ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آبان 1389     |     کد : 10661

بُرسي که فکرتان را مي‌خواند

محققان دانشگاه تگزاس به منظور بهبود دريافت سيگنال هاي مغزي در زمان استفاده از تکنيک هاي نوري اسکن مغز ، برسي نوري ابداع کرده اند که مي تواند با دريافت بالاي سيگنال هاي مغزي به گونه اي فکر انسان را بخواند.

 محققان دانشگاه تگزاس به منظور بهبود دريافت سيگنال هاي مغزي در زمان استفاده از تکنيک هاي نوري اسکن مغز ، برسي نوري ابداع کرده اند که مي تواند با دريافت بالاي سيگنال هاي مغزي به گونه اي فکر انسان را بخواند.
به گزارش مهر، محققان دانشگاه تگزاس ابزاري شگفت انگيز ابداع کرده اند، ابزاري که به گفته آنها «بُرس نورکاو» نام دارد و سر فيبرهاي رشته رشته آن مي تواند با افزايش ايجاد سطح تماس با جمجمه، ميزان دريافت سيگنال هاي مغزي را بهبود داده و هزينه و کارايي تکنيک هاي اسکن نوري مغز را متحول کند.
به گفته محققان فيبرهاي معمول و کنوني که در سيستم هاي کاربردي «طيف نمايي نزديک به فروسرخ» يا fNIRS مورد استفاده قرار مي گيرند در دسته هايي بزرگ و مسطح قرار دارند و از اين رو موهاي سر بيمار به سادگي مي توانند مسير سيگنالها را مسدود کنند.
اما با استفاده از فيبرهاي جديد ميزان سطح دريافت سيگنال ها 3 تا 5 برابر شده و بيماران در هنگام استفاده از «برس نورکاو» نسبت به فيبرهاي عادي احساس آرامش بيشتري دارند. همچنين به کار گرفتن «برس نورکاو» بسيار ساده تر بوده و مي تواند در هزينه و زمان صرفه جويي کند.
تکنيک fNIRS با استفاده از محاسبات طيف شناسي در دو طول موج نزديک به فروسرخ مي تواند تفاوت ميان هموگلوبين هاي اکسيژن دار شده و يا بدون اکسيژن را تعيين کند، تفاوتي که مي تواند در اندازه گيري ميزان فعاليتهاي مغزي کمک بزرگي به شمار رود.
اين شيوه جديد اسکن مغزي نه تنها مخرب نيست بلکه قابل حمل بوده و به آساني قابل استفاده است. محققان در شرايطي که اختلالات مانعي به نام موهاي سر را برطرف کرده اند و سطح بالايي از سيگنال هاي مغزي را دريافت مي کنند مي توانند در ارزيابي فرايند بهبود سکته هاي مغزي، تغييرات نوروني ناشي از آلزايمر، و رديابي تغييرات در کودکان فعاليت گسترده تري داشته باشند.


نوشته شده در   يکشنبه 2 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode