحانیون مبارز، فدائیان اسلام، انقلاب مشروطه، مسائل عرفانی و دیدار با آیت الله نخودکی اصفهانی و ... در این کتاب ارزشمند به قلم آیت الله قاضی طباطبایی آمده است.
وی در ادامه خواستار تأسیس بنیاد علمی و فرهنگی آیت الله قاضی در تبریز شد و گفت: این بنیاد زیر نظر فرزند برومند آن عالم مجاهد، خواهد توانست با تشکیل کمیته های علمی در تنظیم، ترتیب و چاپ آثار آیت الله قاضی قدم بردارد.


نوشته شده در   سه شنبه 4 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode