ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 2 آبان 1389     |     کد : 10655

ماه واقعا نقره اي است

دانشمندان ناسا با تحقيقاتي بر روي اطلاعات جمع آوري شده توسط کاوشگر ماهگرد Lcross دريافتند که ماه واقعا نقره اي است و در سطح آن آب وجود دارد.

 دانشمندان ناسا با تحقيقاتي بر روي اطلاعات جمع آوري شده توسط کاوشگر ماهگرد Lcross دريافتند که ماه واقعا نقره اي است و در سطح آن آب وجود دارد.
به گزارش مهر، محققان Goddard e Jet Propulsion Laboratory ناسا نشان دادند که ماه نقره اي نه تنها يک تصوير شاعرانه است بلکه ماده معدني نقره همراه با بخار آب واقعا در سطح تنها قمر زمين وجود دارد.
اين محققان با بررسي نتايج بمباراني که کاوشگر Lcross يکسال قبل بر روي ماه انجام داد به اين کشف دست يافتند. علاه بر نقره که حضور آن غيرمنتظره بود بر روي ماه دي اکسيد کربن ، هيدروژن ، روي ، کلسيم ، منيزيم و جيوه نيز وجود دارند.
اين مواد معدني در يک توده 155 کيلوگرمي از بخار ذرات يخ آب که در ادامه برخورد کاوشگر ناسا با قطب جنوب ماه جمع آوري شده بود به دست آمد.
در اکتبر سال 2009 ماهواره آمريکايي Lcross (ماهواره مشاهدات و رصد و حفره هاي ماه) با هدف تاکيد حضور آب در ماه ، موتور سطح فوقاني موشک اطلس را به درون حفره کابئوس که يکي از تاريکترين و سردترين مناطق ماه (واقع در قطب جنوب) است پرتاب کرد.
در اثر اصابت اين بخش از ماهواره ، شکافي به قطر حدود 20 تا 30 متر ايجاد شد و يک ستون بلند به ارتفاع حدود 800 متر که محتوي 4 تا 6 تن خرده سنگ استخراج شد.
اين ماهواره تصاويري ديدني از لحظه بمباران اين حفره ماه تهيه کرد. پس از چند روز کاوشگر Lro (مدارگرد مکتشف ماه) نيز به مدار رسيد. به اين ترتيب اطلاعات جمع آوري شده توسط هر دو کاوشگر به زمين ارسال شد و به دانشمندان اجازه داد که ميزان آب و ساير ترکيبات را در اين حفره محاسبه کنند.
به گفته دانشمندان ناسا، در ستون خرده سنگ ها که پس از برخورد به بيرون پرتاب شد 155 کيلوگرم بخار آب و ذرات يخ آب وجود داشت به طوريکه دانشمندان توانستند نشان دهند که حدود 5.6 درصد از جرم کلي حفره مي تواند محتوي يخ آب باشد.
اين محققان معتقدند که در اثر اين برخورد، در منطقه اي حدود 200 متر مربع در عمق حفره «کابئوس» دما از 233 درجه سانتيگراد زير صفر به حدود 676 درجه سانتيگراد رسيده است. در نتيجه حدود 300 کيلوگرم يخ آب بلافاصله از حالت جامد به حالت گاز تبديل شده است.
علاوه بر اين بخار و يخ آب، اين خرده سنگ ها بسياري ديگر از اسرار ماه را فاش کردند که از آن جمله مي توان به اين مواد معدني با ارزش به ويژه نقره اشاره کرد.


نوشته شده در   يکشنبه 2 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode